Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 07 mei 2012, 22:06

Afgelopen AV heeft de NBV een motie aangenomen m.b.t. het gebruik neonicotinoïden.

De motie is aangenomen. Van de totaal 265 geldige stemmen waren er 15 onthoudingen, 143 voor en 107 tegen.
De moeite waard om deze in het Engels ondertitelde film nader te bekijken en ieder er zijn eigen oordeel over te maken.

Deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=9boueJGt ... ure=relmfu

Deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=XM2Agj68 ... ure=relmfu

Deel 3
http://www.youtube.com/watch?v=CC9fWFE8 ... ure=relmfu

Deel 4
http://www.youtube.com/watch?v=okA8pxko ... ure=relmfu
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 mei 2012, 09:29

gerard.b.w.vos schreef:Afgelopen AV heeft de NBV een motie aangenomen m.b.t. het gebruik neonicotinoïden.

De motie is aangenomen. Van de totaal 265 geldige stemmen waren er 15 onthoudingen, 143 voor en 107 tegen.
Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van een Bijenvereniging om zich in te laten met een doelstelling van een milieu organisatie .

Misschien aan een nieuwe naam toe ; De Nederlandse Bijen en Milieu vereniging ??

Jaap v P

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door jomme » di 08 mei 2012, 12:19

Heb je de filmpjes bekeken Jaap?

ik weet dat je groot voorstander bent van dat spuitwerk maar wat denk je dan als je die imkers bezighoort en die politici bezigziet.
ik zeg zien want aan hun gedag valt al veel af te lezen...
Die imkers, dat zien er toch niet allemaal fantasten uit?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door jossmits » di 08 mei 2012, 13:35

Dit is al een wat oudere documentaire, ik meen uit 2003. Inmiddels is, vooral dank zij de grootste franse imkerbond UNAF, dit spul in 2004 verboden bij zonnebloemen en mais. Ik zou de UNAF beslist geen milieuorganisatie willen noemen, het bestuur daarvan bestaat voor het grootste deel uit professionele imkers die opkomen voor de belangen van imkers en dat is ook waarom imkers er lid van zijn. De industrie die deze produkten op de markt brengt is bijzonder goed in staat om hun eigen belangen te verdedigen; in elk geval hebben ze daar meer financiele middelen voor dan imkers of imkerbonden.
Verder begrijp ik niet wat er tegen de essentie van de aangenomen motie "bij twijfel niet toelaten" is. Het lijkt mij aan de industrie om aan te tonen dat hun produkten veilig zijn, ook daarvoor beschikken ze over voldoende (financiele) middelen.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 mei 2012, 21:21

Jome

Dat ik groot voorstander van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen zou zijn is natuurlijk een fabeltje
Ten tweede ; Een filmpje is ergens voor gemaakt en dat is om je te laten zien wat de opdrachtgever ( maker van een filmpje ) je wil laten zien , de rest wordt er uit geknipt ,en daarom als voorlichting niet erg betrouwbaar .

Jos
Ik ga nog één keer alles op een rijtje zetten wat er volgens mij in Nederland aan de hand is , over wat er in Frankrijk gebeurt ben ik niet op de hoogte .

Ik ben in 1982 begonnen met bestuiving onder glas en sindsdien heb ik vele ervaringen opgedaan . In het begin zelfs vele klachten over mijn Bijen dat zij niet op bepaalde bloemgewassen wilden vliegen ,iets wat achteraf bleek gespoten met middelen die toegelaten waren op bloeiende gewassen en niet schadelijk voor de Bijen . Niet bekend was het feit dat er een repellerend middel toegevoegd was , dit onder glas langer werkzaam was en de Bijen 10 tot 14 dagen die gewassen ook niet bevlogen .

Maar terug naar de Bijensterfte ( verdwijnziekte ).

Toen in 2002 bij mij resistentie tegen Apistan vastgesteld is ( had ik zelf al geconstateerd ) zie , library.wur.nl/ojs/index.php/bijenhouden/article/download/.../11258
Toen is de ellende begonnen . De Neonicotinoiden echter zijn in 1991 uitgevonden en in 1994 een beperkte toelating gekregen , Ik heb tussen 1994 en 2004 echter nooit van problemen gehoord .

In de winter van 2002 op 2003 was de eerste verdwijnziekte ( direct na het vaststellen van resistentie )met in de late herfst compleet lege kasten , bij mij ( ik dacht ) 18 volken verdwenen , daar de uitgebreide toelating van de Neonicotinoiden pas in 2004 gekomen is , is het niet aannemelijk ( onmogelijk ) dat dit de oorzaak geweest zal zijn .

Als klap op de vuurpijl heb ik een lezing bijgewoond ( ik dacht voorjaar of herfst 2004 ) van een viroloog in opdracht van de N.B.V. ( die zijn hier dus ook van op de hoogte ) locatie P.P.O. waar uitgebreid uit de doeken gedaan is dat er recent virussen overgestapt waren op de varroamijt met alle catastrofale gevolgen van dien . Hij legde precies uit hoe mijn Bijen verdwenen waren ,en ik kon dit toetsen aan mijn eigen ervaringen .

Sindsdien heb ik mijn eigen mening over de verdwijnziekte , en hoe dit met succes te voorkomen is , je kunt uit dit verhaal opmaken dat de neonicotinoiden niet tot de waarschijnlijke oorzaken zullen behoren, alle datums zijn te controleren .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op wo 09 mei 2012, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door jomme » di 08 mei 2012, 21:27

Knappe uitleg Jaap, hier kunnen we wat mee!
Die Fransen zitten dus wel met een ander probleem, misschien een combinatie met minderwaardig stuifmeel, wie zal het zeggen...

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door jossmits » di 08 mei 2012, 22:45

Jaap
Je begint nu weer opnieuw dat neonictioniden in 2004 zijn toegelaten. We hebben het hier al eens eerder over gehad. In 1994 is in Nederland Admire toegelaten, in 1995 Gaucho en Imex. Niet een beperkte toelating, een echte toelating.
Het gaat er ook niet om of dit nu de (enige) oorzaak is van de bijensterfte. Het gaat er hier om of je middelen moet toelaten die verdacht zijn. Ik denk dat het verstandig is dat wanneer er verdenkingen zijn het voorzorgsprincipe vereist dat, zo lang niet met zekerheid vaststaat dat het produkt veilig is, het niet gebruikt wordt.
Overigens denk ik ook dat varroa, als die niet goed bestreden wordt, een oorzaak van bijensterfte kan zijn. Maar als ik nu hier weer lees hoeveel bijensterfte er nu weer in Belgie is dan kun je dat m.i. moeilijk toeschrijven aan varroa. Zijn onze belgiesche imkervrienden soms plotseling opgehouden met varroabestrijding? Voor de duidelijkheid: daarmee wil ik ook niet zeggen dat de neonicotinoiden wel de oorzaak zijn.
Verder zijn in mijn bijna 50 jarige imkercarriere de enige jaren dat ik grote verliezen had de winters 2001 t/m 2004 hier in Frankrijk. Vanaf de winter 2005, nadat in 2004 dit beruchte spul in Frankrijk op mais verboden is heb ik geen abnormale verliezen meer. De laatste paar jaar helemaal geen verliezen meer. Ook dat wil nog niet zeggen dat de verliezen van 2001 t/m 2004 veroozaakt werden door deze neonicotinoiden, het is alleen maar een persoonlijke ervaring, meer niet.
Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 mei 2012, 09:28

jossmits schreef:Jaap
Je begint nu weer opnieuw dat neonictioniden in 2004 zijn toegelaten. We hebben het hier al eens eerder over gehad. In 1994 is in Nederland Admire toegelaten, in 1995 Gaucho en Imex. Niet een beperkte toelating, een echte toelating.
Even ter verduidelijking

Een overzicht van de belangrijkste toelatingsbesluiten van het Ctgb:

Admire toegestaan sinds 1994 als insektenbestrijdingsmiddel in de teelt onder glas van bloemisterijgewassen.
bron: http://www.ctb.agro.nl/ctb_files/11483_01.html

Gaucho rood sinds 1995 toegelaten als insektenbestrijdingsmiddel in de teelt van snijmaïs en korrelmaïs d.m.v. een zaaizaadbehandeling.
bron: http://www.ctb.agro.nl/ctb_files/11601_01.html

Gaucho in 1994 toegelaten als middel voor de behandeling van zaden van suiker- en voederbieten
bron: http://www.ctb.agro.nl/ctb_files/11455_01.pdf

IMEX-IMIDACLOPRID in 1995 toegelaten als insektenbestrijdingsmiddel in de teelt onder glas van bloemisterijgewassen
bron: http://www.ctb.agro.nl/ctb_files/11547_01.html



Hier is te zien dat er wel degelijk beperkingen op waren . Waarom is in de periode tussen 1995 en 2003 dan de verdwijnziekte niet voorgekomen .

Verder schrijf je , ik citeer ; Het gaat er ook niet om of dit nu de (enige) oorzaak is van de bijensterfte.

Dit is een waar woord , Er is volgens mij maar een zaak die hier telt , er is een groepering die een verbod willen op gewasbeschermingsmiddelen ongeacht of de Bijen daar nu aan dood gaan of niet dat is iedereen zijn goed recht maar laten die dit dan op een reguliere manier aanvechten en niet de Imkerij hierin betrekken .

En nogmaals , ik heb het over hier in Nederland .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door Jeroenvt » wo 09 mei 2012, 11:48

Jaap, varroa is er vanaf 1984, volgens jouw redenatie kan varroa de oorzaak ook niet zijn. Laten we de schuld maar geven aan alliens oid.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Franse film over imidacloprid en bijensterfte.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 mei 2012, 11:49

Misschien is dit ook iets voor je om te lezen . Veel leesplezier .

http://home.ezezine.com/1636/1636-2012. ... chive.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten