Tom Seeley, drie lezingen.

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Bart de Coo » vr 27 mar 2020, 13:08

Voor wie dit een interessant onderwerp vindt, en dat vindt u; ik ontvang zojuist de pdf van de nieuwe Bijenhouden en hij staat helemaal vol met DBBB en celmaten en wat niet al. Ben en Tjeerd komen uit-voe-rig aan het woord. Volgende week op uw deurmat! (Ook Fernhout met zijn Arista komt uitvoerig aan het woord. Moet ik ook nog eens voor gaan zitten.)
Bijlagen
E856DA07-B683-4575-BA84-3FDF0154C023.png
B1712EA5-20F5-4F8B-9972-C548D7E45073.png

Apis Marcel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:45
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast of Carnica
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Apis Marcel » ma 30 mar 2020, 19:46

Hallo Bart,

Dank voor de artikelen.
Ik verheug me op het verschijnen van het nieuwe blad. Gelukkig gaan we deze kant op, een bevriende imker en ik proberen het al een aantal jaren met wisselend succes. Echter elk jaar overleven er weer genoeg volken om het volgende jaar mee uit te breiden en verder te imkeren.
Als je op deze manier bijen houdt en er af en toe eens over spreekt met andere imkers wordt je vaak niet serieus genomen.
Ik hoop dat deze artikelen eraan zullen bijdragen dat het bijenhouden in de toekomst zonder gebruik van schadelijke stoffen verder kan.

Groetend,
Marcel

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Tieme » di 31 mar 2020, 08:42

Het zou best kunnen dat je middels delen en niet behandelen uiteindelijk ook resistente bijen krijgt. Maar omdat delen van volken een manier is om de mijten op een laag peil te houden, zou het ook kunnen dat het niets oplevert.

Het delen is ook een biotechnische bestrijdingsmethode.

Als ik meerdere afleggers maak van hetzelfde grote volk zie ik dat de afleggers een verschil in mijtbesmetting hebben. Bij sommigen is het laag genoeg om onbehandeld de winter door te komen. Andere moeten wel behandeld worden. Dit is louter toeval. Het zou interessant zijn als dit eens terdege werd onderzocht voordat er wordt gezegd dat het splitsen van volken en dit op zijn beloop laten een selectie richting resistentie is.

Ik vraag me ook af of selectie op overleven van aflegger alleen een manier is die ons ook de bijen laat houden die we graag willen hebben. Ik zou niet graag inboeten aan zachtaardigheid, honingproductie en zwermtraagheid. Het behoud van deze eigenschappen kan alleen met intensieve selectie.

groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door A.A. Staals » di 31 mar 2020, 11:26

Tieme schreef:
di 31 mar 2020, 08:42
Het zou best kunnen dat je middels delen en niet behandelen uiteindelijk ook resistente bijen krijgt. Maar omdat delen van volken een manier is om de mijten op een laag peil te houden, zou het ook kunnen dat het niets oplevert.

Het delen is ook een biotechnische bestrijdingsmethode.
Tieme
Ik geloof daar ook niet in.
Laat die volken maar eens twee of drie jaar groeien en kijk wat er gebeurd.

ad staals

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door BenSDC » di 31 mar 2020, 22:24

Het jaarlijks opsplitsen van volken in 5 nieuwe volken is in feite een vorm van mijten reduceren. Als je 1 volk met 500 mijten hebt in mei, ontstaan er 5 volken met 100 mijten na opsplitsing.
Daarnaast worden in het vroege voorjaar alle verzwakte volken uit de proef genomen.
Op deze manier kan ik jaren achter elkaar de volken zonder bestrijding in leven houden, maar wat heb je hieraan?

Het heeft helemaal niets met selectie op varroaresistentie te maken. Het is gewoon een simpele methode om de mijtenbesmetting te reduceren. Door de volksgroei van de afleggers en de veger blijven de bijen een voorsprong houden op de mijten.

De volken, die in het voorjaar toch verzwakt zijn door de mijtenbesmetting worden buitenspel gezet. Ik zou het verloop van alle aantallen volken per jaar wel eens willen weten. Het lijkt toch een beetje op vals spelen en informatie niet delen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door A.A. Staals » wo 01 apr 2020, 07:19

BenSDC schreef:
di 31 mar 2020, 22:24
Het jaarlijks opsplitsen van volken in 5 nieuwe volken is in feite een vorm van mijten reduceren. Als je 1 volk met 500 mijten hebt in mei, ontstaan er 5 volken met 100 mijten na opsplitsing.
Je hebt de mijten wel heel eerlijk verdeeld. :lol:
Ik kan me voorstellen dat bij het verdelen grote verschillen kunnen ontstaan en daardoor ook verschillen in de ontwikkeling van de volkjes.

ad staals

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door BenSDC » wo 01 apr 2020, 22:21

Verschillen ontstaan er zeker, maar in het voorjaar worden de zwakke volken weg gehaald. Op die manier hou je de betere en wellicht minder besmette volken over en die worden weer gesplitst in 5 volken etc.
Zo kun je verliezen minimaliseren en de mijtenbesmetting terug dringen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Tieme » do 02 apr 2020, 08:17

Het voordeel van dit alles is dat er zonder bestrijding bijen gehouden kunnen worden.

Maar de claim dat het vanzelf resistentie oplevert is, vrees ik, een misvatting en nog niet voldoende aangetoond. Wij kunnen niet goed in de zwarte doos van Bijen@WUR kijken en daarom kunnen we alleen maar gokken naar het hele verhaal. Zoals Ben aangeeft is het interessant er wat meer over te horen. Hoeveel valt er jaarlijks af? Hoeveel honing leveren de volken? Hoe zit het met de zachtaardigheid? Hoe gaat het met de andere ziekten zoals kalkbroed en APV?

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door vdiesveld » do 02 apr 2020, 08:40

Tom Seeley, waar deze topic ook mee begonnen is, beschrijft dat bij de bijenvolken die hij onderzoekt in Arnot forest, resistentie wèl vanzelf is opgetreden. Ook op andere plaatsen, bv Gotland, is dat gebeurd.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door BenSDC » do 02 apr 2020, 10:06

In de volken op Gotland en Arnest Forest is een natuurlijk evenwicht ontstaan tussen gastheer en parasiet. Er zitten gewoon mijten in deze volken. De reproductie is echter enigszins verlaagd door verschillende redenen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten