Documentaire Bijenlint Zutphen

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Bart de Coo » ma 03 jun 2013, 22:38

Als ik spuit 11 ben en even niet in de gaten heb gehad dat dit al alng op het forum aan de orde is geweest, dan moet je het zeggen; dan verwijder ik het onderwerp weer. Maar kende je deze documentaire al?:

http://www.zutphenbijenstad.nl/documentaire.php

Ik kende hem nog niet. Natuurlijk ken ik niet meer dan dit voorproefje van 2 minuten, maar ik denk wel dat ik hem maar eens bestel.

Groet,

Bart

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Robbert » ma 03 jun 2013, 23:33

Mij te zweverig dat "even luisteren wat de bijen ons te vertellen hebben"........ en dat voor 25,- Nogal aan de prijs.

Edit: Ik zie dat ze het intro filmpje aangepast hebben. Ze hebben er wat uitgelaten. :D

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Bart de Coo » ma 03 jun 2013, 23:44

Dat ze iets weggelaten hebben was mij nog niet opgevallen. Wat dan, Robert? Vertel!

Dat zweverige viel mijn vrouw meer op dan mij. Ik was het voorproefje op YouTube aan het kijken op de iPad, terwijl mijn vrouw zat te candycrushen op de pc. Ze zegt, wat is dat?, lijkt wel een dominee! Citaat: 'Bereidt de bijen een weg.' Oei, knol van een spelfout, afgezien van het evangelische Nederlands. Het moet natuurlijk zijn 'Bereid de bijen een weg,' zonder t. Het gaat hier immers om een 'imperatief' of 'gebiedende wijs': loop! fiets! pak! zwem! ga! bereid! Altijd zonder t dus.

Ik ben evengoed geïnteresseerd. Ik vind de bevlogenheid van mensen die dit soort dingen op poten zetten geweldig, ondanks alle kritiek die je erop kunt hebben. Het is gemakkelijk mekkeren vanuit je luie stoel.

Groet,

Bart

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Robbert » di 04 jun 2013, 11:15

Bart,

Koop hem, bekijk hem en laat ons weten wat je er van vind.

Gr, Robbert

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 jun 2013, 12:03

Ik citeer ; Het Zutphense initiatief het Bijenlint heeft weerklank gevonden bij de landelijke bijenstichting.
Mooi voor de bijen!

Is er iemand op dit forum die het vervolg hier op kan fotograferen en hier plaatsen .?

Ik bedoel ; ik hoor en lees al enkele jaren over het ; ergens laten vallen van zaad " Bijenlint en dergelijke . Mooi voor de bijen , enz . Graag een foto van een bijenlint , een plaats waar je wat zaad hebt laten vallen of iets dergelijks , met de bloeiende planten waar honingbijen op foerageren . Het is tenslotte het resultaat wat telt :think: Maar misschien schrijf ik wat te vroeg en staat dit allemaal op de DVD , maar dan lees ik dit hier vanzelf .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Bart de Coo » di 04 jun 2013, 13:27

Ik bemoei mij nog wel eens met de inhoud van Bijenhouden, het periodiek van de NBV, en op dit moment bereiden wij een themakatern voor over allerlei drachtverbeteringsprojecten. In het kader daarvan moet ik deze film eigenlijk sowieso gaan bekijken. Als ik tezijnertijd tijd en zin heb, dan zal ik eens een recensietje schrijven.

Jaap, ik denk niet dat foto's zulk overtuigend bewijsmateriaal zijn van de effectiviteit van al die Bijenlint-initiatieven. Ik begreep onlangs dat het aanvankelijk inderdaad de bedoeling was om een zeg maar een optisch spektakel te organiseren, van inderdaad een lint of een strook van drachtplanten door heel Zutphen heen, maar dat lukte niet zo goed of zo. Nu krijgt het project meer de gestalte van het mobiliseren van allerlei instanties, bedrijven en particulieren, begrijp ik.

Enfin, hou Bijenhouden in de gaten. We zoeken het voor je uit.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 jun 2013, 19:50

Bart de Coo schreef:Ik bemoei mij nog wel eens met de inhoud van Bijenhouden, het periodiek van de NBV, en op dit moment bereiden wij een themakatern voor over allerlei drachtverbeteringsprojecten. In het kader daarvan moet ik deze film eigenlijk sowieso gaan bekijken. Als ik tezijnertijd tijd en zin heb, dan zal ik eens een recensietje schrijven.

Jaap, ik denk niet dat foto's zulk overtuigend bewijsmateriaal zijn van de effectiviteit van al die Bijenlint-initiatieven. I
Wanneer ik dit stukje film bekijk is er toch een behoorlijke hoeveelheid zaad gestrooid , is daar dan geen enkele bloem bij waar een honingbij op foerageert , is dit dan een aanfluiting voor onze bijen .??

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Bart de Coo » di 04 jun 2013, 20:07

Dat weet ik niet. Je zou, gewapend met camera, de hele dag bij zo'n bloemenbed moeten gaan zitten. Heb ik niet zo'n zin in en de meeste anderen ook niet, denk ik. Maar ik zei dat ik je op de hoogte zou houden. Er is druk mailverkeer vanavond en ik begrijp dat ik de dvd in handen ga krijgen en dat ik er wellicht het een en ander over mag zeggen in ons clubblaabje. Geduld.

Bart

Sheila
Berichten: 33
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 20:32
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Sheila » di 04 jun 2013, 20:13

Jaap v.Popering schreef: Graag een foto van een bijenlint , een plaats waar je wat zaad hebt laten vallen of iets dergelijks , met de bloeiende planten waar honingbijen op foerageren .
Bijenlinten zijn niet voor honingbijen, maar voor solitaire bijen.
En die hebben onze hulp ook heel hard nodig.

Sheila

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Documentaire Bijenlint Zutphen

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 jun 2013, 20:35

Sheila schreef:
Bijenlinten zijn niet voor honingbijen, maar voor solitaire bijen.
En die hebben onze hulp ook heel hard nodig.

Sheila
Dat is het antwoord waar ik op zat te wachten . :shhh:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten