Zwermverhindering

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Zwermverhindering

Bericht door Albert Stoter » wo 17 aug 2011, 12:36

Gisteravond in de late schemering hoorde ik toevallig uit een zesramer tuten en kwaken komen.

Het was te laat (te donker) om nog doppen te breken, en ook vanochtend vroeg zou dat niet kunnen.

Pas vanavond zal ik doppen kunnen breken, dus liep ik een grote kans dat er vandaag een zwerm zou vertrekken. Daarom gisteravond een stukje moerrooster voor de vliegopening gezet.

Vanochtend bleek dat een verstandige voorzorgsmaatregel te zijn geweest. Het vertrek van de zwerm heb ik niet gezien, wel het terugslaan. Zie het filmpje onderaan op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... rhindering

Gelukkig heb ik nog bevruchte moeren in de reserve.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Zwermverhindering

Bericht door jomme » do 18 aug 2011, 12:46

Misschien domme vraag maar hoe ga je nu te werk?
Oude moer en tuter en kwaker doodknijpen en nieuwe invoeren? Is er dan nog kans dat ze terug willen vertrekken?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwermverhindering

Bericht door Albert Stoter » do 18 aug 2011, 22:08

Ik heb gisteravond doppen gebroken zodat er na de opvolgende nacht nog maar 1 koninginnetje over was en het volk dus niet meer zou zwermen.

Ergens in de komende dagen zal ik ook dat (nog onbevruchte) koninginnetje verwijderen en vervangen door een standbevrucht buckfast-koninginnetje.

Hierbij zal ik het kastje van de plaats nemen en op een andere plaats zetten (op de plaats van het bevruchtingsvolkje waar het standbevruchte koninginnetje uit komt; dat bevruchtingskastje ontmantel ik).

Op de oude plaats zet ik dan een zesramer (vanaf een andere lokatie) met daarin een volkje dat nog aan de kleine kant is. Dit volkje zal dan worden versterkt met de haalbijen van het verplaatste volk (dat waarschijnlijk ook te groot is voor het zesraam-kastje en mede daarom is gaan zwermen (ik heb gewoon geen grote kasten meer)).

Het volk dat de haalbijen verliest zal dus vooral jonge bijen overhouden. Dit heeft als extra pluspunt dat de nieuwe moer gemakkelijker zal worden geaccepteerd.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Zwermverhindering

Bericht door Bok » vr 19 aug 2011, 18:49

Wel heel toevallig dat je dat hoorde. Heb je de voorzwerm gemist?
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwermverhindering

Bericht door Albert Stoter » vr 19 aug 2011, 21:54

Bok schreef:Wel heel toevallig dat je dat hoorde. Heb je de voorzwerm gemist?
Ik weet niet precies hoe dit nu is gegaan. Oorspronkelijk was dit een zwerm waarvan ik na een tijdje de moer heb vervangen door een standbevruchte buckfast. Ik verving die zwermmoer graag, want bij controles liepen telkens alle bijen de kast uit. Heel onrustig allemaal.

De buckfast-moer werd niet direct geaccepteerd, en voor mijn vakantie heb ik een aantal keren doppen gebroken (ik nam aan wisselcellen).

Wat dit volk betreft kwam mijn vakantie net te vroeg, maar ik hoopte dat er inmiddels genoeg eigen broed van de nieuwe moer zou zijn en dat die eventuele nieuwe wisselcellen net zo snel zouden afbreken als de oude zwermbijen ze zouden optrekken.

Na mijn (3 weken) vakantie heb ik dit volk niet direct meer gecontroleerd. Te weinig tijd, en als het was fout gelopen dan was dat immers toch al in mijn vakantie gebeurt. Ik was hoe dan ook wel verbaasd over de tuter en kwaker in die zin dat ik niet had verwacht dat het volk zou gaan zwermen, maar alleen de moer zou vervangen.

Pas achteraf denk ik nu dat het kastje inmiddels wellicht ook te klein was geworden (en vandaar dat ik het nu ook laat afvliegen). Dit volkje is (ondanks de broedstop bij het vervangen van de moer, en ondanks varroabehandelingen) behoorlijk hard gegroeid.

Ik heb na mijn vakantie zelf geen voorzwerm in de gaten gehad (en 7 dagen geleden was ik al wel weer thuis), en meestal heb ik dat wel in de gaten (en anders de buren wel).

Inmiddels heb ik vanavond vanaf elders (meer dan 6 kilometer) het kleine volkje opgehaald waarop ik morgen de haalbijen zal laten afvliegen. Morgen zal ik in het dikke volk de jonge (nog onbevruchte) koningin wederom vervangen door een standbevruchte buckfast. Naar verwachting gaat het deze keer wel goed aangezien het volkje inmiddels al een veel hoger buckfast-gehalte heeft. Alle oude zwerm-bijen moeten immers inmiddels wel verdwenen zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten