Documentaire Bijenlint Zutphen

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Bart de Coo » vr 16 aug 2013, 21:21

Ik heb de film inmiddels grondig bekeken. Waarschijnlijk in het novembernummer van Bijenhouden zal er een recensietje van mijn hand over gepubliceerd worden. Ik heb de grootste moeite om de film te recenseren, omdat de film 'als film' geslaagd is, als je begrijpt wat ik ongeveer bedoel. Goed gefilmd, mooi gemonteerd, veel vaart, vakwerk. Maar ja, de dame die het vaakst geïnterviewd wordt, denkt dat ze met bijen kan praten. Ik denk niet dat dat mogelijk is. Enfin, een recensie schrijven dus. Ik heb nog even de tijd...

Bart

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Ewout » vr 16 aug 2013, 22:12

Bart, je weeeet toch dat als er zo'n film in de antroposofische hoofdstad van Nederland gemaakt wordt dat je dat risico loopt!

Ewout (die geboren en getogen is in de torenstad)

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Embraced » za 17 aug 2013, 13:29

Hahahahahahaha...

Succes met de recencie schrijven Bart.. En bedenk dit maar: Er zijn er genoeg die ook met hun honden, katten, planten praten. Dus misschien is met je bijen praten zo een gek idee nog niet eens. :wink: :wink:
:music-rockout:
Embraced

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door petro » za 17 aug 2013, 14:32

Tjee ik praat dagelijks met mijn bijen en zeer zorgvuldig min woorden kiezend.(behalve als ik gestoken wordt.)
Echter ze zeggen nooit wat terug?!
Petro

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Embraced » ma 19 aug 2013, 11:23

petro schreef:Tjee ik praat dagelijks met mijn bijen en zeer zorgvuldig min woorden kiezend.(behalve als ik gestoken wordt.)
Echter ze zeggen nooit wat terug?!
Petro
Niet?? .. maar.. steken is toch ook communiceren?? :wink: :wink:
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Bart de Coo » do 22 aug 2013, 19:06

Voor wie geïnteresseerd is in 'biologisch-dynamisch' imkeren en de bijbehorende 'antroposofie' van Rudolf Steiner, vanavond kijken naar 'De Hokjesman', VPRO, 21.00 uur, Nederland 3.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Ewout » do 22 aug 2013, 21:46

voor de antroposofen (en niet-antroposofen) zonder televisie, je kunt ook kijken via uitzending gemist: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1327665

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Bart de Coo » do 22 aug 2013, 22:07

Zo, ik heb hem gezien.

De hele kijk van Steiner op bijen kwam natuurlijk niet aan de orde. Steiner hield ooit een voordracht over de bijen die door zijn volgelingen werd gestenografeerd en uiteindelijk als editie het licht zag onder de titel 'Das Wesen der Bienen.' Ben even te lui om jaar van uitgave te checken. Ik weet wel dat het boek recentelijk nog opnieuw in het Nederlands is uitgegeven.

De zacht gezegd uiterst bedenkelijke kanten van de antroposofie werden hoogstens lichtjes geschampt: racisme, antivaccinatiedemagogie, evidente wetenschappelijke kolder. We kregen vooral door en door vriendelijke mensen te zien, bij wie ik mij overigens veel beter thuis voel dan bij een gezelschap brallende ballen in blauwe blazers.

Toch is het aardig om eens gezien te hebben waarmee je de term 'biologisch-dynamisch' in verband moet brengen. Met dit milieu en met deze denktrant dus. De Bijenlint-film krijgt opeens meer reliëf voor mij.

Het verbaast mij dat veel mensen de term 'BD' gebruiken als een soort aanbeveling, als een soort kwaliteitskeurmerk. Ieder zijn ding en ik laat mijn medemens graag in zijn waarde, maar weerloze kinderen uit ideologische motieven een vaccinatie onthouden, weerloze schoolkinderen vertellen dat zwarte mensen een soort baby's zijn en Aziaten een soort pubers en de wetenschap beschouwen als een verzinsel van de duivel, nee, dan zet ik mijn hakken in het zand.

Ik moest 'Das Wesen der Bienen' maar eens gaan lezen. Hebben we op slag massa's gesprekstof.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Ewout » do 22 aug 2013, 22:51

Dan chargeer je behoorlijk Bart! Je moet er ook om kunnen lachen, als zo iemand zijn preparaten doos (noemde hij het nu zelf ook echt toverdoos?) tevoorschijn haalt.

Je kunt het ook anders bekijken. BD is misschien niet een kwaliteit van hetgeen je koopt, maar de manier waarop het tot stand is gekomen. BD honing zal niet anders smaken dan honing uit een moderne imkerij (met moerrooster en kunstzwermen), maar als je belang hecht aan de manier waarop de bijen gehouden worden is dat ook iets wat je koopt. Ik geef mijn geld bij voorkeur uit aan mensen waarvan ik vind dat ze vette dingen doen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Bart de Coo » do 22 aug 2013, 23:50

Ja? Chargeer ik? Er werd toch duidelijk gezegd dat de antroposofie 'een hecht bouwwerk' is: het is een complete levensbeschouwing waarin alles met alles samenhangt. Trek er een steen uit en de boel dondert in elkaar. Inmiddels de eerste 17 pagina's van Steiners boek gevonden: www.bdimkers.nl

Ik chargeer in zoverre dat lang niet alle BD'ers goed ingevoerd zullen zijn in het werk van Steiner. Er is ook geen sprake van een stelsel van dogma's. Ik denk dat veel BD'ers gewoon hun eigen ding doen en er achteraf het etiket 'BD' op plakken. De antroposofie lijkt mij een levensbeschouwing die overal een zodanige draai aan weet te geven, dat het weer mooi in het systeem past. Iedereen mag meedoen. Dat verklaart wellicht ook de populariteit.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten