Jagen van kurken "bijenklos" naar kast

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Jagen van kurken "bijenklos" naar kast

Bericht door Albert Stoter » ma 01 mar 2010, 14:47

Het jagen kennen we uit de korfimkerij. Kort gezegd wordt hierbij een lege korf boven een omgekeerde gevulde korf vastgemaakt waarna het volk uit de onderste korf via kloppen naar boven wordt gejaagd.

In bijgaand filmpje zien we hoe een volk vanuit een kurken "bijenklos" in een kast wordt gejaagd. In het begin schiet het nog niet zo op, maar op het eind gaaan ze massaal en zien we ook 'la reina' de kast in lopen.

http://www.youtube.com/watch?v=YJDOLxvHr2s

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jagen van kurken "bijenklos" naar kast

Bericht door Bart de Coo » ma 01 mar 2010, 23:20

Dit filmpje was al eens geplaatst door Hennie Kroese in het onderwerp Cevense boomstamkorven (Korventeeltrubriek). Prettig dat ik nu niet meer hoef te zoeken.

Overigens vraag ik mij af of de korf bij het kloppen ondersteboven staat of niet. Zover ik weet lopen de bijen niet graag over het voer heen naar buiten toe, dus rechtstandig bekloppen lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar ik zie het niet goed.

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jagen van kurken "bijenklos" naar kast

Bericht door Albert Stoter » di 02 mar 2010, 09:48

De zichtbare raten zijn (volgens mij is dat op een bepaald moment in het filmpje goed te zien) niet (van het deksel) afgesneden, maar rond (dus van de onderkant). Dus staat de boel op de kop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten