Korfmaat

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Korfmaat

Bericht door martin b » za 07 feb 2009, 19:53

Wat is de maat van een wat grotere korf?

Ben bezig om malle te maken, zodat ik weer geschuumde korfen kan maken. Van de oude heb ik veel plezier aan gehad, maar ze waren wat aan de kleine kant. Dus de nieuwe moeten groten zijn. Nu heb ik de eerste positieve mal grof klaar.

De maten er van zijn, buitenwerks 46 doorsnee en 60 hoog, binnenwerks is dan 36 doorsnee en 55 hoog.

Vind hem aan de hoge kant, maar dat is misschien gevoelsmatig van mij.

martin

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Korfmaat

Bericht door m.kolsters. » za 07 feb 2009, 22:16

De maten er van zijn,
buitenwerks 46 doorsnee en 60 hoog,

binnenwerks is dan 36 doorsnee en 55 hoog.

Als korf vlechter komen de maten niet over een met het vlechten.
De ring om te vlechten is 3-4 cm.
De korf die ik hier heb staan is 40 cm binnenwerks en 50 cm hoog.
Als hier bijen in zitten heb je een probleem(gewicht)[V],
kan je niet meer tillen.
Dat is de buiten maat 46cm en 53 cm. en dan vlecht je 3 cm dik en dat is voldoende.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Korfmaat

Bericht door martin b » zo 08 feb 2009, 09:38

Bedank Tinus voor de info, na wat rekenwerk blijk jou korf toch meer inhoud te hebben dan de mijne.

De jouwe heeft grof weg 6280 cm3,
de mijne heeft grof weg 5590 cm3.

Hoewel dat nog wat minder is omdat hij schuin loopt, anders kan hij niet uit de mal.

Dan verander ik de mal niet, als er rug problemen ontstaan dan snij ik er wel van onder een rand van af.

martin

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Korfmaat

Bericht door m.kolsters. » zo 08 feb 2009, 14:28

Ja Martin om nog snel een korf te maken kan je willigentenen nemen,
die vlecht je als een mand en je smeert hem in met klei houdschool en gesnipperd stro ,aan de binnen kant.
Dan heb je in een halve dag een korf,en heel [:)] mooi dan heb je meer inhoud.
Ik heb er ook voor de sier ,wel een keer gebruikt.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korfmaat

Bericht door Bart de Coo » zo 08 feb 2009, 19:10

Het nadeel van een te grote korf is dat je in september een veel te groot broednest hebt om de bijen eruit te halen en de korf af te zwavelen. Een korf mag op de heide best een beetje krap staan. Een oplossing zou kunnen zijn om een korf die niet is uitgebouwd naar de heide te sturen met een bouwversperring, dus een stuk karton of een stuk blik of zo, dat je in de binnenmaat van de korf hebt geknipt en dat je tegen het raatwerk aan bevestigt met een paar spijkers. Nu kunnen de bijen niet meer naar beneden bouwen en dwing je ze om bij goede heidedracht het broednest te verkleinen. Nogmaals, met ruimte geven op de heide moet je oppassen: de bijen zullen eerder een knots van een boednest maken dan de dracht omzetten in honing.

Als je alleen maar een korfje naast je kasten wilt hebben voor de knus, dan magtie best wat groter zijn natuurlijk.

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Korfmaat

Bericht door Oude Essink » zo 08 feb 2009, 21:30

Bijen moet je niet in een al te grote korf inwinteren; in de loop van de winter krimpt het volk in; "vrije" raat gaat schimmelen en is in het voorjaar moeilijk zonder al te veel verstoring te verwijderen.
In de loop van het seizoen breid je een korf liever uit met een of twee onderranden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Korfmaat

Bericht door martin b » ma 09 feb 2009, 21:18

Bedank heren voor de reactie,

Tinus een korf van wilgentenen heb ik in het verre verleden al een keer gehad, (3x wilgentenen vlechten cursus gedaan) en is best leuk.
Maar de korven die ik nu weer ga maken is van eps of pur, van daar de mal. Kan er dan net zo veel maken als ik wil, voor mezelf en anderen die er belangstelling voor hebben.

Bart ik zwavel nooit een volk af, maar zet hem in het derde jaar op een kast met een dekplank metgat er in te grote van de korf. Als de koningin dan onderin zit, plaats ik een koninginnerooster, zodat later de korf er af kan om leeg te maken en schoon. En naar de heide ga ik niet.

Hennie dat met de losse onderranden is een goede oplossing, dan is toch het beste om een grote maat korf te maken en dan er onder wat af te halen zodat het later als nodig is weer onder te zeten. Je heb dan een onderrand die altijd past.

Deze kunstkorfen met volk gebruik ik om zwermen te krijgen, en zo nieuwe volken. En met dracht vliegbijen te melken (of is dit een postduiven term[;)]) voor de honingvolken.

Ik heb altijd veel plezier aan de korfvolken gehad, weinig werk en altijd extra bijen bij de hand, en om verliezen op te vangen. De suiker die ze me kosten is minimaal, mogen alle honing houden.

Ook is het zo dat ik de kofen na het zwermen bij verschillende vrienden kan plaatsen, één korfje in de tuin vinden ze wel leuk. Bij een van onze vrienden begint een van de kids meer belangstelling te tonen voor de bijen, komt ook met vragen. Dat wordt misschien wel wat, wie weet.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten