De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
garrit
Berichten: 71
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door garrit »

Hallo Imkervrienden,enkele tientallen schorpioenen zijn er bij mij de kast in gegaan,zo vanuit een jampotje.Bij mij is er sindsdien een mijtenval van ca.10 stuks per dag.Bij andere imkers zijn er ook kasten waar de mijtenval na een tijdje bijna volledig stilviel.Het is dus nog moelijk om er conclusies uit te trekken.P.v.D. uit rotjeknor kweeekt deze schorpioenen en onder de juiste omstandigheden planten ze zich redelijk snel voort.Pv.D. heeft jarenlange ervaring in o.a. de hommelkweek.Daar is geconstateerd dat de schorpioenen de mijten die voorkomen bij de hommels laat verminderen.Zelf heb ik maar twee bijenkasten.De ene behandel ik met apistan de andere met de schorpioenen.Hierbij roepik dan ook iedereen op om met een gedeelte van je bijenstand de schorpioen te gebruiken.Zodoende kunnen we op redelijk korte termijn erachter komen of dit de goede manier is om van de mijten af te komen.Groetjes Garrit.
Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Garrit,

Ik wil best meedoen, kun je me in contact brengen met P.v.D.

Groeten Harmen
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door maartenkleijne »

Ksluit mij aan bij Harmen.

Schorpioenen lijkt mij altijd beter dan geen schorpioenen.
Schorpioenen kweken lijkt me sowieso leuk.
Het is al een oude hypothese dat onze varroa plaag te wijten is aan het ontbreken van natuurlijke varroa vijanden, die ze natuurlijk in de tropen/gebieden waar ze eerst vandaan kwamen wel hadden.
Ik heb eens een verhaal gelezen over het nut van schorpioenen in de ecologie van de Negev woestijn. Zonder schorpioenen zou het niet best gaan aldaar. Wat betreft varroa vijanden staan onze bijen ook in een soort woestijn.
In elk geval: schorpioenen zijn tof!
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters »

In elk geval: schorpioenen zijn tof!
schorpioenen zijn cool [8D]
schorpioenen zijn vet !

Ik wil graag meedoen aan het experiment.

groet,
Hennie
tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door tory »

Ik wil ook graag mee doen aan het experiment,
Groet,
Bert.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door heidecap »

Erg leuk, die enthousiaste reakties. Maar wellicht ook erg nuttig voor onze bijen.
Ik heb zojuist contact gehad met Jeroen, die weer RvD zal benaderen. Dan kan het experiment wellicht weldra een serieuze aanvang nemen ..

Groeten, Thomas
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters »

Thomas,

Ik heb vanmiddag naar P.v.D. te R. gebeld. Ik heb hem verteld dat ik net voor kerstmis met oxaalzuur heb behandeld. Omdat de pseudoschorpioen slecht tegen een zuur milieu kan raadt hij het af om met het eerstvolgende experiment mee te doen. De schorpioentjes zullen zeker dood gaan door het zuur. Als het februariexperiment een succes is dan staat zijn volgende teelt voor mei op het programma, tegen die tijd zal ik zeker mee gaan doen.
Als jij ook het plan hebt om deel te nemen dan zou ik er nog maar eens over nadenken omdat je nog niet zolang geleden oxaalzuur in je kasten hebt gedruppeld.

groet,
Hennie

P.S.
Gisteravond ben ik een aantal uren bezig geweest met zoeken naar meer informatie. Daarbij kwam ik een paar namen en emailadressen tegen. Ik heb drie emails gestuurd, een van de adressen bestond niet meer. Zodra ik een antwoord krijg zal ik het hier plaatsen.

Adrian Wenner - wenner(APENSTAART)LIFESCI.UCSB.EDU
Elizabeth Kassimatis - rietejm(APENSTAART)plant2.agric.za
Mark Hale - mwthebee(APENSTAART)MWEB.CO.ZA (adres bestaat niet meer)
Barry Donavan - geen emailadres gevonden
Eddy Lear - geen emailadres gevonden

http://www.ibiblio.org/pub/academic/agr ... g0012c.txt
http://sunsite.sut.ac.jp/pub/academic/a ... g0005a.txt
http://entomology.ucdavis.edu/faculty/m ... -12-01.pdf
http://www.arc.agric.za/institutes/ppri ... n/bees.htm
http://www.fao.org/docrep/T0104E/T0104E0c.htm
http://nanaimo.ark.com/~cberube/nepalbee.htm
Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Henk Klok »

Thomas,
ik heb De pseudoschorpioen bij uitgelicht op de startpagina en bovenaan de forums geplaatst.


Hoe lang leven deze schorpioenen in een bijenkast? Planten ze zich daar ook voort, of moeten ze steeds vervangen worden?
Hebben de schorpioenen geen invloed op honingkwaliteit (schorpioenenpoep) ?
Wat doen de bijen met deze beestjes?
Halen ze de mijt ook van bijen af?

Groet,
Henk
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters »

Henk,

Als het goed gaat dan planten de schorpioenen zicht voort in de kast. Piet denkt 6 euro voor 30 schorpioentjes te gaan vragen. Dus als ze na een paar jaar dood gaan dan kom je daar wel overheen.
De schorpioentje zijn ongeveer zo groot als een varroamijt om misschien heel iets groter. Over varroapoep (van honderden mijten) horen we ook niets dus ik verwacht dat de schorpioenenpoep (van 30 stuks ) wel mee zal vallen.

groet,
Hennie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door heidecap »

Goedenavond Hennie, goedenavond Henk !

Henk, ik heb dezelfde vragen als jij. Dat is nou ook precies de reden waarom ikzelf (nog) niet mee doe aan het schorpioenen-experiment.
Jeroen Brand (depothouder Rotterdam) doet echter wel mee aan het experiment van Piet (ook uit Rotterdam). Toen hij me over het experiment vertelde voelde ik mij subiet geroepen een "pseudoschorpioen"-onderwerp op het forum te openen.
Onderzoek naar de natuurlijke vijanden van de varroa-mijt (zoals misschien deze schorpioen) is zonder twijfel zeer nuttig voor de bijenteelt.
Ik heb dan ook veel respect voor de mensen die spontaan mee (willen) doen aan het schorpioenenexperiment zoals :
Garrit, Jeroen, Harmen, Hennie, Maarten en anderen.

Ik hoop dan ook dat de aanpak zo georganiseerd mogelijk is en dat we hier op dit forum zo veel mogelijk feedback krijgen ...

Groeten, Thomas
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten