van zwerm naar lokkast

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

van zwerm naar lokkast

Bericht door wimke » ma 21 dec 2020, 19:55

Hallo ik heb van de zomer een paar keer kunnen filmen tijdens het zwermen. Op de cursus heb ik geleerd dat je er gerust midden in kan gaan staan om te filmen. Nou dat heb ik dus gedaan, en inderdaad de bijen hebben totaal geen aandacht voor mensen op dat moment.
Nu er buiten niet zo veel te doen is heb ik de tijd gevonden om mijn eerste filmpje te monteren en op YouTube te plaatsen.
ik hoop dat jullie het kunnen waarderen.

https://youtu.be/8KlJ28zsx_Y
Laatst gewijzigd door wimke op ma 21 dec 2020, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: van zwerm Naas lokkast

Bericht door Erick » ma 21 dec 2020, 20:30

:handgestures-thumbup: Mooi dank je voor het delen 8-)
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: van zwerm naar lokkast

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 dec 2020, 23:22

Met wat voor een camera heb je dit gefilmd?
Verder leuk in beeld gebracht de twee zwermen. Heb je ook de voorzwerm gefilmd?
Die twee los hangende zwermen waren nazwermen. In het volk waar de zwerm was af gekomen zaten blijkbaar meerdere jonge moeren te "te trappelen" om mee te gaan.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: van zwerm naar lokkast

Bericht door tomer » di 22 dec 2020, 00:31

Altijd mooi om te zien en mee te maken, die zwermen. Gelukkig zijn ze in de lokkast getrokken en niet weg...
Ik had zelf het risico niet genomen om de tros 2 dagen te laten hangen.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: van zwerm naar lokkast

Bericht door Astrid Schoots » di 22 dec 2020, 10:11

Dag Wim,
compliment voor je prachtige filmpje, en vooral ook dat je het hele zwermproces zijn gang hebt durven laten gaan! Ja zo'n mooie lokkast hoog in de boom is natuurlijk het mooiste wat er is voor een zoekende zwerm. Twee flinke nazwermen! Zijn ze allebei los van elkaar blijven hangen en samen vertrokken? En heb je ook de scouts zien voorbereiden? leuk hoor.
Ik heb ook graag en veel zwermen gefilmd, misschien vind je het leuk om te zien, bijv deze:
'Zwermen, bouwen en bruidsvlucht' https://www.youtube.com/watch?v=Dn30GHNoZC0
(ideetje om in landscape in plaats van portrait te filmen, dus liggend ipv staand beeld?)
Groet Astrid
:hive:

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: van zwerm naar lokkast

Bericht door wimke » di 22 dec 2020, 11:26

Hoi Hans, dit heb ik gefilmd met mijn iPhone SE. (de beste camera is de camera die je altijd bij je hebt :D )
ik heb de voorzwerm niet gefilmd maar ik had ook niet de indruk dat er een voorzwerm was. De twee trossen vormde er vrij snel een, maar daar heb ik helaas geen belden van.

Nadat de zwerm vertrokken was heb ik in het achter gebleven volk uiteraard de overgebleven doppen gebroken, op een of twee na. Of het er een of twee waren dat weet ik zo niet meer, ik zou dat na kunnen zoeken in de digitale kastkaart.

Bij een eerder event waren het drie trossen aan een boom, ik ze in drie verschillende baken geschud en onder de boom gezet maar een uur later zaten ze alle drie in een bak.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: van zwerm naar lokkast

Bericht door wimke » di 22 dec 2020, 11:35

Hoi Tomer,
Dat risico durfde ik wel aan. ik heb al wat meer vertrouwen in mijn lokkasten. Daar komt nog bij dat ze niet zo toegankelijk hingen zo tussen dat schapengaas. Nu ik de smaak van het monteren te pakken heb zal ik binnen kort nog wel een filmpje maken met een lokkast in de hoofdrol.
Laatst gewijzigd door wimke op wo 23 dec 2020, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: van zwerm naar lokkast

Bericht door wimke » wo 23 dec 2020, 07:02

Astrid Schoots schreef:
di 22 dec 2020, 10:11
Dag Wim,
compliment voor je prachtige filmpje, en vooral ook dat je het hele zwermproces zijn gang hebt durven laten gaan! Ja zo'n mooie lokkast hoog in de boom is natuurlijk het mooiste wat er is voor een zoekende zwerm. Twee flinke nazwermen! Zijn ze allebei los van elkaar blijven hangen en samen vertrokken? En heb je ook de scouts zien voorbereiden? leuk hoor.
Ik heb ook graag en veel zwermen gefilmd, misschien vind je het leuk om te zien, bijv deze:
'Zwermen, bouwen en bruidsvlucht' https://www.youtube.com/watch?v=Dn30GHNoZC0
(ideetje om in landscape in plaats van portrait te filmen, dus liggend ipv staand beeld?)
Groet Astrid
:hive:
Dank voor de complimenten.
ja, de scouts gezien bij de lokkast, daarom heb ik het ook aangedurfd om het gewoon te laten gaan.
ik had jou filmpjes al eens gevonden ze zijn echt prachtig, wat een rust daar kan ik nog wat van leren. Die van de landschap en portret modus, dat is nog wel een dingetje. In theorie weet ik het maar dan de praktijk hé een zwerm zien vertrekken en er dan in de opwinding nog aan denken. :think:

De lokkast in kwestie hangt vlak bij in de tuin als ik met de hond ga wandelen kom ik er langs. Op een ochtend was het een gezoem van jewelste,
dan moet er ook ergens een zwerm hangen. Ik zoeken natuurlijk, en ja hoor gevonden. omdat het al zo druk was met verkenners heb ik het ook toen gewoon laten gebeuren. daar ga ik binnen kort ook nog een filmpje van monteren.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten