Een korf van sparrenwortels ???

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: Een korf van sparrenwortels ???

Bericht door Bart de Coo » zo 10 feb 2008, 00:01

Overigens kun je hier een prachtig, Duits filmpje zien over de kunst van het korfvlechten:

[url]http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/details.aspx?GUID=444C47554944003658A683FB2F070089A51AB0030103002CF44C868C0A000000&Action=Schnell&SearchStr=flechten
[/url]

Wanneer je het filmpje bekijkt, dan hoor je de voice-over ongeveer op 1 minuut 10 zeggen:

'Auch Brombeerranken, gekochte Tannenw"urzeln und Rohr werden in dieser Gegend verwendet.'

(Met 'dieser Gegend' bedoelen ze kennelijk Westfalen, getuige de rest van de film.)

Gekookte sparrenwortels dus!

('Tannen' vertaal je trouwens bij voorkeur met 'sparren' en niet met 'dennen'. Mijn woordenboek geeft bij 'Tanne (w)', 'zilverspar' en 'zilverden'. Verder: Tannenbaum/kerstboom, Tannenwald/sparrenbos, Tannenzapfen/sparappel.

En omgekeerd, van Nederlands naar Duits: den/Kiefer, Tanne, F"ohre.)

Groet,

Met excuses voor de mislukte umlauten - lukt opeens niet meer!,

Bart

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Een korf van sparrenwortels ???

Bericht door robvanhernen » do 26 mar 2009, 16:37

hallo, even een oud thema oprakelen.
Vorig jaar had ik belooft foto's van de korf met sparrenwortels te tonen. Ik heb er acht gemaild naar de fotohelpdesk, maar daar is denk ik iets misgegaan.

maar voor degene die willen weten hoe ik aan deze wortels kom en hoe ik ze splijt, kan ik op korte termijn een demo verzorgen omdat hier in Wezep op de gasleiding alle fijnsparren gerooid zijn en de boswachter me toestemming gegeven heeft. Niet wachten want als de temperaturen volgende week omhoog gaan, dan komt er gauw schimmel in het hout.
mailen op rphernen(APENSTAART)hetnet.nl
of bellen 038-4441353. Bellen is beter, maar als je me niet berieken kunt doe dan je eigen nummer op de mail zetten.

Groeten
Rob

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Een korf van sparrenwortels ???

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 mar 2009, 11:22

Ik woon hier in Dieren (Gelderland, Veluwezoom) op wandel-/fietsafstand van het bos en ik heb verschillende keren op mijn wandel- en fietstochten actief gezocht naar sparrenwortels. Geen idee hoe en waar ik zou moeten zoeken en hoe ik ze de grond uit krijg. Ja, onder sparrenbomen natuurlijk. Maar dan nog, loop hier maar eens door de sparrenbossen. Daar sta je dan tussen de sparren. En dan?

Gelukkig begin ik nu net het vlechten met wilgenspleut te snappen, dus die sparrenwortels moeten maar even wachten.

Groet,

Bart


Toen ik een klein jongetje was, waren er in mijn beleving enkel zeer grote stormen. Nadat de storm geluwd was het bos: ik kan me herinneren dat grote omgewaaide sparren het volgende beeld lieten zien: een indiep wortel stelsel, eerder een horizontale pannenkoek met veel lange wortels. Wachten dus als er bomen omwaaien.

Over de duinen gesproken en duinafslag: Els, zijn helmwortels niet iets?? Lijkt mij supermateriaal. Licht, erg sterk en zeer gemakkelijk te oogsten. Alleen afgeslagen duin gebruiken natuurlijk [;)].
Wie zei dat ook alweer: je moet materiaal uit eigen omgeving gebruiken? Misschien zijn gedroogde helmbladeren iets om mee te vlechten???

JP

JP

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een korf van sparrenwortels ???

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 27 mar 2009, 11:40

Rob: Wezep is jammer genoeg iets te ver voor mij. Maar zou je van het proces foto's willen maken? Dan kunnen ze hier op het forum geplaatst worden.

JP: de zeereep en de planten die daar groeien zijn super goed beschermd. En dat is maar goed ook, anders zou 1/3 van Nederland onder water komen te staan. Aan dat helmgras waag ik mij dus niet. En bovendien is het vlijmscherp.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Een korf van sparrenwortels ???

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 mar 2009, 18:27

Ik ben het met je eens Els: inwoners van Nederland willen graag niet kopje ten onder gaan. Bovendien op sommige plaatsen wordt de kust zelfs beschermd door de zogenaamde wachten: zij dragen zelfs een pistool (geen 1 april grap):D. Idd kijk uit!

Maar wat betreft op het strand liggende wortels...die vrijgekomen zijn bij het proces van duinafslag en die er al tamelijk uitgedroogd uitzien die kun je best meenemen en verwerken in de korf.

JP

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten