Kalkbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Kalkbroed

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 jul 2013, 20:12

Biodlarn schreef:
. Koninginnen die hygiëne hoger prioriteren houden kalkbroed uit de kuip.

//Han
Het door mij getoonde broed is van dezelfde koningin welke deze lente veel kalkbroed vertoonde . Ik heb een veger gemaakt met enkele ramen broed ,en in mijn tuin neergezet en gelijk wat gevoerd . Enkele weken later dit volk voor bestuiving onder glas geplaatst , en het is vanzelf gestopt . Waarschijnlijk omdat onder glas betere klimatologische omstandigheden heersen dan buiten . Omdat zij dit zelf overwonnen hebben denk ik dat het met het poetsgedrag van dit volk wel meevalt . Wel ga ik proberen om deze tot volgend jaar te behouden en kijken of met de komst van de volgende lente deze ziekte weer de kop opsteekt .

Jaap v P

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Biodlarn » ma 15 jul 2013, 00:03

Er zijn natuurlijk meerdere factoren die een rol spelen bij kalkbroed. Slechte dracht, nat weer, hoge luchtvochtigheid in de kuip en stress bijv. Het schijnt dat broed wat afgekoeld is tot rond 30 graden speciaal gevoelig is voor kalkbroed. Vandaar dat het vaak aan de rand van het broed voorkomt.
Ook bij volken met minder goede poetseigenschappen kan de kalkbroed verdwijnen, als de omstandigheden verder goed zijn. Verdwijnt het echter niet dan schijnt het in de erfelijkheid van de pappa's en mamma's te liggen.
Een paar jaar geleden had ik ook kalkbroed in mijn volken. Ik heb er verder niet bij stilgestaan en het verdween gewoon weer. Ik vermoed dat de externe factoren zwaarder wegen dan de interne.

//Han

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 apr 2015, 23:06

Wel ga ik proberen om deze tot volgend jaar te behouden en kijken of met de komst van de volgende lente deze ziekte weer de kop opsteekt .
Dag Jaap,

ben jij vorig voorjaar bij deze teeltmoer nog kalkbroed tegengekomen?

gr
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op wo 29 apr 2015, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Hans van der Post. » wo 29 apr 2015, 23:26

even in een paar jaar vergist? :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 apr 2015, 23:26

Vandaag tot de constatering gekomen dat ik in drie volken op 1 stand waarschijnlijk kalkbroed heb (de grotere volken op die stand zijn perfect). Dit waren kwakkelvolkjes en ik heb in deze volken een aantal ramen broed bijgehangen met bijen een tijdje terug. Ik heb dit laat op de avond gedaan (afkoeling) en er zijn nogal wat bijen terug gevlogen vrees ik (weer afkoeling). Bovendien heb ik de volken toen nogal lang open gehad om bepaalde redenen (weer afkoeling). Niet zo handig van mij dus. Ik had veel beter een gehele honingkamer met broed en bijen op die kwakkelvolken kunnen doen. Dat heb ik bij een andere stand ook gedaan en die kwakkelvolken zijn wel goed hersteld. Het is veel te koud momenteel en dat zal ook niet meehelpen om dit kalkbroedprobleem op te lossen.
De eerste jonge moeren zullen vanaf ca. volgende week aan de leg zijn en ik zal met twee weken de moeren verwisselen plus jonge bijen bijhangen.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 apr 2015, 23:27

Jaap schreef het toch in 2013? Nu 2015...

:?:
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jaap v.Popering » do 30 apr 2015, 08:59

Ik heb geen noemenswaardige kalkbroed meer gezien en ook deze lente zie ik vrijwel niets .

Het is ook heel goed mogelijk dat er zoals je al schrijft er te veel broed afgekoeld is .

Jaap v P

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door roelof1945 » do 30 apr 2015, 21:07

Een van mijn grootste volken is moerloos uit de winter gekomen, ik heb ze verenigt met een volk dat kalkbroed had in het voorjaar.
Het volk dat kalkbroed heeft stond op nieuwe uitgebouwde ramen daar zal het niet aan liggen, misschien door de kou of vocht.
In het boek van De Roever (Bijen en Bijenhouden ) staat te lezen dat het veel in darrenbroed voorkomt, in dit volk was geen darrenbroed en ook geen darrencellen.
Ga dit volk volgen hoe het zich ontwikkelt ben er benieuwd naar miss dat ik er op terug kom en meldt de afloop.

Groet, Roel

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door roelof1945 » vr 29 mei 2015, 16:59

per 28-05-2015 heb ik dit volk gecontroleerd en geconstateerd dat er geen kalkbroed aanwezig was.
Het volk staat op 2 br. en 2 honingkamers volledig bezet wat opviel is dat er veel darrenbroed aanwezig was.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 07 aug 2015, 23:14

Een tijdje terug heb ik een moer doodgeknepen, omdat haar volk al vanaf het voorjaar kalkbroed bezat. Dit is gekomen omdat ik het versterkt had met broed, maar die ingreep is mislukt (allemaal mijn schuld) en ik de volken te lang had open gehad. Ook twee andere volken leden eraan (zelfde stand). Met name in dat ene volk, heb ik dat niet meer goed gekregen en zelfs in juni zat het volk vol met kalkbroed.

Nu is er inmiddels een andere moer in (100ù zuivere bastaardmoer :wink: ). Vandaag eens gecontroleerd en het kalkbroed is zo goed als weg. Heb op al de verschillende ramen 3 celletjes gezien wat op kalkbroed leek. Al met lijkt de operatie geslaagd. Ik had de moer veel eerder moeten vervangen. Allemaal lessen voor de toekomst.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten