Bert Haanstra: Strijd zonder einde (1955)

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Bert Haanstra: Strijd zonder einde (1955)

Bericht door Bart de Coo » di 19 okt 2010, 00:19

Gisteren vond ik mijn 'docubox' van Bert Haanstra terug. Haanstra (1916-1997) was zonder enige twijfel een van Neêrlands allergrootste cineasten, samen met bijvoorbeeld Joris Ivens en Paul Verhoeven. Hij maakte ook speelfilms, maar werd vooral bekend als documentairemaker en maker van documentaire-achtige films. Ach, welke Nederlander van boven de 35 kent ze niet? Fanfare, Glas, En de zee was niet meer, Chimps onder elkaar, De stem van het water, Spiegel van Holland, enzovoort.

Enfin, mijn 'docubox' was achter de dvd-speler gevallen en ik vond hem dus plotseling terug, onder het stof. En toen ben ik weer eens Haanstra gaan kijken. Ik stuitte weer eens op de documentaire Strijd zonder einde uit 1955. Een zeer befaamde scène uit die film is de opname van een tweetal vliegtuigen dat door een zwerm sprinkhanen heen vliegt om ze te verdelgen met een nogal onfris chemisch goedje. Vanuit het vliegtuig gezien vormen de sprinkhanen letterlijk wolken. Zeer letterlijk, want je moet weten wat je ziet anders denk je werkelijk dat het mistflarden zijn, zo veel zijn het er. Als het vliegtuig door de sprinkhanenwolk vliegt, spatten ze bij duizenden met een daverend geroffel uit elkaar op het vliegtuig. Een onwaarschijnlijk gehoor. Om nog maar te zwijgen van de filmbeelden: op zeker moment zet de piloot de ruitenwissers aan om die dikke prutlaag van geplette sprinkhanen te verwijderen. Vergeefs: http://www.youtube.com/watch?v=VDr0IVXS9_8

Afgezien van de sprinkhanen bevat de film heel veel mooie detailopnamen van allerlei insecten. De rode draad van de film is natuurlijk de bestrijding van schadelijke insecten. Gelukkig wordt er wel even verteld dat niet alle insecten schadelijk zijn, maar buitengewoon nuttig, om niet te zeggen onmisbaar, waaronder natuurlijk onze honingbij.

Leuk idee voor een verenigingsavondje!


Groet,


Bart de Coo

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Bert Haanstra: Strijd zonder einde (1955)

Bericht door Bijenhoudster » di 19 okt 2010, 10:33

Wauw, niet voor te stellen zoveel.
Ik begrijp niet hoe dat gefilmd is, er vliegt iets naast, dat het vliegtuigje weer filmt, hebben die dan geen last van de sprinkhanen?

En je raakt toch maar een klein deel van de sprinkhanen zo zou ik denken. En dan liggen er bergen vergiftigde sprinkhanen op de grond en het gif zelf.

Ik weet dat sprinkhanen in de bijbel ook een van de plagen was, zijn sprinkhanen hier ook schadelijk? Ik heb er aardig wat in mijn tuin maar heb er verder geen last van.

En ik zou willen dat onze vereniging zulke avonden had.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten