De genetische diversiteit van onze bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door frits dalm »

Labrador,
Als je een buckfast met een ander ras
kruist hou je een buckfast bij,
ras bestaat louter uit kruisingen.
Dat men nu zg lijnen heeft wil nog
niet zeggen dat het een stabiel ras is.
Br Adams heeft met kruisingen getracht
een ras bijen te krijgen die eerst bestand
was tegen de mijt en verder zachtaardig was
met hoge opbrengst.
Piet laat nu de natuur het werk van Br Adams
voortzetten, ook br Adams selecteerde op
de eigenschappen die het volk vertoonde .

Frits

Frits
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door labrador »

Frits,

Dat begrijp ik wel. Ik zeg ook niet dat daar iets mis mee is.
Waar het mij om gaat is dat er willekeurige kruisingen zijn tussen een mengelmoes van bijen die kortweg "Buca" genoemd wordt waarbij men toch ten minste mag aannemen dat er Buckfast-bloed en Carnica-bloed in zit. Dit is echter in de verste verte niet aantoonbaar en dus is mijns inziens de "Buca" van Piet een mooi verzonnen naam, maar raakt het kant nog wal. Toegegeven; het zijn goed presterende zachtaardige volken. Maar, dit kan simpelweg niet lauter en alleen liggen aan selectie aangezien de Dar 50% van de eigenschappen bepaald. Doordat Piet op een "goed stekkie" woont qua darren-bestand lijkt het zo te zijn dat de methodes en selectiewijze van Piet een positieve uitwerking hebben. Ik zou graag zien dat Piet proefondervindelijk zijn uitgesproken stellingen eens zou proberen in een ander leefgebied zoals de Polder, Betuwe o.i.d.
Er zouden dan wel eens hele andere resultaten uit kunnen komen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Tieme »

Hallo Frits,

Ik wil nog graag even reageren op je stelling over Buckfast.
Gisteren heb ik dat ook geprobeerd, maar toen verdween mijn bericht tot twee keer toe, en was ik ontmoedigd. Nu typ ik het eerst even in Word.

Het lijkt mij soms dat we in de bijenhouderij een wat vreemde visie hebben op wat een ras is en wat niet. We werken natuurlijk veelal met geografische rassen (Carnica, Macedonica, Ligustica etc.) of met een teeltras (Buckfast). Daaruit komt veel verwarring en komen soms wat foute gedachten.

Door kruisen en selecteren worden rassen gecreëerd. Bij ander vee zoals kippen zijn de meeste rassen ontstaan uit kruisingen van andere rassen. Daaruit is geselecteerd tot het nieuwe type stabiel vererfde. Hier gaat veel tijd overheen. De stabiele overerving is een vereiste om van een ras te kunnen spreken

Broeder Adam deed er per inkruising geloof ik 10 jaar over voordat het product stabiel genoeg was. Voordat hij nieuwe eigenschappen inkruiste werden de volken die goede eigenschappen leken te bezitten eerst getest om te zien of de eigenschappen overerfbaar waren.

Het kruisen van een Buckfast bij met een ander ras levert dus geen Buckfast bij maar een bastaard. De kans is immers groot dat het product niet stabiel vererfd. Ik weet niet in hoeverre de moderne Buckfast imkers de tijd nemen om kruisingen te stabiliseren, maar als er steeds met raszuiver materiaal gewerkt wordt zal het stabiel overerven.

Als je met een nieuw ras begint moet je verschillende lijnen opzetten die op de zelfde manier tot stand zijn gekomen om later tussen de lijnen raszuivere kruisingen te kunnen doen. Het continu doorselecteren binnen 1 lijn levert immers zeer onvruchtbare en weinig vitale volken op.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Hans van der Post. »

Jaap ik zie dat je je op dit forum in april hebt aangemeld.

Je schrijft: Waar het mij om gaat is dat er willekeurige kruisingen zijn tussen een mengelmoes van bijen die kortweg "Buca" genoemd wordt waarbij men toch ten minste mag aannemen dat er Buckfast-bloed en Carnica-bloed in zit. Dit is echter in de verste verte niet aantoonbaar en dus is mijns inziens de "Buca" van Piet een mooi verzonnen naam, maar raakt het kant nog wal.

Uit dit schrijven maak ik op dat je het verleden van Buca nog niet door hebt. Piet is nu al een paar jaar aan het schrijven over Buca.
Zou je aanraden om een zoekslag met "Buca" op het forum te maken en dan het paarse gedeelte in je laatste tekst weg te halen.

Gezien je outfit heb je zachtaardige bijen. Veroordeel niet zo gauw een andere waarneming die ik bij jou tegenwerpingen niet kan vinden.
Uit eigen ervaring weet ik dat het ongeveer 10 jaar duurt wil je in je omgeving van de bijenstandplaats die eigenschappen hebben benaderd die je wilt. En dat je dan met enige reserve kunt spreken dat ze "stabiel" zijn mits je blijft werken aan de selectie.
Hans
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Albert Stoter »

In het verleden is al eens voorgesteld om te spreken van "zwabuca". Dat had in dit geval wellicht enige verwarring kunnen voorkomen?
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Tieme »

Misschien kunnen we weer teug naar de genetische diversiteit van onze bijen? Of was het de bedoeling om bij de Buca uit te komen?

Dan zou de stelling veranderen in "Om genetische diversiteit te bewaren zouden imkers met hun lokale bijen moeten imkeren en daaruit zo goed mogelijk selecteren om aan een vriendelijke productieve bij te komen".

Er zijn heel veel imkers die dit doen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Piet Jager »

Polls
Doelstelling Buca/Zwabuca projekt


Author Topic
Piet Jager
gepensioneerd redactielid


Nederland
1615 Posts
Posted - 09/10/2004 : 22:11:44
--------------------------------------------------------------------------------

Poll Question:
Doelstelling Buca /Zwabuca projekt.

Wij willen een natuurlijke selectie met ongecontroleerde paringen, waarbij het genenpatroon van onze Buca's wel in beweging blijft, maar niet al te veel gaat verschuiven, vgl de eilandpopulaties.
Zij moet haar maximale aanpassing aan het totale ecologische systeem terugkrijgen. We dienen de huidige populaties daartoe zonder verdere invloeden zuiver laten uitmendelen tot een zelfstandig ras. Daarin past niet het instandhouden van twee of meerdere rassen in één gebied

!Piet


Results:
Ja, ik onderschrijf deze doelstelling [30%] 17 votes
Nee, ik onderschrijf deze doelstelling niet [44%] 25 votes
Ik heb er nog te weinig zicht op en wil mij eerst beter laten informeren [26%] 15 votes


--------------------------------------------------------------------------------
Poll Status: Open »» Total Votes: 57 counted »» Last Vote: 09/01/2006 22:40:48
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door labrador »

Hans van der Post schreef:
Jaap ik zie dat je je op dit forum in april hebt aangemeld.

Je schrijft: Waar het mij om gaat is dat er willekeurige kruisingen zijn tussen een mengelmoes van bijen die kortweg "Buca" genoemd wordt waarbij men toch ten minste mag aannemen dat er Buckfast-bloed en Carnica-bloed in zit. Dit is echter in de verste verte niet aantoonbaar en dus is mijns inziens de "Buca" van Piet een mooi verzonnen naam, maar raakt het kant nog wal.

Uit dit schrijven maak ik op dat je het verleden van Buca nog niet door hebt. Piet is nu al een paar jaar aan het schrijven over Buca.
Zou je aanraden om een zoekslag met "Buca" op het forum te maken en dan het paarse gedeelte in je laatste tekst weg te halen.

Gezien je outfit heb je zachtaardige bijen. Veroordeel niet zo gauw een andere waarneming die ik bij jou tegenwerpingen niet kan vinden.
Uit eigen ervaring weet ik dat het ongeveer 10 jaar duurt wil je in je omgeving van de bijenstandplaats die eigenschappen hebben benaderd die je wilt. En dat je dan met enige reserve kunt spreken dat ze "stabiel" zijn mits je blijft werken aan de selectie.
Hans
Hans,
Ik heb deze stukje reeds gelezen uit het verleden van Piet. Ik waardeer het zeker dat hij op deze wijze bezig is. Mijns inziens zijn er meer imkers (jij?) die op deze wijze bezig zijn datgene te behouden / verbeteren wat ze het liefst zien op hun stal. Daarin verschilt Piet niet van de rest. Maar dan heb je het dus over je eigen stal en omgeving. Zit er in jouw volken Buckfast bloed, dan zou jij dus ook kunnen spreken van Buca's.
Daarnaast moet je mijn note's niet opvatten als een schop tegen het zere been van Piet. Zo zitten we niet in elkaar hier op de veluwe
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door labrador »

Hans van der Post schreef:

Gezien je outfit heb je zachtaardige bijen.
[?]
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door LWPisa »

Tsja...genetische diversiteit...

De bijen die we vroeger in Nederland hadden in het wild zijn weg, net zoals het landschap dat daar bij hoort.

Ik denk dat de populatie van bijen pak m beet vijfduizend jaar geleden genetisch minder divers was dan wat er nu in de lucht vliegt. Er zijn nu voor natuurlijke selectie en selectie door de mens genoeg "mogelijkheden" om op selectiedruk (vooral Varroa) te reageren waarbij een "resistente" bij zich zal vermeerderen.

Aan de ene kant vertraagt de mens het proces van aanpassen door mijten te bestrijden (geen harde selectie meer) en misschien lokaal aan inteelt te doen, aan de andere kant vermeerdert de mens de genetische diversiteit omdat hij nieuwe minder verwante dieren met andere eigenschappen importeert.

Ik denk dat de kans groter is dat er een resistente bij komt dan dat "de honigbij" (ook bij ons) uitsterft.

Wat voor problemen heb jij met je bijen Piet...sterven ze uit of doen ze het niet goed?

L.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten