Nosema bestrijden met Thymol ????

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Hennie Peters » za 02 sep 2006, 15:15

De molmassa van thymol(C10H14O) is 150,22 van glucose(C6H12O6) 180,16

1 M is dan 150 gram per liter.
1 mM => 150 mg/l
0,44 mM => 66 mg/l

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door hans hoogendoorn » zo 03 sep 2006, 07:15

Hennie, bedankt voor de verbetering
bij gebrek aan reactie en enige kennis was ik gaan zoeken op internet naar mMol.
Ik heb dat hier gedeeld en ook aangegeven, dat glucose en thymolmoleculen
waarschijnlijk niet dezelfde uitslag geven.

Voor het praktisch gebruik valt me op, dat het kennelijk niet uitmaakt hoe de verhouding
water/suiker in de suikerstroop is.
Immers 1:1, 1:2 en 2:3 worden bij het inwinteren gebruikt.

Daarnaast krijgen niet aln mijn volken dezelfde hoeveelheid suikerstroop. Sommige hoef ik bijna niets te geven.

Ik heb geen reden gevonden om het recept te gaan toepassen
en verdiep me er ook niet verder in.
Ik blijf natuurlijk benieuwd naar ervaringen van anderen hieromtrent.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Hennie Peters » zo 03 sep 2006, 10:58

Ik ga het ook niet proberen Hans, tenminste niet dit jaar.
Gisteren heb ik suiker gehaald bij de Aldi. Vandaag begin ik met voeren. Ik ben eigenlijk al een beetje aan de late kant. Om ervoor te zorgen dat de bijen de suiker wat sneller opnemen heb ik er een hoeveelheid honing bij gegooid.
Ik wil niet het risico lopen dat ik straks met een hoeveelheid suikerwater blijf zitten die naar thymol stinkt en volken die geen wintervoorraad hebben.
Het is zeker een leuk experiment en in een volgend jaar wil ik wel eens een poging wagen.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Kroese » zo 03 sep 2006, 11:48

Hennie Peters schreef:
Ik ga het ook niet proberen Hans, tenminste niet dit jaar.

Het is zeker een leuk experiment en in een volgend jaar wil ik wel eens een poging wagen.

groet,
Hennie
Hennie en Hans, bedankt voor jullie expertise. Ik heb daar de ballen verstand van.
Ook ik ga het niet proberen. Het lijkt me praktisch lastig toe te passen. 66 mg/liter. is zo weinig, dat is niet af te wegen. Moet je misschien eerst 1 gram oplossen in 1 liter water, en dan een aantal druppels hiervan aan 1 liter suikerwater toevoegen. Maar dan nog, hoe konstateer je verschil bij je testvolken. Hoe vaak moet je dit toedienen? Op al je suikerwater? of een eenmalige voer aktie?
Te veel vragen, om hier mee te gaan expirimenteren. Alhoewel Thymol kristallen zijn dacht ik ongevaarlijk.
Er is gewoon niet genoeg van bekend. Maar ik las het toevallig, en vond het toch wel interessant genoeg om te plaatsen.

Groeten,
Hennie......

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Tieme » ma 04 sep 2006, 13:47

Hallo allemaal,

Andersom geredeneerd, zouden mensen die wel thymol preparaten gebruiken voor de varroa bestrijding dan ook geen last moeten hebben van Nosema. (als de dosis toereikend is).

Misschien moeten we gewoon afwachten of de relatie tussen thymol preparaten en nosema misschien door het werk van Romee (http://www.beefriends.org) wordt blootgelegd.

Tieme

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Romée van der Zee » do 07 sep 2006, 16:05

Ik zal in ieder geval een aparte uitdraai maken de thymol-toedieners en de waargenomen mate van nosema. Ik zit zelf sterk op het spoor van chronische belasting van de bijen met bestrijdingsmiddelen en de daardoor toegenomen gevoeligheid voor b.v. nosema.
Stel dat er een relatie is tussen thymol en - minder nosema - . Wat doet die thymol dan?
Romée


monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Tieme » do 07 sep 2006, 16:08

Volgens de tekst van Henny het volgende:

Men toonde aan dat thymol in het onderdrukken van Nosema vespula besmettingen in armigera rupsen in de laboratorium omstandigheden effectief is. Van bewijzen van de werking van thymol op bacteriën en fungiciden, is het waarschijnlijk dat thymol direct op de spore inwerkt, de spore huid doordringt en het plasmamembraan verbreekt. Deze werking verhindert activering van de spore en de verdere ziekte die door het vermenigvuldigen van sporenplasma wordt veroorzaakt

Wat zouden we ons overigens moeten voorstellen van de werking van thymol op fungiciden zoals boven staat?

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Nosema bestrijden met Thymol ????

Bericht door Romée van der Zee » do 07 sep 2006, 18:40

Ja, ik heb het artikel inmiddels gelezen en vond het heel interessant en goed onderbouwd. Mochten er mensen zijn die inwinteren met een thymoloplossing dan zou het mooi zijn de gegevens van die volken in te brengen op beefriends. De gedachte wordt in het artikel geopperd, dat er tijdens het verwerken (vervoer, consumptie, indampen) van het wintervoer zoveel (thymol)contact met nosemasporen zou optreden dat de nosemabelasting dramatisch zou kunnen dalen.

Als dit zo zou zijn, dan zou aangeraden moeten worden om niet later dan in augustus in te winteren, met kleine hoeveelheden thymolsuikeroplossing, per dag. Op deze manier zou een goede generatie winterbijen kunnen ontstaan.

Romée


monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten