lectuur over korfteelt?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Beeonicle
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 feb 2009, 15:26
Locatie: Nederland
Contacteer:

lectuur over korfteelt?

Bericht door Beeonicle » zo 01 mar 2009, 19:13

Ik heb veel belangstelling voor korfteelt- en ik zag dat er een cursus van is maar die is al begonnen helaas... Ik ben daarom op zoek naar boeken/artikelen over korfteelt zodat ik me alvast een beetje kan verdiepen in het onderwerp[:p] Heeft iemand advies?
Groet,
Coen

To bee or not to bee,
thats the question!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door Oude Essink » zo 01 mar 2009, 19:46

Jan van de Veluwe KORFIMKER; eens een beroep..thans een hobby.
(Jan vd. Veluwe is pseudoniem voor Speelziek.)
B.Jacobs/Plettenburg De oude Imkerij
Bep Postumus Bij en Imker in woord en beeld (Het leven van Marinus van Blijderveen)
Toon Brekelmans Korfvlechten.
De Groentjes van voor de oorlog (1940) hebben veel informatie omdat er destijds nog voornamelijk met korven werd geimkerd; klik op het kopje "groentjes" beginpagina.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door Bart de Coo » di 03 mar 2009, 21:24

Erg goed op korfgebied vind ik

Johan A. Joustra: Het bijenboek.

Er bestaan verschillende edities van. De eerste is van 1928.

Dan is er

Georg Heinrich Lehzen. Die Hauptstucke aus der Betriebsweise der Luneburger Bienenzucht. Neu bearbeitet von Eduard Knoke. Hannover 1922.

Dit is, zover ik kan overzien, het allerbeste korfboek. Het is vooral heel erg praktisch namelijk. Deze kun je bestellen op http://www.holtermann.de. Het boek heeft alleen twee bezwaren. Het is natuurlijk geschreven in het Duits. Dat zou nog tot daar aan toe zijn geweest, tenware dat het ook nog eens in die klassieke Duitse 'Faktur'-letter is gezet. Oei, als je daar geen ervaring mee hebt, dan wordt het bijna een onneembare hobbel. Het boek werd in het Nederlands vertaald door Rob van Hernen uit Hattem en enigszins gecorrigeerd door een zekere Bart de Coo uit Dieren. Alleen heeft Rob nog steeds geen werk gemaakt van publicatie. Dit forum zou een mooie plaats zijn. Ik zal hem weer eens mailen.

Dan zijn er de oude Groentjes, zoals Hennie hierboven al schreef. De beste korfrubriek die tot op heden geschreven is, zover ik kan overzien, is geschreven door een auteur die schreef onder het pseudoniem 'Calluna'. Ik geloof dat zijn rubriek in het Groentje stond in 1930, maar ik kan er een jaartje naast zitten. Minder goed, maar toch verplichte kost, is de rubriek uit 1929 van alweer een auteur met een nom de plume: Immenvaer. Zoekt en gij zult vinden. Zoek ook eens met de zoekwoorden 'systeem Boxma'.

Ook echt verplichte kost is de beroemde film die rond 1980 gemaakt werd op het bedrijf Klindworth op de Luneburger Heide. Hij staat integraal op internet. De link vind je in de rubriek 'Cinematheek'.

Jan Speelziek moeten wij voor een ding toch dankbaar zijn, namelijk voor zijn bezorging van een tekst uit 1842. Het gaat om het boekje over/van Aelbert van Schothorst die in weinig bladzijden vertelt hoe je de bijenteelt aanpakt. Je kunt er interessante details uit halen. In 1842 werd er helemaal niet op de heide geimkerd, maar op de boekweit. Heidehoning vindt Van Schothorst niet geschikt om te eten (!). Toch gingen de opzetters naar de heide om... in te winteren (!!!). Lees het zelf maar.

Zo, er is nog meer, maar hier laat ik het even bij.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Rob en Yvonne
Berichten: 37
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door Rob en Yvonne » ma 09 mar 2009, 08:07

Coen,
J.J. Speelziek heeft een boek geschreven over het korfimkeren.
De titel is 'Korfimkerij'en het Isbn nummer 90 900 8170 4
Ik heb hem 2e hands op de kop getikt, nieuw was hij nergens te vinden.
De zoemende werkster
Rob Hermans

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door pieter1 » ma 09 mar 2009, 08:14

Rob en Yvonne schreef:
Coen,
J.J. Speelziek heeft een boek geschreven over het korfimkeren.
De titel is 'Korfimkerij'en het Isbn nummer 90 900 8170 4
Ik heb hem 2e hands op de kop getikt, nieuw was hij nergens te vinden.
De zoemende werkster
Rob Hermans


Dit boek is net als andere boeken over korfimkeren te bestellen bij het bijenhuis:
http://www.bijenhuis.nl/webwinkel/#winkel

Alles over goji bessen:
http://www.gojibes.nl
Mijn artikelen:
http://p1234.infoteur.nl

robvanhernen
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door robvanhernen » do 12 mar 2009, 15:29

Beste imkers,

De Nederlandse vertaling van het boek van Georg Heinrich Lehzen/Eduard Knoke was klaar, maar zoals Bart de Coo het boek gecorrigeerd heeft, bestaat het niet meer. Ik heb er naderhand zoveel aan toegevoegd, veranderd en weggehaald, dat het anders en inhoudelijk veel beter is geworden.

De planning is om tegen de winter het boek uittegeven. maar dan in het Duits. Inmiddels ligt het ook ter inzage bij enkele Duitse imkers en wordt het ook taalkundig gecorrigeerd. Tot nog toe ben ik heel blij dat ik deze moeite heb genomen, want daardoor is er weer veel praktische informatie bijgekomen.

Als het eenmaal zover is, dan is de Nederlandse versie enkele weken later klaar. Dus ik hoop dat jullie nog even geduld kunnen hebben.

Groeten

Rob

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door macwlem » do 12 mar 2009, 15:36

Hey Coen,

Het is niet direct de info waar je om vraagt, maar kijk ook eens hier:

http://vlechters.nl/

Of neem eens contact op met Tinus van het Bakhuis (http://www.bakhuis.net/)

Succes,
Willem



http://www.imkerplatform.nl - werken aan de imker-toekomst.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door Bart de Coo » za 14 mar 2009, 23:30

Wat Rob van Hernen hierboven vertelt, vind ik nogal spectaculair.

Kun je er wat meer over vertellen, Rob? Hoe krijg je het voor elkaar om het boek ook in het Duits uit te geven? Wie geeft het uit? Wie zijn die Duitse imkers die het nu inzien? En wie gaat die Nederlandse versie uitgeven? Es klingt hochspannend!!!!


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door Bart de Coo » ma 30 mar 2009, 17:34


Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: lectuur over korfteelt?

Bericht door Samuel Murray » ma 09 dec 2013, 12:30

robvanhernen schreef:De Nederlandse vertaling van het boek van Georg Heinrich Lehzen/Eduard Knoke was klaar, maar zoals Bart de Coo het boek gecorrigeerd heeft, bestaat het niet meer. Ik heb er naderhand zoveel aan toegevoegd, veranderd en weggehaald, dat het anders en inhoudelijk veel beter is geworden.

De planning is om tegen de winter het boek uittegeven, maar dan in het Duits. ... Als het eenmaal zover is, dan is de Nederlandse versie enkele weken later klaar.
Dus... is de boek in Nederlands beschikbaar? Wat is die titel van de nieuwe boek in Duits?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten