Ik weet dat het bij honingbijen veroorzaakt wordt door de varroamijt. Ik heb ook enkele hommelvolken (aardhommels). Bij hommels komt de varroamijt niet voor, al bestaan er wel andere soorten hommelmijten, maar die zouden niet schadelijk zijn zoals de varroa bij bijen.
Vandaag zag ik in een hommelkast een werkstertje met misvormde vleugels! Ik heb nu gelezen dat hommels ook aangetast kunnen worden met het DWV en dat dit gebeurt via gemeenschappelijk bloembezoek. Ze krijgen het dus eigenlijk van een honingbij die van dezelfde bloem heeft gedronken...!
Maar omgekeerd geredeneerd, kan het dus ook dat bijen het via bloembezoek krijgen van andere bijenvolken of van hommels en dus niet enkel rechtstreeks van varroamijten, zoals ik eerst dacht. Misschien is het wel via de imker (mij) verspreid naar de hommels...

Hoe kan ik zowel mijn hommelvolken als mijn bijenvolk beschermen tegen virussen als die zelfs zonder varroa elkaar besmetten via bloembezoek?
Of komen deze virussen overal en altijd voor en zijn het enkel de zwakste individuen die aangetast worden, zonder dat het volledige volk eronder lijdt?