De bijentuin van Buckfast Abbey

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door Bart de Coo » za 01 mar 2014, 23:02

Kende iemand deze al? Ik niet:

http://m.youtube.com/watch?v=RriNoKaroHw

Ik heb hem nog niet afgekeken, omdat het laat is en omdat ik een beetje gek werd van al die oubollige synthesizergeluiden, die misschien dertig jaar geleden reuzehip en bijdetijd waren, maar nu niet meer. (Ik denk ergens dat ze me toen ook al ergerden.)

De beelden zijn mooi in elk geval en na een minuutje of vijf belooft het vooral over broeder Adam en zijn levenswerk te gaan. We kijken een dezer dagen weer eens verder.

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Documentaire Buckfast

Bericht door Hans van der Post. » za 01 mar 2014, 23:44

Heb de documentaire indertijd gezien en ja Bart muziek maar ook het uitspreken van de tekst is zeer oudbollig.

Zou je zo'n film kunnen updaten?
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door Bart de Coo » zo 02 mar 2014, 07:42

Zo, ik heb hem afgekeken. De documentaire duurt ongeveer 51min. Op dat moment schakelen wij over op een stukje Ninja Turtles en daarna gaat het verder het Tros-programma 'Het geheim van de smid', aflevering 'de imker'. Dat gaat over twee professionele imkers uit Dedemsvaart. Best leuk. Hoe zet je zoiets op YouTube en hoe komen die Ninja Turtles erstussen? Geen idee. 't Is een 'blast from the past' in elk geval: zó keken wij tv in de jaren '80.

Leuke details.

De Nederlander Michael van der Zee mag een paar seconden in beeld komen. Van hem bezit ik het boekje 'Bevruchtingskastjes en hun gebruik'.

Ik wist niet dat Broeder Adam een Duitser was en dat zijn wereldlijke naam Karl Kerle was. Ik weet het nu.

De abdij van Buckfast werd verwoest. Dat zal wel tijdens de regeerperiode van Hendrik VIII geweest zijn, toen alle Engelsen 'Anglicaans' moesten worden, zodat Hendrik de baas kon worden in zijn eigen kerk, om zich van zijn vrouw te laten scheiden. Fijne tijden. Eind 19e, begin 20e eeuw was er kennelijk weer geld en vrijheid genoeg om het oude klooster in ere te herstellen. Het schijnt decennia geduurd te hebben. Nu begrijp ik ook opeens waarom dit door de KRO werd uitgezonden. De buckfastbij is een zeer Roomse bij!

De broeder draagt wel heel erg krachtige argumenten aan om over in- of uitheemse bijen niet al te moeilijk te doen. Zó geweldig was die zwarte bij in Engeland niet: ze gingen opeens allemaal dood en de allochtonen bleven in leven.

Misschien moest ik maar eens een boek over hem gaan lezen. Interessante vent.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 mar 2014, 08:48

Bart de Coo schreef:
Leuke details.

De Nederlander Michael van der Zee mag een paar seconden in beeld komen. Van hem bezit ik het boekje 'Bevruchtingskastjes en hun gebruik'.

Bart
Deze woonde destijds een dorpje verder , en in heel de streek waren onze bijen haast niet meer te hanteren door de invloed van zijn darren :oops:

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door semar » zo 02 mar 2014, 11:50

deze documantaire serie heete
The monk and the honeybee,

dit was eigenlijk het beging van de populairiteit dan de buckfastbij bij de gewone imker op het vasteland van europa.
voor die tijd waren hier eigenlijk alleen de carnica's hier makkelijk te krijgen
en evt de nieuwzeelandse italiaan (zelf ook geprobeerd).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps, doen Bart ik gebruik zijnmethode met een variatie met veel sukses hier.
ik raad je aan:
Keeping bees at buckfastabey
Meine Betriebsweise in het duits er is geloof ik ook eennederlandse uitgave
zal je het isbn pben, het boek staat bij de bijen :wink:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door Bart de Coo » zo 02 mar 2014, 13:04

Nog leuker detail. :lol:

Je zou nochtans zeggen dat hij verstand heeft van koninginnenteelt! Hij is op bezoek geweest bij de goeroe zelve., bedoel ik. Maar pas op hè, voor hetzelfde geld leest Michael mee. Hij moet er ook om kunnen lachen. Tot nog toe kan dat wel, denk ik.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 mar 2014, 14:48

Bart de Coo schreef: Hij is op bezoek geweest bij de goeroe zelve., bedoel ik. Maar pas op hè, voor hetzelfde geld leest Michael mee.
Groet,

Bart
Hij is zelfs mee geweest om de zwarte koningin halverwege de ; Killemanjaro " op te halen , maar of hij meeleest is te betwijfelen .

Ik heb vele jaren samen met hem en zijn vriendin op de bijenvereniging ( NCB ) in Steenbergen gezeten , vandaar dat ik hen van haver tot gord heb gekend . Op het laatst heeft hij nog geprobeerd om bestuivings-imker te worden , maar ook daarin was zijn mond groter dan zijn bijenvolken , en wilde niemand meer van hem huren . Hij is denk ik zo'n jaar of 15 geleden gestopt en heeft destijds vrijwel alles verkocht en is naar elders vertrokken .

Jaap v P

De moerasimker
Berichten:86
Lid geworden op:wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie:Weerribben
Contacteer:

Re: De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door De moerasimker » zo 02 mar 2014, 19:27

Hoi jaap.
In mijn beleving is dat iets langer geweest ik had buckfast moeren van hem gekocht en werkte er toen zo'n jaar of 5 mee de eerste moeren die ik van hem kocht kan niks anders zeggen erg goed maar werdt per jaar minder op laatst moest ik harnad in de bijen en dat wss ik niet gewend van de carnica ik had het adres en ben in de vakantie naar zeeland gereden met de vrouw en inderdaad de vogel was net verhuist en de buren wisten nieteens waareen of ze wouden het niet vertellen kan ook ik heb toen maar besloten om helemaal verder te gaan met carnica en heb daar geen spijt van buckfast is vorm van pijltjes gooien je weet nooit of de nateeld goed is

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door semar » zo 02 mar 2014, 19:51

da's in mijn beleving toch anders hoor,
de nateelten zijn prima en je kunt nog prima met een f4
uit de voeten.
Had je niet een andere teeler geprobeerd?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De bijentuin van Buckfast Abbey

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 mar 2014, 21:17

Er heeft hier een keer een nateelt gestaan waarbij je 20 meter voor de kast al in een harnas moest staan :oops: . Het ergste was dat het een teler uit een ander dorp was , en hij dit blijkbaar al wist want zij stonden al zo ongewoon :think: in het midden van een veld suikerbieten . Maar ik werd er op aangekeken :oops: :snooty:

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 02 mar 2014, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten