Houten ‘korven’ afjagen in China

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Houten ‘korven’ afjagen in China

Bericht door Bart de Coo » ma 23 mar 2020, 21:16

Korfvrienden,

Iemand stuurt mij dit filmpje toe. We zien een stel Chinezen (Koreanen? Cambodjanen? Ik herken het schrift niet.) die een houten ‘korf’ afjagen. Heel bijzonder vind ik dat ze bijen tegen een stugge doek aan jagen. Je hoeft bijen dus niet per se in een lege mand of kist te jagen. Ook bijzonder vind ik dat ze al het broed eruit halen. Kennelijk kunnen ze zich dat daar veroorloven. Bij ons zou dat in veel gevallen de ondergang van het volk betekenen, of in elk geval een ernstige bedreiging. Merk ook op hoe groot, vet en welvarend de volken zijn.

https://youtu.be/5g4i_kWI-IY

Groet,

Bart

Evertjan
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 13:30
Imker sinds: -
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Houten ‘korven’ afjagen in China

Bericht door Evertjan » ma 12 okt 2020, 17:07

Je kunt het in google translate gooien. Die zegt dat het chinees is.

Eén van de commentaren suggereert dat ze het broed ook eten. Het is me niet duidelijk of de kolonies het overleven, ik vermoed van niet. Er is in elk geval veel kritiek op de gang van zaken.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Houten ‘korven’ afjagen in China

Bericht door Bart de Coo » ma 12 okt 2020, 19:14

Nou ja, de volken gaan gewoon terug de ton in, die terug gezet wordt op de oude plaats, dus ik neem dan maar aan dat het volk weer van voren af aan begint.

Ik vrees dat je de bijen op deze manier veel stress bezorgt. Aan de andere kant, zo gaat het waarschijnlijk al eeuwen, zonder dat de bijen daar zo te zien op de lange termijn ernstige schade van ondervinden.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten