De genetische diversiteit van onze bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door frits dalm »

Elmook,
Het idee is leuk,maar denk eens aan een
kruising van twee lijnen die agressiviteit
voortbrengen, dat kan ook binnen een ras
gebeuren, verkeerde keus koningen lijn-darrenlijn
en je heb een stekerig volk.
Wij hebben dat hier gehad en is niet echt leuk.
Komt trouwens ook bij andere dieren voor
dat twee bloedlijnen niet samengaan.
Frits

Frits
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door elmook »

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest...

Ik bedoelde juist dat er op zo'n station met name goede rasloze bijen (buca's ?) zouden staan. Ik denk namelijk dat er best veel onder ons zijn die het nut en het plezier wel zien van rasloze bijen die eerder 'aangepast' zijn dan per sé 'hoogproductief'. Maar weinigen hebben zin om zoals Piet 10 jaar tegen de bierkaai (de ongeselecteerde bijen van de buren) te strijden voor ze dit doel beginnen te berijken. Volgens mij is dát de reden dat veel hobbyimkers met lijngeteelde, profbijen imkeren.

Frits heeft waarschijnlijk gelijk dat er op zo'n plek heleaal geen lijngeteelde darren moeten vliegen vanwege eventuele ongewenste heterosiseffecten.

Groet,

Elmar
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Gerard van Gastel »

"Volgens mij is dát de reden dat veel hobbyimkers met lijngeteelde, profbijen imkeren."
Volgens mij niet, die profbijen doen het gewoon heel erg goed, ik ben toch ook dit jaar weer erg tevreden over de UG, PJ, Fehrenbach en KB moeren!

Hobbyimkers zijn we denk ik allemaal, De enige Nederlandse profimker zoekt een opvolger heb ik gehoord.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Is het dus wenselijk bevruchtingsstations op te richten waar iedereen de genetische kwaliteiten kan halen die hij zoekt?

Dit roept wel vragen op.
In het verleden waren er meer bevruchtingsstations in Nederland dan nu. Wat is er de reden van dat resultaten uit het verleden geen doorgang hebben gevonden?
Moet bijvoorbeeld Schiermonnikoog weer worden opengesteld voor het inzenden van Bevruchtingskastjes?
Moet er in Nederland een reizende KI voor koninginnen komen waar iedereen bevruchting kan laten uitvoeren met darren naar keuze?
Moeten we in Nederland en omstreken gaan inventariseren wat er allemaal aan materiaal voorhanden is, zodat men weet wat er te kiezen valt? Dit is voor Carnica en Buckfast redelijk bekend.

Tieme
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door labrador »

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Piet Jager »

Op 14 november 1997 gaf ik Jan Tempelman op de voormalige 'ZOEMLIJST' hierop reeds onderstaand antwoord:

Beste Jan,

De 'genen-sprong' heet ook wel overkruising of Crossing-over.
Heel in 't kort komt het hier op neer:
Verschijnsel dat tijdens de profase van de meiose I twee chromatiden van een chromosomenpaar over elkaar komen te liggen (chiasma) en op het kruispunt breken, waarna oorsponkelijk niet bij elkaar behorende delen weer vastgroeien. Gevolg: ontstaan van nieuwe erfelijke combinaties.

Eenvoudiger kan het niet.

Vriendelijke groet,

Piet Jager (note jan, voordoen Piet)

N.B. De erffactoren, die bij de versmelting van zaadcel x eicel bij elkaar komen, blijven bij elkaar zolang de bij leeft. Voorafgaand aan de reductiedeling bij de nieuwe eicelvorming kan er echter door crossing-over verandering in de erffactoren komen. Door de grilligheid van de erffactoren ga ik er soms aan twijfelen of het wel mogelijk is, om met kennis van die erffactoren de eigenschappen van onze bijen te verbeteren of te vergroten. Toch blijft als een paal boven water staan, dat enige verwantschap de kans op gelukkige combinaties van erffactoren vergroot. Let wel, NIET GEGARANDEERD

De natuur is zo geweldig mooi ingericht, dat zij soms zelfs op een speelse en spontane manier aan haar eigen wetmatigheden weet te ontsnappen (crossing-over)!!!

!Piet
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Tieme »

Hallo Piet,

Er zijn twee zaken die soms niet genoeg uit elkaar gehouden worden.

De wetmatige overerving van Mendel is een wiskundig spelletje waarbij de erffactoren als vaststaand worden beschouwd en steeds nieuwe combinaties kunnen worden gemaakt.

Daarvan uitgaande zijn de mogelijkheden beperkt. Zelfs een crossing over is alleen maar het maken van een nieuwe erffactor op basis van bestaande.

Bij de ontwikkeling van soorten spelen deze processen naast hele andere, die ervoor zorgen dat nieuwe erffactoren onstaan. Dit is niet voorspelbaar zoals de wetten van Mendel, al is wel bekend hoeveel verandering er binnen een soort per tijdsperiode kan ontstaan.

Redenerend vanuit Mendel en crossing-overs, wordt uit een bruine bij nooit een groene bij met metallic glans geteeld. Toch gebeurd dit in de natuur wel. Het zijn processen die niet makkelijk (of niet) te sturen zijn, maar die je door steeds je bijenbestand goed te bekijken wel tegen kunt komen. Daarnaast zijn nieuwe erffactoren niet perse handig (rode ogen, witte ogen, geen vleugels etc.).

En als je eenmaal nieuwe handige eigenschappen vind, kun je middels de wetten van Mendel zorgen dat je ze isoleert binnen een selectie stam.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Gerard van Gastel »

Piet,

"De natuur is zo geweldig mooi ingericht, dat zij soms zelfs op een speelse en spontane manier aan haar eigen wetmatigheden weet te ontsnappen (crossing-over)!!!"

Was dit nu de basis van jóuw buca's?
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door Piet Jager »

Dag Gerard,

Recombinatie (herschikking) van erffactoren als gevolg van crossing-over heeft geen bijzondere betrekking op mijn Buca's, maar is een meer algemeen bekend gegeven, dat soms spontaan optreedt, maar nauwelijks door imkers wordt onderkend, omdat herkenning daarvan in het fenotype niet altijd direct zo eenvoudig is als hieronder (ook voor mij!).

Afbeelding

Deze witooggen-darren hebben in ieder geval een afwijkende genetische achtergrond en vermenigvuldigen zich niet door hun slechte gezichtsvermogen. Bij het vliegen draaien ze meestal rondjes!

Afbeelding

Prachtige foto van die zeldzame witoog-dar van Henk Vermeulen
Je kunt zelfs de cubitaalindex in haar rechtervleugel (voor ons links) bij benadering vaststellen.

Verklaring!
Die gele ogen zijn een vorm van albinisme, het verschijnsel dat het pigment, de donkere kleurstof in huid en haren, geheel of nagenoeg geheel ontbreekt.

Men kent bij dier en mens ook het partiële albinisme (vitiligo) van een bepaald huidgedeelte b.v. van een enkele haarlok.

Als dit de ogen betreft is er sprake van lichtschuwheid (overgevoeligheid voor zonlicht).

De afwijking is recessief erfelijk. Albinisme komt vrij zelden voor, omdat deze eigenschap in het betreffende milieu getoetst wordt. Door natuurlijke selectie wordt ze vanzelf uitgeschakeld. Vermoedelijk is dit terug te voeren op een '˜evolutie van de dominantie'

Dag Tieme,

Leuke eye-opener van jou !!!

!Piet
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De genetische diversiteit van onze bijen

Bericht door labrador »

Ik denk dat we over de genetische diversiteit van Bijen nog lang niet uitgesproken zijn. Persoonlijk vind ik het een prima onderwerp om eens over te discussiëren.

Piet heeft getracht het een en ander in gang te zetten. Wat achteraf jammer is, is dat, en ik ben hier mede schuldig aan, er teveel gespit is in de term 'Buca'
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten