varoa-val afgelopen 3 weken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: varoa-val afgelopen 3 weken

Bericht door de vos roger » di 03 okt 2006, 20:00

Bedankt Piet, de link werkt hier wel .
Ik stuur ze door naar mijn leden.

roger

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: varoa-val afgelopen 3 weken

Bericht door Bart Maes » zo 08 okt 2006, 19:48

Ik wilde alleen melden dat ik nu ruim 3 jaar geen varroa heb bestreden,sinds ik de pseudo-schorpioen heb ingezet,er leven nu talloze organismen in en rond mijn volken,van varroa heb ik weinig last.
Ik heb wat zitten zoeken op het forum omdat ik eigenlijk begonnen ben met de mijtenval te tellen. Ieder jaar behandel ik correct de varroa maar daar bleef het ook bij.

Mijn vraag is eigenlijk dit: als je aanneemt dat je geen last hebt van varroa, hoeveel dode mijten tollereer je dan op je schuif (bij telling)?

jjmvaningen, u telt 5 mijten per week, 20 mijten/week en 200 mijten/week. Hoeveel mijten zitten er dan nog in de kolonie en wat zou de alarmdrempel zijn om te zeggen dat je last hebt van varroa?
1000/week is te hoog, dat weet ik ook, maar als je een constante val zou kunnen realiseren van pakweg 30/week, kun je dan zeggen dat je weinig last hebt van varroa of moet het minder zijn?

Misschien formuleer ik het niet zo duidelijk, maar ik zou er graag een antwoord op vinden. "Geen mijtenval" is volgens mij nu eenmaal niet mogelijk (denk ik).

mvg. Bart Maes

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: varoa-val afgelopen 3 weken

Bericht door jjmvaningen » ma 09 okt 2006, 23:15

Dag Bart,

Ik kijkt eigenlijk alleen maar ik het najaar (bij de behandeling met apistanstrips) naar de schuiflade. Dus een echt doordachte veiligheidsmarge heb (en hanteer) ik niet. De schuiflade gaar er in het voorjaar weer uit.

Wel probeer ik met de volken met de minste varroa-val (de nul-optie bestaat volgens mij niet meer) door te gaan. Een soort hobby-istisch/amateuristisch (schijn)veredelen.

Na 6-8 weken gaan de strips eruit, en dat is het dan. Verder geen getel in de loop van het verdere jaar (wel let ik op krabbelaars op de vliegplank).

Ik denkt wel dat de 1-rotatie (elk jaar wissel van gehele volk en raten, een soort actief zwermen.) een natuurlijke varroa-drukvermindering geeft. DIt zgn. reinigingsritueel is m.i. niet voor niets aangeboren.

De stand na 5 weken is tussen de 2/week en 200/week (een duidelijke vermindering van de varroa-druk. Voor de zwaar besmette volken nog 3 weken te gaan (8 weken strips).

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: varoa-val afgelopen 3 weken

Bericht door jjmvaningen » zo 29 okt 2006, 09:37

Na 8 weken apistan-strips te hebben ingehangen en deze gisteren te hebben verwijderd is het eindresultaat dat van de 7 volken er 3 zijn met een mijtval <5/week, 2 met een mijtval van 50/week en 2 met een mijtval van 80/week. Het weekgemiddelde in 8 weken is aflopend van 1700, 1445, 1025, 732, 562, 730, 280 naar 185. Een mooie aflopende lijn.
Alle kasten waren goed bezet met bijen (en nog met suiker van de eerdere 15 kg) dus zullen ze het voorjaar wel weer halen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa-val afgelopen 3 weken

Bericht door Dirk Blanken » zo 29 okt 2006, 18:16

jjmvaningen schreef:
Ben begin september met de (ouderwetse) apistanstrips (2/kast) begonnen.
De gemiddelde mijtenval (na 3 weken) varieert als vanouds.

2 volken met 5/week,
2 volken met 20/week,
2 volken met 200/week,
1 volk met (minimaal) 1000/week (dit volk nam overigens het snelste de suiker op).

Ik zie nog geen terugloop in de val, maar dat komt nog wel.

Apistan!? jacques jakkes je weet toch de gevolgen, resistente varroas kweken.
Iedereen die alleen in de herfst behandelt zal vroeg of laat met de verdwijnziekte te maken krijgen omdat de virussendruk in het actieve seizoen te groot zal worden en dan helpt behandeling niet meer.
Ik heb respect voor mensen die helemaal niet behandelen en met hun bedrijfswijze zoals piet met laten zwermen en zoveel mogelijk nieuwe raat maar als je weet dat het middel wat je gebruikt voor 1 jaar helpt en daarna door de resistente mijten het probleem ernstiger maakt, daar heb ik geen begrip voor.
Luiheid is daar het woord voor zowel van lichaam als geest.
Er zijn op het moment voldoende middelen om het anders te doen maar ja het kost iets meer tijd, als je sdat er niet voor over hebt moet je gewoon stoppen met bijenhouden.
Dirk

dertiende

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: varoa-val afgelopen 3 weken

Bericht door jjmvaningen » zo 29 okt 2006, 19:13

Dag Dirk,

Ik gebruik al 8 jaar apistan-strips en ze zijn met tot nu toe goed bevallen en van de verdwijnziekte heb ik, even afkloppen, tot nu toe nog geen last gehad. Ik heb dan ook geen reden om van deze strips af te gaan.
Dit heeft overigens niets te maken met luiheid van geest, net zo min als dat het gezegde "twaalf ambachten en dertien ongelukken" op jouw van toepassing is.

groet, jacques

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa-val afgelopen 3 weken

Bericht door Dirk Blanken » di 31 okt 2006, 19:28

jjmvaningen schreef:
Dag Dirk,

Ik gebruik al 8 jaar apistan-strips en ze zijn met tot nu toe goed bevallen en van de verdwijnziekte heb ik, even afkloppen, tot nu toe nog geen last gehad. Ik heb dan ook geen reden om van deze strips af te gaan.
Dit heeft overigens niets te maken met luiheid van geest, net zo min als dat het gezegde "twaalf ambachten en dertien ongelukken" op jouw van toepassing is.
groet, jacques
Toch jacques is het lekker makkelijk om het middel apistan te gebruiken, niet toch?
Terwijl je weet dat het resistentie veroorzaakt.
Ik heb vroeger ook perizine gebruikt maar ben daar mee opgehouden toen resistentie om de deur kwam kijken.
De druppelaar gebruik ik nog steeds maar nu voor oxaalzuur eind november omdat ze heel handig zijn.
Ik weet heel zeker dat als je alleen in het najaar behandeld je vroeg of laat last van de verdwijnziekte krijgt.
Maar misschien valt dat mee als je in buurt allemaal imkers hebt die wel gedurende het aktieve seizoen de varroadruk laag houden.
Ik ben er van overtuigd dat met een beetje meer inzet andere middelen die geen resistentie veroorzaken kunnen worden toegepast.
Vandaar dat ik dat als luiheid van lichaam en geest benoem.
En dat vanuit mijn visie.
Discussie is een kwestie van argumenteren waar blijft jouw argumentatie ten opzichte van het gebruik van apistan behalve dat het tot noch toe gewerkt heeft.
Dirk
dertiende

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: varoa-val afgelopen 3 weken

Bericht door kreydt » wo 01 nov 2006, 08:45

Beste Elmar,

Uw opmerking over DDT is een mooi voorbeeld van het onredelijk gebruik van pesticides.
Een printje uit het internet;

Neem DDT. Was het 'wonderpoeder' in 1948 nog goed voor een Nobelprijs (voor de Zwitser Paul Müller, die de insectenverdelgende werking van DDT ontdekte); tegenwoordig is DDT een van de iconen van de vérgaande invloed van wetenschap en technologie op het aardse milieu.

Jarenlang werd DDT gebruikt als insectenverdelger om dodelijke ziekten te bestrijden, gewassen en planten te beschermen en waterlopen vrij van muggen te maken. Al gauw werd DDT ook aangewend in volksgezondheidsprogramma's. En niet zonder resultaat. In een paar jaar tijd werden in de Verenigde Staten en in Europa dodelijke ziektes die door vlooien, muggen en ander ongedierte worden overgebracht, zo goed als uitgeroeid. Dat gold onder meer voor de pest, malaria en vlektyfus.

Vervolgens werd DDT met succes in de Derde Wereld gebruikt tegen malaria. In India daalde het aantal malariapatiënten van 75 miljoen per jaar tot 100.000. Iedereen was in de wolken over deze triomf van de wetenschap. Vooral ook omdat er geen enkel schadelijk effect voor de mens aan het licht kwam.

Ook in de landbouw was DDT een absoluut succesverhaal. Kevers, sprinkhanen en andere insecten kregen geen kans meer om ooit nog een oogst te vernielen.

En zelfs als er geen gevaar was voor ziekten of een slechte oogst werd DDT gebruikt. Straten, tuinen, vijvers, zelfs hele steden werden bestoven. Nooit meer lastige muggen of vliegen. Iedereen was dolenthousiast.



Vooral de laatste alinea is van kapitaal belang voor de huidige ecologische problemen met persistente pesticides.

DDT is in 1970 verboden maar.... China exporteerd nog jaarlijks 4000 ton DDT. Bestemming en gebruik onbekend.... dus de eco-belasting door DDT gaat nog steeds verder.
Maar of de genezen- of 'niet'-slachtoffers van de pest, malaria ea daar nu van wakker gaan liggen, kan ik me niet voorstellen.

Alle acaricide zijn ook insecticide. Dus een overdosis in de bijenkasten gaat gepaard met bijensterfte of een serieuse verzwakking van het volk. Een imker zal die fout dan ook maar één keer maken. (Hoop ik) Een herhaling van het DDT-verhaal zal zich bij de toegelaten bijen producten niet voordoen.

Ondanks de zéér goede resultaten met amitraz, zweer ik persoonlijk bij het verdampen van organische zuren en wel het jaar door omdat een dode mijt --> een goede mijt is.





kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten