Shakedown!

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Shakedown!

Bericht door alef pieter » di 05 okt 2010, 23:43

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door Berend » di 05 okt 2010, 23:51

alef pieter schreef:Lansink?
Groningers zo te horen :lol:
:D

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door alef pieter » wo 06 okt 2010, 00:04

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door macwlem » wo 06 okt 2010, 09:10

Pffff...tis me wel een langzame zeg! Hij heeft ook last van de echo zo te horen. :be9:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door Albert Stoter » wo 06 okt 2010, 10:10

alef pieter schreef:Erg benieuwd ook naar de invloed op de mijtenpopulatie.
Die zou (nog) veel groter zijn als hij de bijen eerst in een ton zou schudden (zoals bij een schudzwerm) en van wat oxaal zou voorzien (en pas daarna op het laken, of eigenlijk, waarom niet direct ineens in de nieuwe broedbak?).

Wat varroabestrijding betreft, lijkt me dit dus eigenlijk een gemiste kans.

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door alef pieter » za 09 okt 2010, 12:50

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door semar » zo 10 okt 2010, 11:51

Ik heb altijd geleerd dat raathoning van zelf gebouwde raat moet zijn (strookje voorbouw)
en niet met een dikke kunstraatbodem in het midden.

grapig om te zien hoe ze dat in de usa doen, maar dit gaat in ons klimaat zo niet lukken.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door alef pieter » zo 10 okt 2010, 22:09

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door semar » ma 11 okt 2010, 11:11

alef,

bedenk,
hij doet dit in april terwijl hij de bijenkast al op 2 broedkamers (langstrot?) heeft staan, zwermklaar gevoerd begrijp ik uit het verhaal.

-Dan prop je 99% van de bijen (ik kijk naar het filmpje) in een nieuwe kast op 3 honingbakken. dat gaat nog wel lukken.Hoewel ik me afvraag waarom hij de broedbak niet gewoon uitgebouwde raat geeft.En een volk wat dan alleen een honingbak als broedbak heeft is dat wel sterk genoeg voor de volgende dracht?
-De broed ramen zet hij dan apart met de zielige 4 bijen die daar nog op lopen, bij ons gaat al dat broed dood door onderkoeling zo weinig bijen kunnen nooit 2 broedbakken broed warm houden eind april. om van die raampjes voor reserve koninginnen maar niet te spreken.

-eind april beging mei zitten we (als het weer helpt)halverwege het fruit of beging koolzaad, het fruit levert echt niet genoeg om 3 bakken te laten uitbouwen een bak broed groot te brengen en dan ook nog 2+ bakken met honing te vullen (ons weer is te onstabiel) de koolzaad geeft meer en bij lagere temparatuuren maar zoals je weet koolzaadhoning kristalizeert al in de raat als je niet snel bent en is dus ongeschikt voor raathoning, op mijn stand moet ik het van de verschillende esdoorns hebben (meestal goed voor 1.5 bak honing) maar ook hier betwijfel ik of ze dat halen als ze ook nog moeten bouwen en een nieuw broednest uit de grond stampen. in ons wisselvalig klimaat halen ze op warme dagen veel en regenachtige dagen weinig. als ik de dames dan zo zou behandelen heb ik een klein beetje in de honingbak en de rest in het broednest en dus moeilijk slingerbaar bovendien is het broednest dan zo ingekrompen dat het volk dan te zwak voor de hoofddracht op de braam en linde is als ze van elende niet hun moer hebben gewisseld (door de honing in het broednest geen ruimte om te leggen)en gedeeltelijk met een bruidszwerm zijn vertrokken.
In het filmpje vertelt hij dat na deze ingreep er geen regen meer valt bij hun, zou dat bij ons ook zo zijn :wink: ?

-pas je dit toe voor de linde aan het eind van de koolzaad dan zou dit mischien kunnen lukken in goede jaren maar ook dan vraagt het van nul naar een vol broednest opzetten veel honing. bijen vinden het deze tijd van het jaar prima om te bouwen en je kunt dan gewoon uitgebouwde en raampjes met een strookje voorbouw om en om in de honingbak hangen (werkt prima).
De linde levert hier (Amsterdam) gemiddelt 2 volle honingbakken dat is erg veel als je dit in raathoning hebt, is daar klandizie voor vraag ik me af. anders kan je beter half om half doen dat gaat prima.
btw ook de linde kristalizeert op den duur.

-De traditionele raathoning dracht in Nederland is de heide omdat heide honing geleiachtig is, wil je deze slingeren zul je ze eerst met een kolbtoestel of een heide honing losser in de raat moeten roeren. doordat ze in rust in gelei verandert en niet loopt is dit dus veel makelijker als raathoning te verwerken,en omdat ze niet kristalizeert veel beter geschikt is als raat honing.
Maar tegen die tijd heb je weer hetzelfde verhaal als vroeg in het seizoen, de nachten worden vaak al kouder, en die paar bijen houden die kale broedramen echt niet voldoende warm, bovendien levert de heide lang niet ieder jaar honing en om ze dan op alleen kunstraat te zetten lijkt me niet erg verstandig, geen dracht geen uitbouw. ook geld hier dat normaal gesproken een flink deel van de honing in de broedkamer terecht komt waardoor het volk (wat dan ook niet tegen varoa behandeld kan worden) wel met heeel erg weinig gezonde jonge bijen de winter in gaat.

Wil je de heide doen,heb ik geleerd kun je beter je kast van 2broedbak+ honingbak in 1 broedbak plus honingbak samen persen en zorgen dat de heide volken voornamelijk open broed hebben (daar kan dan voorlopig geen honing in worden opgeslagen) met 2 kantramen met gesloten voer mee. dan dring je ze ook genoeg samen on de honingbak vol te krijgen en kun je een deel van de ramen alleen voorbouw geven de rest zou je bv in de lindedracht al kunnen laten uitbouwen en dan voorzichtig leeg slingeren.
Dan heb je weer om en om uitgebouwd en een strook voorbouw. Per week kontroleren, is een hongbak vol wisselen voor een lege in plaats van opstapelen (anders gaat het effevt van samendringen meteen verloren). OOk in dat geval ben ik bang dat de volken na terugkeer nauwlijks in staat zijn de winter te overleven. je kúnt natuurlijk wel besluiten een aantal volken op te offeren en af te zwavelen, om half september nog met bestijding in de weer te gaan is mischien niet zo zinvol.

Het filmpje laat een metode zien die op de plek van deze imker werkt, maar bedenk dat het copiëren van amerikaanse metoden met hun andere klimaat en drachtverhoudingen zelden werkt. We hebben een andere bij andere dracht en vooral een wiselvalig klimaat. Natuurlijk kun je amerikaanse metoden proberen aan te passen (iedere imker sleutelt volgens mij aan bestaande metoden om die op zijn situatie aan te passen).

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Shakedown!

Bericht door alef pieter » ma 11 okt 2010, 18:15

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten