Zwarte bij Texel

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Dylan Elen » ma 22 aug 2016, 16:42

Het is nog steeds dezelfde ondersoort (of ras, dat is maar hoe je het noemen wil), maar er is in tussentijd door middel van selectie (zoals dat al decennia bij Carnica en Buckfast gebeurt) gewoonweg een beetje gesleuteld aan haar genenpakket om ook in Zwarte volken eigenschappen als zachtaardigheid en raatvastheid op de voorgrond te krijgen (voor een uitgebreidere versie moet je maar eens naar een van mijn lezingen gaan).

Kijk hier ook eens: https://m.youtube.com/channel/UCEsN0Y8-zWJe-Ll7BkITaOQ

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

vdiesveld

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door vdiesveld » ma 22 aug 2016, 19:45

Dylan,

Geef je ook wel lezingen in Nederland, binnenkort misschien?

Groet, Vincent

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Dylan Elen » ma 22 aug 2016, 20:05

Dag Vincent

Jawel, ik geef ook lezingen in Nederland als daar vanuit een imkervereniging interesse voor is. Zo heb ik vorig jaar een lezing gegeven in Middelbeers, dat bracht maar liefst bijna 80 imkers op de been, zo'n opkomst was overweldigend aldus de vereniging: https://bijenteelt.com/2015/02/15/meer- ... imkercafe/

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

vdiesveld

Zwarte bij Texel

Bericht door vdiesveld » ma 22 aug 2016, 21:05

Ok, ik hou t in de gaten. Begrijp ik uit eerdere forum-berichten goed, dat jij imkert met de zwarte bij afkomstig uit Chimay en niet met die van Texel, Ierland of anderzijds?

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Biodlarn » ma 22 aug 2016, 21:18

Primus schreef:Graag zou ik een antwoordt hebben op volgende vraag: hoe kan het dat eeuwen lang de zwarte bijen als raszuiver zijn blijven bestaan?
Nu kunnen we al na een F2 afkomst denken dat we een ferm bastaardras hebben. Ligt dat nu aan de mengelmoes van carnica's en buckfast? Vogels in het wild paren ook niet met andere soorten dacht ik waarom bijen dan wel?

MVG CP
Er zijn maar weinig plekken in Europa waar de zwarte bijen "raszuiver" gebleven zijn. In de jaren 80 waren er niet veel raszuivere zwarte bijen meer over.
Hoe het er op het continent aan toe ging weet ik niet maar hier in Zweden kregen imkers die voor een bepaald bedrag aan materiaal kochten gratis carnica of ligustica koninginnen meegestuurd, waardoor, met name met kruising door ligustica, de zwarte bijen behoorlijk aggressief werden en daardoor vervangen werden door de zachtaardige ligustica en carnica met als gevolg dat er geen raszuivere zwarte bij meer over was.

Eind jaren tachtig en in de negentiger jaren zijn er op diverse plekken in Europa initiatieven ontstaan om de zwarte bij te redden. Toen er in Ierland (geloof ik, anders engeland) een studente referentie materiaal vond van wat aangenomen wordt van de oorspronkelijke zwarte bij. Ik geloof dat het ging om een bij uit een opgraving van ergens tussen de jaren 1100-1300. Er is toen naar de index van de vleugels gekeken en samen met nog wat eigenschappen die nog bekend waren van de zwarte bij zijn er toen kriteria opgesteld voor een raszuivere zwarte bij.

Daarna is men gaan zoeken naar zwarte bijen die in de buurt kwamen van de kriteria op zowel uiterlijk, de eigenschappen en de vleugelindex. Met die restjes van de oorspronkelijke zwarte bijen zijn diverse enthousiasten aan het knutselen gegaan en zo zijn er uiteindelijk weer raszuivere zwarte bijen ontstaan.

De eerste lijnen met zuivere zwarte bijen in Zweden komen toevallig bij ons uit de provincie. Rond Östersund zaten een aantal oude imkers die altijd de import van C. en L. geweerd hebben en zo een redelijke zuivere stam wisten te behouden. Omdat er hier veel "zuivere" koninginnen geteeld zijen en deze altijd rijkelijk uitgedeeld zijn hebben we nu een gebied groter als Nederland met bijna uitsluitend imker met zwarte bijen.
Dylan Elen schreef: .....Zachtaardigheid is een selectiekenmerk, geen raskenmerk; ik zou dus niet weten waarom er wel met Carnica of Buckfast, maar niet met Zwarte bijen geïmkerd zou kunnen worden in bewoonde zones.
Groeten,
Dylan
De zachtaardigheid van de zwarte bij zit hem ook voor een deel in de raszuiverheid. Mijn eerste zwarte bijen hadden een zuiverheid van zo'n 60% en konden behoorlijk aggressief zijn. Toen ik zuivere koninginnen binnenhaalde en wat aan het telen ging werd het temperament gelijk beter. En ik heb niet geselecteerd op zachtaardigheid. Die kwam vanzelf. Maar met de koude korte zomers op 63 graden noorderbreedte zullen we nooit helemaal vrienden worden :be5:

//Han
Laatst gewijzigd door Biodlarn op ma 22 aug 2016, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Biodlarn » ma 22 aug 2016, 21:23

joselito schreef:
De zwarte bijenvolken die op Texel huizen, stammen af van de Nederlandse oerbij. Ze produceren niet alleen bijzondere lamsoorhoning, maar blijken ook minder vatbaar is voor de gevreesde bijenverdwijnziekte.
Met dergelijke uitspraken spreek je misschien iemand aan die niets van bijen kent, ervaren imkers weten wel beter.
Als ze op een dergelijk eilandje geen vreemd bloed binnen brengen hebben ze binnen de kortste keren gedaan wegens inteelt.
In Ierland waar de zwarte bijen nog massaal aanwezig zijn (ze willen daar zelfs een invoerverbod voor alle andere rassen) hebben ze het hoogste sterftecijfer van Europa.

Haal ze maar eens van het eiland af en kijk dan maar of ze nog zonder behandeling kunnen. Volgens de geleerden leggen ze dan zo het loodje.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Dylan Elen » ma 22 aug 2016, 23:07

@Vincent

Dat klopt en met behulp van andere imkers wordt getracht met die Zwarte bijen opnieuw een populatie op te bouwen in Limburg.

@Biodlarn

Referentiemateriaal is geen probleem, bij het CNRS in Frankrijk hebben ze een hele collectie aan (weliswaar dode) Zwarte bijen afkomstig uit heel noordelijk Europa. Daarnaast is er ook nog het classificatiewerk van Ruttner. Het verhaal van de studente ken ik niet.

Niemand heeft gesproken over "niet behandelen".

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten