Jaagkieps gemaakt; de schijnbare foutjes

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Jaagkieps gemaakt; de schijnbare foutjes

Bericht door Atlas2 » di 24 aug 2021, 14:06

Dag,

Vandaag mijn net gemaakte Jaagkieps maar eens gebruikt. Dus over de voor en nadelen van mijn kieps kan ik een klein beetje vertellen.
Het bleek mij dat ik hem wellicht toch iets te voortvarend had gemaakt. Nog eens inlezend over het item "afjagen" kwam ik namelijk meest platte en slappe Jaagkiepsen tegen.
IMG-20210824-WA0028.jpg


Ik heb mijn kieps per ongeluk dus als een korf, niet slap, maar strak gevlochten. De 2e fout die ik dacht te ontdekken was dat ik niet een "platte top" had gevlochten maar een "platte ronde top".

Toch maar eens afgejaagd en ik kwam tot de ontdekking dat een slappe korf wellicht toch -iets- handiger zou zijn.
Echter wat dat betreft ging het afjagen toch nog redelijk. Als voordeel had die stevigheid nl wel weer het voordeel dat ik goed kon botsen toen ik de bijen met het trommelen niet of nauwelijks zag lopen. Het klusje was in in nog geen 10 minuten gepiept vooral dus door het combineren van het trommelen met de korf omkeren om vervolgens te botsen.

Voor wat betreft het ietwat flauw rondlopen van de top i.p.v. een platten top kan ik zeggen dat dit totaal geen nadeel was, dit keer althans. De bijen hebben zowiezo de neiging om naar boven te lopen en deden dit nu ook. Echter met een zeer matige snelheid nu.
Het volk(je) verdeelde zich goed over de zijkanten, er kwamen geen dikke "bulten" en zodoende was het moertje eigenlijk erg makkelijk te vinden.
Bijlagen
IMG-20210824-WA0031.jpg
IMG-20210824-WA0041.jpg
Laatst gewijzigd door Atlas2 op di 24 aug 2021, 20:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Jaagkieps gemaakt; de schijnbare foutjes

Bericht door Erick » di 24 aug 2021, 14:46

Afbeelding
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Jaagkieps gemaakt; de schijnbare foutjes.....

Bericht door Atlas2 » di 24 aug 2021, 21:00

Erick schreef:
di 24 aug 2021, 14:46
Afbeelding
Ik snap het Erick, maar het plaatsen van foto's hier komt mij niet als makkelijk over. Ben er vanochtend lang mee bezig geweest en na verloop van tijd krijg je er genoeg van.
Nu opnieuw..... is gelukt... maar de foto's krijg ik maar niet op de door mij gewenste plaatsen.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Jaagkieps gemaakt; de schijnbare foutjes

Bericht door Atlas2 » di 24 aug 2021, 22:21

Oja... niet vergeten de onderste stokjes uit de korf te trekken voor dat je gaat jagen. Bij mij haakten ze in de jaagkieps en hierdoor was het even pielen voordat ik hem open kon doen om eventjes te koekeloeren.
Atlas
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten