Raten 'aanscherpen'

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Raten 'aanscherpen'

Bericht door Bart de Coo » ma 14 apr 2008, 14:45

Afgelopen zaterdag eindelijk mijn voorjaarsinspectie gedaan. Ik heb maar 1 korf ingewinterd. In die korf wilde ik alleen de raten inkorten om de bijen weer ruimte te geven om te bouwen. En als je dan toch bezig bent, kun je gelijk even kijken of er mooi werksterbroed in zit. Positief gelukkig.

Als je de raten bij de voorjaarsinspectie inkort, dan zeggen ze altijd dat je de raten scherp, dus in puntvorm moet snijden, want dat zou ze dan weer stimuleren om te gaan bouwen. Ik twijfer daaraan om twee redenen.

Reden 1 is van praktische aard: een raat aan de onderkant scherp snijden lukt mij helemaal niet. De raat is namelijk veel te bros. Het verbrokkelt en verpulvert als je ernaar kijkt.

Reden 2 is van bijenteeltkundige aard: die beestjes bouwen die vrijgekomen ruimte onderaan heus wel uit hoor, scherp of niet scherp.

Nee, ik snap dat advies nooit zo.

En denk erom, mooie stukken werksterraat bewaren. Daarmee kun je lege korven prepareren voor de zwermtijd en het schijnt zelfs mogelijk te zijn om stukken darrenraat weg te snijden en te vervangen voor werksterraat.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raten 'aanscherpen'

Bericht door Oude Essink » ma 14 apr 2008, 19:49

zeggen ze altijd dat je de raten scherp, dus in puntvorm moet snijden


In haast, ik sta op punt met vakantie te gaan:
Dat "in punt snijden" lijkt mij ook een fabeltje; waarschijnlijk een misinterpretatie van het volgende: Zolang de bijen bouwen aan de raat, is deze van onder puntig; wordt zij stomp, dan bouwen zij niet meer om op zwermen te gaan. Opletten dus als de raat stomp is! als zwermvoorbereiding onwaarschijnlijk is, is er iets niet goed met het volk, wanneer de raten stomp zijn. groet,

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten