Wie kent deze film?

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Wie kent deze film?

Bericht door macwlem » do 06 dec 2018, 22:21

Goedenavond allemaal,

Ik kwam laatst een stukje "Steenkool" tegen waarin een verslagje staat over de bijenteelt tijdens de "mijn" periode. In het stukje praat men over een 2 uur durende kleurenfilm "Van Immen en Imkers".

Nu is mijn vraag of iemand die film kent en belangrijker of die nog ergens te zien valt.
Alvast dank voor jullie antwoorden.

Groet ,
MacWlem

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wie kent deze film?

Bericht door Hans van der Post. » do 06 dec 2018, 23:30

Welk jaar is dat stukje "steenkool" film.
Ik heb ooit een film (super-acht) gemaakt 1970. titel: "Imkers en bijen".
!Hans.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Wie kent deze film?

Bericht door macwlem » vr 07 dec 2018, 07:52

Hoi Hans,

Het is iets ouder... ik zal proberen de bijlage erbij te stoppen. Mocht het niet lukken: 50er jaren
Ter verduidelijking: deze pagina komt uit het blad "Steenkool" uitgegeven door het Staatsmijnen, later werd dat DSM.

Groet,
Willem
steenkool.jpeg

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wie kent deze film?

Bericht door Fish » vr 07 dec 2018, 10:48

In diverse artikelen wordt genoemd dat de film is gemaakt voor het 50 jarig jubileum van de VBBN.

In Juli 1950 werd een aankondiging gedaan dat de film, voor zover mensen deze nog niet gezien hadden, bij lokale verenigingen te zien was voor een gulden of 40, inclusief reiskosten. Vanaf augustus 1950 tot ca 1952 werd de film ook daadwerkelijk vertoond, zoals in vele archieven (& 2e link) van Wageningen te vinden is.

De film zal dus van eind jaren 40 zijn, in een relatief recente bijenteelt no. 3 1989 noemt men 1947, maar dat er recentelijk nog een nieuwe montage was geweest. Helaas heb ik persoonlijk niets van deze nieuwe montage kunnen terugvinden, en bedoeld men dan eind jaren 40 of de jaren 80? Maar gaan we terug naar het jaarverslag van 1949, dan vinden we dat de film in het begin van dat jaar gereed was, en is gemaakt door de heer Alex Roosdorp. Gaan we verder zoeken, dan vinden wij een wiki-pagina over hem, waarin de film Bijen en Bloemen uit 1935 wordt genoemd. Zou de film "van Immen en Imkers" slechts een nieuwe montage zijn van de film uit 1935? Het goede nieuws is dat we in een vergeten hoekje hier op ons eigen forum nog vrij recent een digitalisatie van deze bijna twee uur durende film kunnen vinden! Gezien het steenkoolblad ook een twee uur durende film noemt, lijken er genoeg overeenkomsten te zijn. In ieder geval is er nog veel meer te vinden over Alex en het bedrijf wat hij met zijn vrouw heeft opgezet, Marofilm, op deze pagina wordt ook de bijenfilm van 1949-1950 genoemd.

Nu heb ik persoonlijk geen tijd om de film momenteel te kijken, maar over de inhoud zijn er wel zaken te vinden. De afdeling Heerenveen had op 17 maart 1950 een gezamenlijke vertoning, waarvan het dagblad een verslagje heeft gemaakt. Hieruit kunnen we kort de inhoud opmaken; "Men zag hier o.m. het uitvliegen (zwermen) van een koningin met een zwerm bijen, welke wordt geschept (opgevangen door imker); het moderne gebruik van "kasten" inplaats van korven; inrichting van een bijenkast; de ontwikkeling van eitjes (een koningin legt meer dan 200 eitjes per dag); bijen uit "kamperen"(overplaatsen); kruisbestuiving op diverse soorten bloemen als korenbloem, accasia, paardebloem, appel, koolzaad, kers, e.d.". Vervolgens worden opnamen over Veenendaal, onderzoeken naar "noserma" en over gezondheidscertificaten voor export genoemd, maar of dit bij de film behoord is voor mij onduidelijk. In Velsen, 1951, omschrijft men de film als ongedroomd succes voor de bijenliefhebbers. "Behalve op het werk van de imker vestigde zij namelijk ook de aandacht op de belangwekkende gedragingen van deze insecten als "individuen" en als volk, hun collectieve arbeid aan de honing, hun haast wetmatige gewoonten, hun opvallende eenheid rondom de "op handen gedragen" koningin, enzovoort. Vooral de prachtige opnamen in het tweede gedeelte van de film, die lieten zien hoe de bijen de honing uit bloesems en bloemen peuren en in ruil daarvoor de bestuiving ervan verzorgen stempelen dit werk tot een zeer goede natuurfilm".

Ik hoor graag of de omschrijvingen overeenkomen met de film Bijen en Bloemen uit 1935, voor degenen die de digitale versie gezien hebben.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Wie kent deze film?

Bericht door macwlem » ma 10 dec 2018, 08:42

WOW!!! Dankjewel voor je reactie Fish. Ik was aangenaam verrast vanmorgen en ga het zo eens om mijn gemak lezen.

Bedankt alvast en zal me zeker terugmelden bij vragen.

Groet,
MacWlem

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wie kent deze film?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 dec 2018, 09:47

Ik heb die film in mijn jonge jaren gezien .
Mijn vader zat in het bestuur van de bijenvereniging en deze is vertoont in een café op de voorstraat .
Toegang voor leden met hun gezin .
Ik kan mij verder over de film zelf niets herinneren , daar was ik nog te jong voor , maar het was wel een beleving op zo'n dorpje .!!!
Een echte film !! .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten