Nosema bestrijden met Thymol ????

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Kroese » wo 15 feb 2006, 23:15

Bij het googlen naar informatie over Nosema (Ceranae)
kwam ik dit Pdf documentje tegen:

http://www.rirdc.gov.au/reports/HBE/01-046.pdf

Op pagina 24 staat over Thymol bij onderdrukken van nosema bacterieen en sporen geschreven.

The Effects of Thymol on Nosema

2.4 Summary and Recommendations
To address the third objective of the research proposal a model system was used. It was demonstrated
that thymol is affective in suppressing N. vespula infections in H. armigera caterpillars under
laboratory conditions. From evidence of the action of thymol on bacteria and fungi, it is likely that
thymol acts directly on the spore, penetrating the spore coat and disrupting the plasma membrane. This
action prevents germination of the spore and the subsequent disease caused by the replicating
sporoplasm. Brown observed that sugar syrup containing 0.44mM thymol was effective in controlling
nosema disease in over wintering honeybees.
The data for N. vespula supports this claim. The life
cycle of N. apis presents several opportunities for the thymol contained in sugar syrup to come in
contact with N. apis spores, and as such, thymol is likely to be a highly effective control for nosema
disease. Australian honeybee colonies may also benefit substantially from the inclusion of thymol in the
sugar syrup fed.



De vertaling is van Hans v d Post zijn robot, hier en daar bijgewerkt


De effecten van Thymol op Nosema.

2.4 De samenvatting en de aanbevelingen werden om de derde doelstelling van het onderzoekvoorstel te richten een modelsysteem gebruikt. Men toonde aan dat thymol in het onderdrukken van Nosema vespula besmettingen in armigera rupsen in de laboratorium omstandigheden effectief is. Van bewijzen van de werking van thymol op bacteriën en fungiciden, is het waarschijnlijk dat thymol direct op de spore inwerkt, de spore huid doordringt en het plasmamembraan verbreekt. Deze werking verhindert activering van de spore en de verdere ziekte die door het vermenigvuldigen van sporenplasma wordt veroorzaakt. Brown nam waar dat de suikerstroop die 0.44mM thymol bevatte effectief was in het controleren van nosemaziekte in over overwinterende honigbijen. De onderzoeks gegevens voor Nosema vespula ondersteunen deze bewering. De levenscyclus van Nosema apis biedt verscheidene kansen voor thymol in suikerstroop om in contact met Nosema apis sporen te komen, en als zodanig, zal thymol waarschijnlijk een hoogst efficiënte werkwijze tegen nosemaziekte zijn. De Australische honeybee kolonies kunnen ook wezenlijk van de opname van thymol in de gevoerde suikerstroop profiteren.


Hennie...

Hoeveel is 0.44mM (waarschijnlijk mol) ???

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door hans hoogendoorn » za 26 aug 2006, 09:57

Hallo Hennie

De stelling leek me ook interessant.
met mM of mmol heb ik zelf geen ervaring. dus ff met google gezocht.

Volgens www.Spreekuur.nl :
"Millimol (per liter) = Eenheid om de hoeveelheid van een chemische of biologische stof aan te geven.
In de regel wordt het afgekort tot mmol en opgegeven per liter (mmol/l).
Op deze wijze wordt bijvoorbeeld het kaliumgehalte of de hoeveelheid van een bepaald medicijn in het bloed aangegeven."


De maat is dus gebruikelijk in geneeskundekringen,
maar daarmee hebben we nog geen link naar onze keuken/brieven weegschaal en maatbeker.
Wikipedia geeft uiteindelijk een indicatie.

Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedglucosespiegel :
".... Behalve in mmol/l wordt de bloedglucosespiegel ook wel in gram/liter (Frankrijk), milligram/deciliter (Duitsland) uitgedrukt.
1 mmol/l = 18 mg/dl = 1.8 g/l"


Mijn voorlopige en mogelijk voorbarige conclusie los uit de pols :

Dus reken even mee. 0.44 x 1.8 = 0.792 gram per liter suikerstroop.
Opdienen bij het inwinteren. Dat is nu.
Komt wel neer op 10 tot 15 gram per volk. Loopt toch lekker op,
en dat terwijl een goede stuifmeeldracht ook wonderen doet.

Let op je keukengerei : Thymol is volgens de verpakking etsend.
En wat doen de residuutjes in de was en honing ?
Mijn vraag. Wie past deze thymolbehandeling al toe ?
Met welk resultaat.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door gerard.b.w.vos » za 26 aug 2006, 20:29

Zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6492

Schijnbaar (BIJ)na de enige in Europa[8D]

gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door hans hoogendoorn » zo 27 aug 2006, 09:33

Bij mijn berekening ben ik voor het gemak ervan uitgegaan, dat 1 mmol = 1.8 gram per liter
zoals afgeleid van de gegevens voor de glucosespiegel van Wikipedia.

Een uitgangspunt en leuk geprobeerd, maar bij nader inzien waarschijnlijk te kort door de bocht. (Schoenmaker hou je bij je leest)

Mmol is in principe het aantal ionen.
Het SG van een ion gaat dan een belangrijke rol spelen.
Wie kan voor een echt betrouwbare keuken-berekening/uitleg zorgen ?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Kroese » zo 27 aug 2006, 10:29

hans hoogendoorn schreef:
Bij mijn berekening ben ik voor het gemak ervan uitgegaan, dat 1 mmol = 1.8 gram per liter
zoals afgeleid van de gegevens voor de glucosespiegel van Wikipedia.

Een uitgangspunt en leuk geprobeerd, maar bij nader inzien waarschijnlijk te kort door de bocht. (Schoenmaker hou je bij je leest)

Mmol is in principe het aantal ionen.
Het SG van een ion gaat dan een belangrijke rol spelen.
Wie kan voor een echt betrouwbare keuken-berekening/uitleg zorgen ?
Hans, bedankt voor het uitdiepen van de eenheid Mmol. De hoeveelheid die toegediend met Thymovar ter bestrijding van de varoa, is misschien ook groot genoeg om ook effect te hebben op het onderdrukken van de ontwikkeling van nosema sporen. Het kan een gunstig (bij)effect zijn[:)]. Bewezen is dat natuurlijk helemaal niet. Het is in dat beschreven artikel onderzocht op een rupsen soort.

Of veel stuifmeel de ontwikkeling van nosema echt onderdrukt, twijfel ik een beetje aan. Ik zit hier in een rijk stuifmeel gebied. Ik moet er wel eens platen uithalen, omdat het broednest er door wordt verstopt/gescheiden. Er zit veel stuifmeel tussen het wintervoer opgeslagen. Als de volken door wat voor een oorzaak dan ook verzwakt zijn, slaat aan het einde (of veel eerder)toch de nosema flink toe. Die geeft dan misschien de nekslag op de verzwakte volken.
Grote produktie volken (met veel stuifmeel opslag) zijn dood gegaan. Kleine groeivolkjes (opzetters) in 6 ramers, die veel minder stuifmeel hebben opgeslagen, en dit in bijen hebben geinvesteerd, hebben het overleefd.

Hennie........

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door heidecap » do 31 aug 2006, 21:53

Kroese schreef: Of veel stuifmeel de ontwikkeling van nosema echt onderdrukt, twijfel ik een beetje aan. Ik zit hier in een rijk stuifmeel gebied. Ik moet er wel eens platen uithalen, omdat het broednest er door wordt verstopt/gescheiden. Er zit veel stuifmeel tussen het wintervoer opgeslagen. Als de volken door wat voor een oorzaak dan ook verzwakt zijn, slaat aan het einde (of veel eerder)toch de nosema flink toe. Die geeft dan misschien de nekslag op de verzwakte volken.
Grote produktie volken (met veel stuifmeel opslag) zijn dood gegaan. Kleine groeivolkjes (opzetters) in 6 ramers, die veel minder stuifmeel hebben opgeslagen, en dit in bijen hebben geinvesteerd, hebben het overleefd.

Hennie........
Hennie, goed dat je dit onderwerp aansnijdt !!
Ook dit jaar heb ik weer, gelukkig slechts bij 1 volk (dat niet op de stand staat) het probleem van krabbelaars en tegen-de-kast-poepers. Nosema ?? En dat terwijl ik karrevrachten met stuifmeel zie binnenkomen. Dit volkje heeft echter bestuivingswerk gedaan en kwam daar verzwakt uit.
Wellicht dus dat voor wat betreft de bijen en nosema zwakte zwaarder weegt dan stuifmeel...

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Kroese » do 31 aug 2006, 23:54

heidecap schreef: Wellicht dus dat voor wat betreft de bijen en nosema zwakte zwaarder weegt dan stuifmeel...
Misschien helpt Thymovar voor dit volkje. Maar ik denk dat je er ook niet te veel van moet verwachten. Als je echt ook al poep tegen de kast aan hebt zitten, en krabbelaars hebt, dan moet je de middendarm eens bekijken. Je weet wel he, als die wit is zit ie vol bacterien. Hij hoort koffiebruin te zijn.
Hennie...

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door heidecap » vr 01 sep 2006, 19:36

even afgezien van of dit volk nog te redden is ...
Zou de moer nog te redden zijn ???
Er zit nl een prachtige Amelandmoer in deze 6-ramer.
Is zij gewoon bruikbaar in een produktiekast of is zij ook ziek ?
M.a.w. ik wil de moer erg graag behouden, maar is het wel verstandig haar in een ander volk in te voeren.
Wie weet wat hier verstandig is ?

Bedankt, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Hans van der Post. » za 02 sep 2006, 13:53

Denk dat de moer niet ziek is anders zou ze niet leggen en de bijen zouden haar vervangen - stille wisseling -.
Je zou twee moeren van volk kunnen wisselen.( een goede met een minder goede) Dit doen zoals Piet Jager al eens beschreef;

De te vervangen moer opzoeken en dan 2 uur opsluiten¹ in een moerkooitje. Kooitje met moer in het eigen volk tussen de ramen hangen.
Na die twee uur de moer uit het kooitje en de moer die je in het bewuste volk wil in voeren in dit kooitje 2 uur opsluiten ² en op de zelfde plaats in het volk hangen
Na die twee uur prop suikerdeeg in de opening.
¹ Waarom twee uur opsluiten? dit om de feromonen van de te vervangen moer aan het kooitje te krijgen.
² Waarom twee uur opsluiten? om te zorgen dat de feromonen die op het kooitje zitten langzaam worden vervangen door de nieuwe moer.

Ik heb dit nu al een paar keer gedaan tot nog toe geen "klachten" gehad.

Nog een oplossing een kunststof drieramer bij mij halen.
Uit een sterk en gezond volk van jou een klein volkje samenstellen en deze de goede moer "geven" en dit overwinteren.
Hans

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Hennie Peters » za 02 sep 2006, 15:02

Hennie, Hans,

De concentratie van 1,8 g/l is niet juist.
Een "mol" is een hoeveelheid moleculen. Als mijn geheugen me niet in de steek laat dan is het aantal moleculen 6E23 (oftewel: 6 keer 10 tot de macht 23)
M of mM is het aantal mol of mmol per liter.
Hans(haho) vergelijkt het met het glucosegehalte in bloed. Glucose heeft echter een andere molecuulmassa dat thymol. Ik ga even zoeken naar de structuurformule van Thymol en kom hier later op terug.

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten