Korfvlechten in Spanje

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Korfvlechten in Spanje

Bericht door Gerard van Gastel » wo 11 mar 2009, 20:35

Op 1 maart is Ben de Deugd samen met zijn vrouw Corrie naar Azuqueca de Henares (Spanje) geweest om een korfvlecht demonstratie te geven, en een bijdrage te leveren aan het plaatselijke bijenteelt museum. (Eea door Roger de Vos geregeld als ik het goed begrepen heb). lees hier hun verslag:

http://www.bijenwereld.nl/index.php?id=61

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Korfvlechten in Spanje

Bericht door de vos roger » do 12 mar 2009, 00:09

Ja Gerard,hun (avontuurlijk)reisje is door een van mijn (zotte) berichtjes op ons Vlaams imkerforum tot stand gekomen.
Morgen zal ik eens uit de doeken doen hoe het allemaal begon.
Niet ik maar mijn dochter die behoorlijk Spaans spreekt en schrijft heeft alles tot in de puntjes geregeld voor Ben en zijn vrouw Corrie.
groetjes

roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Korfvlechten in Spanje

Bericht door de vos roger » do 12 mar 2009, 09:00

Het begon allemaal met een foto van héél mooi korvenvlechtwerk op ons Vlaams Forum te plaatsen met als titel "Winterbezigheden".
Ik kreeg een paar dagen nadien een mailtje in het Spaans met de vraag of ik die Ambroisius op de foto wou verkopen.Die mail was afkomstig van een Spaans bijenmuseum,dus leek mij geen grap te zijn.
Mijn dochter mailde hun terug dat ik niet de maker van de korf was en ook niet wist van wie hij was,dus sorry einde verhaal.
Maar die zaak liet mij niet los ,dus......
Aangezien er bij de foto's een gevlochten molen aanwezig was kon het volgens mij niet anders dan dat een Nederlander de maker van deze vlechtwerken was.Daardoor mijn oproep op dit forum hier om toch maar de korfvlechter te vinden.Zie link hieronder.
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9420
Ik had ook mijn goede vriend Tinus aangesproken omdat die man ook op alle markten thuis is.[;)].
Een paar dagen nadien had ik van Tinus een naam en mailadres van de maker van deze kunstige vlechtwerkjes.
Na overleg met Ben de Deugd heeft mijn dochter dan terug contact opgenomen met het Spaans bijenmuseum dat enthousiast reageerde.
Eerst was de optie om de Ambroisius op te sturen ,maar nadien rijpte bij Ben en Corrie het idee om daar zelf eens naartoe te rijden .
Daar er ginder juist een bijenfeest doorging kwam het voor Ben ook goed uit om daar zijn korfvlechten eens te demonstreren.
Ben en Corrie komen binnenkort bij mij op bezoek om hun verhaal nog eens persoonlijk te komen vertellen.
Ik kijk er alvast naar uit.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Korfvlechten in Spanje

Bericht door Gerard van Gastel » do 12 mar 2009, 11:18

Dag Roger,
Zo zie je maar hoe een dubbeltje kan rollen........

Als ik jouw link volg zie ik een foto van 'Bijenwereld.nl' met vlechtwerk. Ik heb toendertijd helaas je oproep gemist.
Ik wil zeker geen afbreuk doen aan Ben z'n vakmanschap, maar de getoonde vlechtwerken zijn volgens mij gemaakt door Cees Coremans uit Etten-Leur.
(ik heb zelf de foto bij hem gemaakt.)

Maar dat Ben wel weet hoe je een molen vlecht mag duidelijk zijn....

Afbeelding

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Korfvlechten in Spanje

Bericht door de vos roger » do 12 mar 2009, 13:56

En Gerard naar ik vernam kan zijn molen nog echt draaien ook met de hulp van een klein ingebouwd motortje.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Korfvlechten in Spanje

Bericht door m.kolsters. » do 12 mar 2009, 18:26

Hallo we moeten eens met zulke vlechters aan de tafel en alle korven eens beschrijven en maken met foto's en dan een nieuw vlechters boek
regelen.
Al deze vlecht modellen gaan vergeten worden ,en kan ze niemand meer maken.
Dat is zonden [V]

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten