verhuizen van 'een wild volk' naar een kast

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Plaats reactie
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

verhuizen van 'een wild volk' naar een kast

Bericht door jossmits » vr 28 jan 2011, 16:50

Bijgaand filmpje van mijn Franse imkervrienden bezig met het overhuizen van een volk dat zich had gevestigd tussen luik en raam van een vakantiewoning.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JLt0TSG5thA[/youtube]
groeten
Jos

Menkveld
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verhuizen van 'een wild volk' naar een kast

Bericht door Menkveld » za 29 jan 2011, 22:07

Leuk om dat ook eens op film te zien. Het roep bij mij nog wel vragen op. Ik ben nog maar een boekjes bijenhouder, die vorig jaar een zwerm heeft geschept uit een aardappelveld, dus duidelijk een tijdelijk verblijfplaats. Maar als ik zie hoeveel hier al uitgebouwd is, kan het dan zijn dat ze hier hun intrek willen nemen? Zijn er indicaties hoe je kunt zien of ze op doortocht zijn of er willen blijven?
Dit met het idee, dat je de zwerm wel wilt hebben, maar het makkelijk zou vinden als ze zoals in de film eerst bouwen, om ze daarna makkelijker van een moeilijke plek zijn weg te krijgen.
groeten Evert

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: verhuizen van 'een wild volk' naar een kast

Bericht door jossmits » zo 30 jan 2011, 11:21

Deze zwerm heeft zich geinstalleerd. Dat is het verschil met een zwerm scheppen. Dat is een zwerm die zich nog moet installeren.
Ik kan je verzekeren dat het heel veel makkelijker is om een zwerm te scheppen dan een zwerm te 'verhuizen' die zich al geinstalleerd heeft. Ik heb hier heel wat collega's die liever van een zwerm afblijven die zich al geinstalleerd heeft.
De zwerm die hier werd overgehuisd was al tamelijk groot en verliep toch wel tamelijk vlotjes. Ik heb vorig jaar maart een zwerm overgehuisd (dat was een volk van waarschijnlijk april/mei 2009) waar we met twee man anderhalf uur mee bezig geweest zijn. Na anderhalf uur heb je toch een flink aantal steken te pakken. De langste raten waren daar 50/60 cm lang, bovendien was de omvang van het broed veel groter dan we verwachtten en we dus te weinig raampjes voorbereid hadden. Het was op de derde etage van een klein kasteeltje, je kon dus alleen van binnen uit werken, met als gevolg dat binnen de kortste keren de hele kamer vol bijen zat
Of je echt kunt zien of ze zich definitief gevestigd hebben? Ga er maar vanuit dat wanneer ze ergens langer dan een dag zijn, ze raat aan het bouwen zijn.

Jos

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: verhuizen van 'een wild volk' naar een kast

Bericht door Robbert » ma 31 jan 2011, 10:46

Wat een handig werktuigje gebruikt die imker. Een latje met spijkertjes erop om door de raat heen te prikken zodat deze blijft hangen.
DIt kan nog net een winteractiviteit zijn om het gereedschap bij te werken.

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: verhuizen van 'een wild volk' naar een kast

Bericht door RobertF » ma 31 jan 2011, 17:34

Goede dag,
Heel mooie opnamen
Duidelijk in beeld gebracht.
Heel leerzaam.
Bedankt dat je dat met ons wilt delen.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: verhuizen van 'een wild volk' naar een kast

Bericht door Bart de Coo » ma 31 jan 2011, 20:20

Wat een handig werktuigje gebruikt die imker. Een latje met spijkertjes erop om door de raat heen te prikken zodat deze blijft hangen.
Inderdaad. Het is echt zo'n handigheidje waar je zelf nooit op gekomen zou zijn. Je hoeft het daarentegen maar één keer te zien en je vergeet het nooit meer. Zo'n ding gaat waarschijnlijk nog een keer van pas komen, maar ik hoop het niet!

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten