De genetische diversiteit van onze bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door de vos roger »

Ati schreef: Dan moet je wel weten waar er in je buurt allemaal bijen gehouden worden. Ik zou dat niet zo precies weten eigenlijk en er valt ook niet achter te komen, anders dan langs toevallige weg.

Vriendelijke groet, Ati
Als je aangesloten bent bij een vereniging Ati dan moet je je buren imkers toch kennen en weten met welke rassen ze werken ,bij mij is dat in ieder geval toch zo.[;)]

roger
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Gerard van Gastel »

Piet, een vraagje:
Een aantal jaren terug had ik een hybridekruising van Buckfastmoer X Carnicadarren.
Buca's = Buckfastmoer x Carnicadarren en NOOIT andersom
ga je dan met een Buckfast moertje naar een Carnica bevruchtingsstatien of ki?
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Piet Jager »

Ati,

Eerder trok ik op de landkaart een cirkel met en straal van 3km rond de locatie van mijn bijenstal om het vliegbereik, het drachtgebied en de daarin aanwezig bijenvolken van de imkers te kunnen traceren.
Na een bezoekje aan deze imkers wist ik al gauw met welke genenpool ik te maken zou krijgen. Wat nauwelijks vertegenwoordigd was vulde ik zo mogelijk aan met een volk daarvan in mijn stal te plaatsen in de hoop wat meer evenwicht te krijgen. In de praktijk is dit echter een druppel op een gloeiende plaat. Ik wil graag een breed gesorteerde genenpool in die 3 km zone rond mijn stal. Alle daarin voorkomende imkers met steekduivels kun je dan het beste een zachtaardige moer van je eigen stal geven. Als je dat goed doet en consekwent volhoudt merk je na een aantal jaren het positieve effect daarvan. Probeer ledenlijsten van de plaatselijke afdelingen via hun secretaris in handen te krijgen voor het bepalen van de juiste locaties van andere imkers binnen de 3 km zone van jouw bijenstal en zet die locaties op de kaart uit. Eventueel kun je dat ook doen voor een 6 km zone.

!Piet
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Piet Jager »

Gerard,

Het beste is eenmalig een buckfastmoertje op een carnicastation te laten bevruchten. Je kunt dan hele goede hybriden krijgen, maar meestal moet je eerst aan de hand van proefparingen uitvogelen, welke werkelijk goed geslaagd zijn. Ik had toen geluk om zonder proefparingen direct een soort heterosis-effect in dat volk te hebben.

Ga je echter van die volken natelen dan stort vaak het hele kaartenhuis van die prachtige - elkaar versterkende - genen in elkaar

!Piet
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door labrador »

Piet Jager schreef:
- Vervolg -

Fijn dat we het tot zover met elkaar eens zijn! Nu gaan we met elkaar verder. Voor velen van ons mogen die super eigenschappen van onze Buckfast- en Carnicavolken wel wat worden afgevlakt en hoeven die torens van kasten met 2 broedkamers en 3 a 4 honingkamers niet zo nodig. Zulke grote volken zijn nauwelijks beheers- en hanteerbaar en passen niet in ons ecologisch systeem. Alles mag wel een onsje minder! Zelf werk ik met 1 broedkamer en 2 a 3 honingkamers. Dat vind ik zelf erg prettig en zou voor geen goud weer terug willen. Ik ben geen professionele koninginnenteler, maar teel uiteraard '“ net als wij allemaal - wel koninginnen. Een aantal jaren terug had ik een hybridekruising van Buckfastmoer X Carnicadarren.
Dit was een supervolk met - qua uiterlijk en innerlijk - uniforme bijen en vele uitstekende eigenschappen. Van dat volk heb ik het jaar daarop allemaal zustermoeren opgezet, welke onderling nauwelijks voor elkaar onder deden. Vanaf dat jaar heb ik nog een enkele keer een Buckfastmoer in gekruist om een langere broedaanzet te krijgen in de nazomer, aangezien ik jaarlijks naar de heide ga en ingesloten was door 2 Carnica-imkers. Nu laat ik de zaak uit mendelen en selecteer alleen op zachtaardigheid en vitaliteit. Toch zal er op termijn wel verloop komen, want een eind verderop zitten 2 Buckfast-imkers met moeren van Cees Haans uit Tilburg. Ik zal er dan een Carnicavolk bij zetten voor de darren. En '¦ zo blijft het spannend! Vaak wordt mij gevraagd wat voor bijenvolken ik heb. Dan zeg ik maar Buca's = Buckfastmoer x Carnicadarren en NOOIT andersom. Ik bewandel dus de weg van natuurlijke selectie met ongecontroleerde paringen en laat dus in een natuurlijk proces de zaak uit kristalliseren, waarbij ik wel de supervisie houd op de eigenschappen zachtaardigheid en vitaliteit, die elke imker kan onderkennen en bijsturen. Tot nu toe ben ik uitstekend tevreden over mijn volken en iedereen kan deze methode volgen .

Ziekteresistentie zal echter voor velen aanvankelijk nog een probleem blijven Ik ga er vanuit dat de bijen dit zelf moeten oplossen en bestrijd de volken al enkel jaren niet meer tegen varroa. Door een natuurlijk selectieproces zal dat weer goed op de rails moeten komen. Wij kunnen hier slechts wat randvoorwaarden voor scheppen door natuurlijke raatbouw, hygiënische ramen, goede behuizing, kleinere volken, natuurlijke zwermen opzetten, nimmer verenigen, geen uitwisseling van raten en een strenge selectie op vitaliteit. We kunnen slechts hopen dat er door een bredere assortiment aan genen eens een dominante gen tegen ziekten zal opstaan. Gooi alle chemische bestrijdingsmiddelen overboord en laat de volken zoveel mogelijk met rust. Eventueel besmette volken afkloppen en in een nieuwe behuizing op nieuwe raat zetten en op een afgelegen locatie laten betijen. Soms kunnen deze volken zich op wonderbaarlijke wijze blijvend herstellen.

!Piet
.
Piet!,
Van een prachtig onderbouwd verhaal waar je mee begon raffel je het (voor mijn gevoel)nu een beetje af.
Nogmaals, zie het als opbouwende kritiek want het is niet mijn bedoeling om je stukje af te kraken.

Van een algemeen en vrij onderbouwd verhaal begin je nu over jouw ervaringen met de Buca's.
Het is NOOIT te controleren met welke Dar(ren) jou moer bevrucht is.
Hoezo dan "BuCA"? Waar is de zekerheid van een (raszuivere)Carnica-dar? Je had een Buca-moer dus ook een "gele meloenkoningin" kunnen gaan noemen.

Wat betreft ziekteresistentie schrijf je jouw mening op waarbij JIJ goede resultaten behaald. Het risico zit er in dat andere imkers jouw mening te letterlijk opvatten en daardoor geen bestrijding van Varoa gaan toepassen. Daar vind ik dus weer een gevaar in zitten.
Ziektes zijn vaak streek gebonden. Waar veel imkers rootzooien zul je dus meer ellende aantreffen. Imkers bij jou uit de buurt bestrijden wel en daardoor blijft jouw stal ook schoon van Varoa. Dat is ook een invalshoek nietwaar?
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Piet Jager »

Labrador shrijft: Van een prachtig onderbouwd verhaal waar je mee begon raffel je het (voor mijn gevoel)nu een beetje af. Nogmaals, zie het als opbouwende kritiek want het is niet mijn bedoeling om je stukje af te kraken. Van een algemeen en vrij onderbouwd verhaal begin je nu over jouw ervaringen met de Buca's.
Ieder verwerkt na het lezen de reacties met zijn/haar eigen gevoel. Gevoel is subjectief, daarover kan ik geen oordeel uitspreken. Iedereen mag er van vinden wat hij of zij wil. Het zij zo! Jij noemt het afraffelen, een ander noemt het "inside information" en doet er zijn/haar winst mee.
Vervolgens: Het is NOOIT te controleren met welke Dar(ren) jou moer bevrucht is. Hoezo dan "BuCA"? Waar is de zekerheid van een (raszuivere)Carnica-dar? Je had een Buca-moer dus ook een "gele meloenkoningin" kunnen gaan noemen.
Als je en Buckfastmoertje op een Carnicastation laat bevruchten mag je ervan uitgaan dat ze ook door een Carnicadar wordt bevrucht! Bij de verdere standbevruchtigen kan ze echter ook door 3 Buckfastdarren, 5 Carnicadarren en/of 2 bastaarddarren worden bevrucht al of niet met 'Carnica- of Buckfastbloed'.

Een Buca is geen ras, maar een bastaard c.q een hybride, die vaak heel goed voor de dag komt. De standbevruchtigen heb je niet in de hand, maar de selectie op zachtaardigheid en vitaliteit wel. Als je dat konsekwent jaar in jaar uit volhoudt, ontwikkel je zo mogelijk een eigen lijn/stam of bastaard/hybride. Dat eigene wil je een naam geven, dat zo dicht mogelijk de uitgangssituatie benadert. Daarvoor leek me de naam Buca beter geschikt dan de naam 'Gemeko'(= Gele Meloenkoningin), want dat slaat voor jou alleen op de kleur en onze bijen zijn nu eenmaal geen kleurkanaries
Daarna; Wat betreft ziekteresistentie schrijf je jouw mening op waarbij JIJ goede resultaten behaald. Het risico zit er in dat andere imkers jouw mening te letterlijk opvatten en daardoor geen bestrijding van Varoa gaan toepassen. Daar vind ik dus weer gevaar in zitten.
Imkers op het forum zijn volwassen mensen en geen kinderen. Als ik in de sloot spring, zullen de anderen mij dat echt niet na doen!
Tenslotte: Ziektes zijn vaak streek gebonden. Waar veel imkers rootzooien zul je dus meer ellende aantreffen. Imkers bij jou uit de buurt bestrijden wel en daardoor blijft jouw stal ook schoon van Varoa. Dat is ook een invalshoek nietwaar?
Inderdaad, maar dat ontken ik ook geenszins. Dat is, dacht ik, momenteel ook een algemene tendens, die wordt waargenomen. Door gelijktijdig gebruik van verschilllende bestrijdingsmiddelen naast elkaar met meerdere intervallen per jaar, is dat dacht ik ook goed te verklaren.

!Piet
Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Jan de Graaf »

Dag Piet,

Met grote interesse lees ik jouw verhaal. Je schrijft dat je een straal van 3 km. om je stal/stand hebt getekend en de imkers daarbinnen hebt ge-inventariseerd. Bij de straal van 3 km. begonnen bij mij een paar hersencellen (extra[;)])te werken... In de download "Darren Interessanter en belangrijker dan men denkt" staat in hoofdstuk 3.3 dat darren zo'n 7 km. weg vliegen. Met dit gegeven, zou jij dan de straal van 3 km. moeten aanpassen? En, in hoeverre heeft het vervliegen van de darren invloed op je verhaal? Op dit punt zit ik op 1 lijn met "labrador". Je kunt dus niet 100% zeker zijn dat de koningin door een carnica-dar wordt bevrucht.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Piet Jager »

Dag Jan,

Jouw vraag is gedeeltelijk al beantwoord in mijn antwoord aan Labrador. De rest lees je onderstaand.

Als jij vroeger een leuk meisje vond in Hattem, zul je echt niet naar Putten reizen! Je vrienden misschien wel! Zo gaan de dingen nu eenmaal.

Ook de darren hiphoppen soms van kast naar kast (van Bed & Breakfast naar Bed & Breakfast) en dat soms over grote afstanden en misschien is 1 van die hiphoppers wel een darretje van Jan Kruyt uit Ter Apel of een dikke dar van Hennie Kroese uit Apeldoorn, die weer bij mij een eigen pakketje genen komt afleveren (diversiteit door hybridisering, want daar gaat het uiteindelijk om!)

!Piet
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door labrador »

Piet Jager schreef:
Dag Jan,

Jouw vraag is gedeeltelijk al beantwoord in mijn antwoord aan Labrador. De rest lees je onderstaand.

Als jij vroeger een leuk meisje vond in Hattem, zul je echt niet naar Putten reizen! Je vrienden misschien wel! Zo gaan de dingen nu eenmaal.

Ook de darren hiphoppen soms van kast naar kast (van Bed&Breakfast naar Bed&Breakafst) en dat soms over grote afstanden en misschien is 1 van die hiphoppers wel een darretje van Jan Kruyt uit Ter Apel of een dikke dar van Hennie Kroese uit Apeldoorn, die weer bij mij een eigen pakketje genen komt afleveren (diversiteit door hybridisering, want daar gaat het uiteindelijk om!)

!Piet
Piet,

Als kop lees ik: De genetische diversiteit van onze bijen.

Ipv een algemene stelling betreft het dus jouw bijen.

Als ik het dus lees kan ik de volgende stelling hiervan bakken:
"F1 Buckfast moeren van kunnen lukraak gekruist worden met diverse darren van diverse stammen en rassen; men krijgt voornamelijk zachtaardige en vitale bijenvolken (vooral als je in Putten woont)Alle nakomelingen kunnen jarenlang lukraak gekruist worden waarbij men uitgaat van de hip-hop acties van diverse darren."

Hierop zet ik de volgende stelling:

"Dit kan omdat de eigenschappen waarover je spreek (zachtaardig, vitaal)dominante eigenschappen zijn van de moer"

Sjonge, ik wist niet dat het zo simpel was.....
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Piet Jager »

Labrador schrijft: Als kop lees ik: De genetische diversiteit van onze bijen. Ipv een algemene stelling betreft het dus jouw bijen.
Met kwaadwillende honden is het moeilijk hazen vangen!!! ONZE bijen betekent heel eenvoudig: jouw, mijn, zijn en haar bijen. In het laatste -vervolg- geef ik een eigen invulling van het algemene gedeelte met als voorbeeld: 'hoe ik het doe en hoe het zou kunnen. Daar is niets mis mee, dacht ik zo, integendeel.

De stelling van jou is gebakken lucht en slaat nergens op!!!

1. Waar beweer ik dat je voornamelijk zachtaardige en vitale stammen krijgt als je lukraak maar aankruist en daarvoor ook nog in Putten moet wonen?

2. Waaruit concludeer jij in mijn betoog dat zachtaardigheid en vitaliteit dominante eigenschappen zijn en ook nog alleen van de moer???

!Piet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten