Film over roterende kasten

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
GeertVG
Berichten: 16
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 08:50
Locatie: Belgie
Contacteer:

Film over roterende kasten

Bericht door GeertVG » do 10 jan 2008, 15:47

Hallo,

Ik ben een beginnend imker nog zonder kasten. Heb wel al 1 jaar cursus gevolgd. Nu heb ik onderstaand filmpje gezien over roterende broedkamers.
Zijn er redenen waarom ik niet zou beginnen met roterende broedkamers en plasticramen?
-Zwermen wordt uitgesloten
-Geen raten meer die ingesmolten moeten worden
-Arbeidsvriendelijk, want je kan broedcontrole doen zonder de honingkamers te verwijderen.

Of zie ik het verkeerd?

Hier het filmpje: Het is met Engelse ondertitels maar de muziek is verschrikkelijk :)........je bent gewaarschuwd.

http://www.anivet.hu/download/film/beeGBtext.mpg

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door LWPisa » do 10 jan 2008, 16:30

Hoi Geert,

Het kan zeker...maar je moet de kasten duur kopen of zelf maken en ik denk dat ze minder makkelijk te manipuleren zijn dan een normale kast, qua even raampjes verwisselen etc. Niemand heeft dit soort kasten dus zo maar volken/materiaal van anderen erin stoppen gaat niet.
Ikzelf zou het niet doen in de beginne, maar met een gangbaarder soort kast te werk gaan. Als je het imkeren in de vingers hebt kan je het zo gek maken als je wilt.

L

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » vr 11 jan 2008, 10:01

Beste Geert.
Al wat jaren imker ik met de roterende.In princiepe heeft LW gelijk. Ze zijn duur in aanschaf of zelf maken. Het ronde gedeelte kan je niet wisselen met anderen.(Maar moet dat dan) Alhoewel er 12 staan in Lelystad. In Drente zijn er al imkers die het wat makkelijker willen hebben met het imkeren. Neem gerust contact met mij op.Uit ervaring die ik heb kan ik je zeker een goed antwoord geven.

Bertus

of Google naar Apiario

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door Hans van der Post. » vr 11 jan 2008, 12:25

Bertus is wat bescheiden er zijn twee reeksen waar hij alle zaken wat betreft de roterende ramen laat zien.

http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=4416 deze topic is bij Bertus waarschijnlijk de aanleiding geweest om met "draaikasten te gaan experimenteren
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=5098 de reeks van Bertus juli 2005 tot januari 2006 met schitterde foto's
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=5829 de reeks van Bertus maart 2006
Hans

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » vr 11 jan 2008, 14:07

Ik wist niet eens meer dat ik er al zoveel er over geklets heb.
Op het fimpje zag ik dat ook zij daar mankementen hebben opgelost
Zo kon je bij de oude kast niet zien of hij stilstond
Bij de nieuwe zag ik dat ze dat mooi hebben opgelost. Zelf maken is niet duur en er zijn al heel wat mensen die weten hoe het moet.

Bertus

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door Dirk Blanken » vr 11 jan 2008, 19:05

Zoals zoveel imkers Bertus, denk ik, bekijken de roterende kast toch met een zekere reserve.
Kan je gemakkelijk de hele kast doorwroeten, mocht dat nodig zijn.
En als ik een hele vruchtbare koningin op zo'n kast hebt staan gaat het dan ook nog goed als er weinig honing valt te halen.
Stel zo'n kast is volkomen overbevolkt?
etc etc. wat gebeurd er in de verschillende omstandigheden volgens jouw inzicht.
Misschien moet je eens een verhaaltje maken over dit soort zaken.
Wat gebeurd er in armoedige en in wat in heel rijke situaties.
Wanneer moet je optreden.
Onbekend maakt onbemind.
Een van de imkers die het elk jaar net weer iets op een andere manier doet behalve wat betreft de echt goede ervaringen over de jaren heen.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » vr 11 jan 2008, 21:40

Hoi Dirk,

Goede vragen!! Ik zal (naar vemogen)proberen er een goed antwoordt op te geven

Zoals zoveel imkers Bertus,....

Daar ben ik langzamerhand aan gewend geraakt. Nieuwe dingen bij ouder mensen stuit vaak op weerstand (bij mij ook)En zo als ik het nu zie denk ik ook niet dat men massaal overstapt. Iedere imker heeft zo zijn eigen kasten en die doe je niet zomaar weg.

Het doorwroeten

Hier zit ik een beetje mee. Kijk, het imkeren met een roterende is anders. Ik heb gemerkt dat er een aantal dingen zeer verschillend zijn. Bij een roterende is ..klojowen.. in de kast tot het minimum beperkt. Doppen breken,enz.enz. heb ik de hele zomer niet gedaan. Maar mocht je toch voor de gein een kijkje nemen dan haal je één drager los en dan kan je overal bij. Het er uit en er in doen van zo,n raam is gelijk aan een gewoon raam. Of ze genoeg ruimte hebben?...Daar is weinig aan te toen .Eenmaal de kast klaar dan kan er niets meer bij. Maar reken zelf maar 10/11 ronderamen van 40/43 doorsnee als dat vol zit ,dan barst je van de bijen. Let wel er zit geen honing of stuifmeel in de ramen. Alles wordt naar boven gebracht.

Slechte dracht.

Ik zelf woon in een omgeving met maar een minimalen dracht (alleen in het voorjaar) Soms moet ik bij voeren in de zomer Ik reis niet met de bijen.Maar doordat de bijen het voor de imker beter op bergen heb ik wel meer honing. Men zegt daar ginderd 30%, denk dat ze wel gelijk hebben.

Overbevolkt

Vorig jaar heb ik dat opgelost, door de bijen door het rooster naar boven te dirigeren. Daar staan dan de gewone segerberger broedbakken op. Als er zoveel mogelijk naar boven zijn gelopen til ik de bak er af en zet die appart voor een nieuw volk.

Het is niet alleen een nieuwe bijenkast ontwikkelen. Maar daarnaast is het ook een volkomen nieuwe manier van imkeren meester te worden. En daar zit ik het meest mee. Ik ben het vaak alleen aan het uit proberen en er wat over te schrijven. Het duurd lang voordat ik iets uit geprobeerd heb. Het zou aantrekkelijk zijn als je het met meerderen kan vergelijken. Roel Jonker(buckfast 40 kasten) daar praat ik veel mee(Drente) Heeft prachtige kasten gemaakt en is er nog tevredener over als ik. Vooral in de nazomer heeft hij veel dracht. Wil het wat kalmer aandoen. En experimenteerd graag mee.

Illusteren en tekenen kan ik goed. maar bijv. een leerboekje hierover te schrijven is wat moeilijker. Al met al, de kast geeft geen geheimen meer maar ik moet het imkeren nog leren Een idiale kast voor beginners en mensen die niet veel tijd hebben om elke keer weer naar de bijen te moeten

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » za 12 jan 2008, 16:36

Vervolg

Soms moet je dingen wel eens twee keer bekijken Opvallend is zo als ze het daar laten zien, een geweldig dracht gebied en ik denk dus ook veel honing.

De draaiers die ik zie zijn oude en nieuwe. De oude (bruin) zijn onhandig en loodzwaar ze zijn niet geschikt voor het reizen zo als wij het hier doen. Wij scheppen er plezier in ons het leplaserus te tillen aan de kasten. De draaiers zijn specifiek voor zo,n aanhang wagen (Achteropening) of je moet er niet mee reizen. Dan is er niets mis mee. De kleine witte is nieuw. Ik heb hem vorig jaar uitvoerig bekeken (Wouter Vuyk. De Traay) Oef...... een modern kunstof kassie

Zoals ik er mee imker (bovenopening) ben ik er wel tevreden over
Ik zie op het filmpje dat het wat rommelen is met de volken er in te krijgen.Dat gaat beter van boven. Ook heb ik geen binnentrommel meer
Dat stimuleerd ook de bijen niet om te kitten. Een mooie kast gemaakt door Roel Jonker is te zien op mijn web-log. Ramen van 43cm rond.

Om hem zelf te maken is nu niet moelijk meer en ach voor een paar euro
knutsel je hem in elkaar. Het meeste denk werk is al gedaan.

Mocht er nog vragen schroom niet ze te stellen.

Bertus

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door Dirk Blanken » za 12 jan 2008, 18:52

Ja Bertus,
Ik heb nog wel meer vragen.
Stille moerswisselingen zal je bij deze kast niet hebben.
Wanneer zet je de kasten stil of liever over welke periode laat je ze draaien, 's winters lijkt me dat ze in ieder geval stil staan.
Waarschijnlijk zet je ze al stil voor het inwinteren zodat het wintervoer boven de bijen wordt opgeslagen.
Je zal waarschijnlijk ook extra cirkelvormige ramen bij zo'n kast nodig hebben.
Elk jaar op z'n minst na 2 jaar waarschijnlijk de koningin moeten uitwisselen.
De belangrijkste controle is waarschijnlijk legt de koningin nog goed.
Ik heb wat filmpjes bekeken.
Ik zie wel voordelen maar ik denk dat ik dan kant en klare kasten zou kopen waar de kinderziekten al uit zijn bijvoorbeeld voor thuis in de bijenstal.
De komende seizoenen zal ik het druk genoeg hebben met me het eigen maken van de kunstmatige inseminatie.
Waarschijnlijk zal er binnenkort ook wel een boek over roterende kasten komen, dat zal ik zeker aanschaffen.
Dirk

dertiende

GeertVG
Berichten: 16
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 08:50
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door GeertVG » za 12 jan 2008, 19:33

Hallo,

Eventjes wat vragen over de bijenruimte onderaan de kas. Op de 1ste bouwwerken van Bertus dacht ik te zien dat hij rondom de ronde broedramen een soort trommel gemaakt had zodat er overal een 9mm ruimte overbleef.

- Is deze trommel echt nodig onderaan? Ik vermoed van niet, aangezien bijen de ruimte onder het broednest meestal niet uitbouwen?
Op het filmpje is te zien dat de varroa-lade over de gehele oppervlakte bedekt is met afval, dit kan alleen maar als er onderaan geen trommel is denk ik dan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten