Shakedown!

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door A.A. Staals » ma 11 okt 2010, 19:07

Alef Pieter
Je neemt dit volgens mij te serieus. Je ziet iemand "iets" doen, maar geen resultaten.

ad staals

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door petro » ma 11 okt 2010, 23:07

Ik heb geen erg hoge pet op van het filmpje(over wat er gedaan wordt)maar wel wil ik op iets wijzen.
Er worden twee soorten kunstraat gebruikt!
Het ene(zwart en dik)wordt gebruikt voor de broedkamer en het ander(heel lichtgeel en superdun,zo te zien)is alleen in gebruik in de honingkamer.Volgens die man zijn woorden.
Er staat me iets bij van een imker uit engeland die "hetzelfde" gebruikte voor zijn raathoning.(jaren terug overigings.)
Petro

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door semar » di 12 okt 2010, 08:27

wat voor bijgeloof?

De bijen gaan echt niet de was uit de broedkamer wegknagen en dan in de honingkamer gebruiken hoor, de eerste bak die in gebruik wordt genomen is de broedbak.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door alef pieter » di 12 okt 2010, 11:29

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door agastache » wo 13 okt 2010, 00:43

we gaan wel een beetje off-topic : hoewel mijn fries niet meer is wat het geweest is, betekent linebeam gewoon lindeboom,dacht ik. De linde die jij beschrijft als waslijnboom, heet in het abn gewoon leilinde, omdat de takken geleid worden langs meestal draden of bamboestokken tussen palen gespannen . Overigens kom je leilindes in in veel provincies in nederland tegen, in noord-holland haast voor elke stolp.Lindes worden veel geplant omdat ze zonder problemen geknot kunnen worden en dus in de juiste vorm gesnoeid zonder hier nadelige gevolgen van te ondervinden. In het plaatsje waar ik vlakbij woon, nontron, staan veel zilverlindes, tillia tomentosa, die 's winters volledig kaal gesnoeid worden en de zomer erop weer vollop in blad staan. groeten meindert

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door martin b » vr 15 okt 2010, 23:48

Door het Internet zien en horen we wat er nog meer is in de wereld van de bijen. Dat is op zicht een goede zaak, en daar moeten we ook open voor staan, maar we moeten vooral niet vergeten dat we hier andere omstandigheden hebben dat in de rest van de wereld. Sterker nog, in Nederland hebben we al een groot verschil wat klimaat en daarop aansluitend bedrijfsvoering

Stel je heb schapen als hobby, en na 25 jaar Groningen verhuis je naar Limburg, je staat misschien verbaas dat alles al zo vroeg begint in het jaar, maar verder heb je alles, met de schapen, toch makkelijk onder controle.

Stel je bent imker en je verhuis naar Limburg, de rest van het jaar zul je geen moment rust kennen, want de bijen zijn je elke keer een stap voor en zelf hobbelt je er een beetje achteraan. Het lijk een beetje over dreven maar ik zelf ben maar 40 kilometer verhuis en moest best veel anders gaan doen dan ik gewend was.

Ik wil hier beslis niet negatief doen over ander bedrijfvoering, maar bedenk altijd,wat past het beste bij jou bijen. Een methode die bij de een goed werkt, kan bij de ander slecht uitpakken. En we hebben het wel met levende have te maken, en soms wordt er te gemakkelijk iets nieuws uitgeprobeerd zonder dat daar goed over nagedacht is.

Gelukkig hebben we het FORUM waar we de voor en nadelen eerst rustig kunnen nagaan, in theorie.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door alef pieter » zo 17 okt 2010, 01:20

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door semar » zo 17 okt 2010, 10:14

alef pieter schreef:-Een methode als meneer Lansing uitvoert in het filmpje lijkt me ideaal om de voordelen van het natuurlijk zwermen te benutten en het toch,
indien bij machte,gecontroleerd uit te voeren.
-En natuurlijk die superdeluxe raathonig!!!
.
dat zou mischien zo zijn als hij het broed zou vernietigen, nu laat hij het uitkomen waarna die bijeen de stand kunnen herbesmetten.

Denk nog steeds dat het niet werkt :roll: , maar zo te horen wil je het per sé proberen. Ga je gang en veel sukses.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten