Hoeveel wilt u betalen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door Ati » za 23 dec 2006, 14:32

Jij bent de enige die reageert op mijn voorstel om wel of geen geld uit te geven voor een bepaald project. Kennelijk heeft de rest er geen belangstelling voor (of kennis over) en dat is jammer.
Kennelijk geen belangstelling??? Henk, als je het forum volgt dan zie je dat iedereen zit te snakken naar inzicht in de oorzaken van wintersterfte en de feitelijke relatie hiervan met varroabesmeting. Iedereen kiest een positie (wel/ niet bestrijden, met gif of zuren of roterende kasten) en wacht maar af of dat goed gaat. Van onze vereniging verwachten we dat die onze beslissingen steunt met onderzoek!

Ik heb er zelf voor gekozen om niet meer te bestrijden. Van de drie volken waar ik mee begon is er nog één over, dus ik houd mijn hart vast. Reken maar dat ik belangstelling heb voor harde conclusies.

Jullie willen het onderzoek van Romée gaan ondersteunen, begrijp ik. Dat is mooi. En wat het eiland-experiment betreft, daar zie ik ook het aantrekkelijke van. Maar zie maar eens een eiland zo ver te krijgen. Rottummeroog misschien? Of groeit daar niet genoeg?

Hier komt de opmerkijng van Marc weer om de hoek: het is toch idioot dat Nederland, Belgiê en Duitsland allemaal hun eigen onderzoekjes zitten te doen...

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door kreydt » za 23 dec 2006, 15:16

Het kan nog erger.... in Frankrijk heeft elke universiteit kleine projecten lopen. Surf maar eens door (Abeille, apiculture, biologie, miel, cire, piqûre, venin, varroa, teigne, loque, pesticides, pollen, espece, bauges, pheromones, danses, essaim, insecte, ... ).fr

Een intressant artiekel;
http://www.agriculture-environnement.fr ... article=66
en
http://www.agriculture-environnement.fr ... article=91


kg

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door apiario » za 23 dec 2006, 16:26

In 1904 zijn varroamijten, afkomstig uit Indonesië van de Indische bij Apis cerana, voor het eerst beschreven door de Nederlandse onderzoeker Oudemans.
Hier komt de opmerkijng van Marc weer om de hoek: het is toch idioot dat Nederland, Belgiê en Duitsland allemaal hun eigen onderzoekjes zitten te doen...

Atie, goed opgemerkt ben het met je eens van alle kanten is er belangstelling voor dit onderwerp.Vanaf de eerste berichten tot op heden zijn er dus 103 jaar verstreken. Met wat Marc zegt denk ik dat we er nog 103 jaar op moeten wachten voor we resultaat hebben
Nee... dit gaat goed zo. Het is om te gillen:D:D

Ik ga maar gewoon door met mijn roterende kasten het bevalt mij prima en ik heb er nu bijna weer 2 klaar met ramen van 40 cm.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door Romée van der Zee » zo 24 dec 2006, 12:35

henkvanderscheer schreef:
Maarten ......
Jouw aanpak via "niet-bestrijdende-imkers" lijkt me reëler dan die van Hanna Bijs. Maar ook dat wordt vermoedelijk een moeilijke zaak, gezien wat Tjeerd Blacquière schrijft in het januari-nummer van Bijen uit 2005.
Ik heb dat artikel van T. Blacquiere er nog eens op nagelezen. Het betreft een weergave van het bezoek aan 5 imkers die niet bestreden. Ik was er een van. Opvallend is dat op dit bezoek nooit meer iets gevolgd is, terwijl de suggestie gewekt werd dat onderzoek opgezet zou worden, en mij gevraagd werd of ik daarvoor volken ter beschikking wilde stellen.
In het artikel wordt alleen de gemiddelde volkssterfte per imker weergegeven, 25% gevolgd door de tekst (6%, de range was 0% tot 40%). Ik begrijp die tekst niet, het is te summier. Ik had weinig last van volksverliezen. Ik had wel graag wat meer inzicht gehad in die waarnemingen. Als iemand 4 volken heeft en zij/hij verliest er één dan is dat al 25%. Conclusies op basis van een zeer beperkte dataverzameling zijn onverantwoord, maar het komt helaas vaker voor. Hoe dan ook, de conclusie van T. Blacquiere was dat hij er niets van kon bakken, en verder ging lezen.
Blijkbaar is dit verslag voldoende voor H. vd Scheer om in november 2006 te concluderen dat een kleinschalig veldonderzoek een moeilijke zaak wordt. Die conclusie valt niet te trekken uit het artikel. Ik denk dat het anders ligt. De inmiddels gepensioneerde PPO-man die mij bezocht gaf zelf al aan dat het vermoedelijk bij zijn bezoek zou blijven omdat er andere prioriteiten gesteld werden binnen PPO.

Verder vindt H. vd Scheer het '˜eilandidee' van Hanna Bijs weinig reëel. Het eilandonderzoek dat door Fries wordt uitgevoerd is een initiatief vanuit verschillende wetenschappelijke Bijenonderzoekinstituten. Het is het eerste goed geprotocolleerde onderzoek op dit gebied in Europa. De resultaten zijn hoopgevend omdat de populatie na een aanvankelijke terugloop nu, zonder bestrijding, de varroamijt goed blijkt te overleven met een beperkte uitwinteringssterfte. De onderzoekers concluderen dat vervolgonderzoek o.a. gericht zal moeten zijn op het verhelderen welke rol mijten en bijen in deze geslaagde aanpassing hebben.
De onderzoekers hebben de hoop dat vervolgonderzoek van deze populatie wellicht d.m.v. selectie en nateelt betekenis kan hebben voor de imkerij. Juist dit perspectief is interessant en passend in wat elders gebeurt. In Amerika b.v. is de door vd Scheer aangehaalde Anderson erachter dat hij geen bijen uit de Primorski regio hoeft in te voeren om varroatolerante bijen te selecteren. In de USA blijken her en der volken voor te komen die die tolerantie bezitten. Het mechanisme wordt onderzocht. Uit beide waarnemingen, het geslaagde eilandonderzoek en de '˜Anderson' bijen, kan de conclusie getrokken worden dat, ook in Nederland, de kans bestaat dat dergelijke volken voorkomen, en dat daardoor een uitweg gevonden zou kunnen worden uit de bestrijdingsimkerij.
henkvanderscheer schreef:
Verder heb ik zo mijn twijfels over de voortzetting van het houden van enquêtes. Die twijfel wordt mede gevoed door het beperkte resultaat en als gevolg daarvan het verschil in uitspraken over wel of niet vroegtijdig in augustus/september varroa bestrijden. De mening daarover verschilt per land. Desalniettemin is aan PPO-Bijen gevraagd om te bezien of samenwerking met Romée mogelijk is wat betreft het houden van enquêtes naar verdwijnen/sterfte van volken. Binnen het huidige onderzoeksbudget van de NBV is daar zonodig extra geld voor beschikbaar.
Met verbazing heb ik bovenstaande gelezen. Persoonlijk heb ik nooit enige brief of telefoontje van de VBBN ontvangen over bovenstaande vraag aan PPO(!). Laat staan dat men met mij om de tafel is gaan zitten. Ook dit bericht is niet aan mij, maar aan de forumlezers gericht, en zo ben ik nu in staat dit voor het eerst te lezen. Een vreemde zaak.
H. vd Scheer meent blijkbaar dat ik enquetes afneem. Een enquete is een instrument om waar te nemen, net zoals de onderzoekers in het eilandonderzoek het aantal dode volken tellen enz. Ik doe echter geen enquetes maar epidemiologies onderzoek. Aan onderzoek gaat een probleemstelling vooraf gevolgd door het opstellen van een aantal onderzoekshypothesen die uiteindelijk moeten leiden tot het bevestigen of verwerpen van verklarende theorieen. Wat ik onderzoek, voor forumdeelnemers, en 'Bijen'

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door maartenkleijne » zo 24 dec 2006, 15:00

Als ik die bedragen hoor,.Romee, denk ik:
-een goed onderzoek zal in de ordegrootte van € 50.000,-- ex BTW kosten.
-je kan geen twee goede onderzoeken tegelijk doen want een onderzoek duurt minstens 1 bijenseizoen en elk volgend goed onderzoek moet voortborduren op het vorige.
-dus een onderzoekbudget van € 50.000,-- per jaar is meer dan genoeg.
-als het budget groter is gaat het niet meer over goed onderzoek doen, maar over op een intelligente manier het geld dat er nu eenmaal is opmaken.
-de PPO heeft dus geen belang bij samenwerken met Romee: dat kost veel te weinig.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door Gerard van Gastel » zo 24 dec 2006, 15:38

Maarten,
"-een goed onderzoek zal in de ordegrootte van € 50.000,-- ex BTW kosten."
"-dus een onderzoekbudget van € 50.000,-- per jaar is meer dan genoeg."


Waar baseer je dit nou op??

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door maartenkleijne » zo 24 dec 2006, 18:41

Zelf maak ik regelmatig onderzoekbegrotingen voor mijn bureau.
Als ik lees: "..... dat artikel van T. Blacquiere er nog eens op nagelezen. Het betreft een weergave van het bezoek aan 5 imkers die niet bestreden.", dan denk ik 'nou dat heeft in elk geval minder dan 10.000€ € gekost, w.s. minder dan 5.000'. Als hetzelfde onderzoek uitgebreid zou worden naar b.v.:
-hypotheseontwikkeling
-bezoeken en interviewen van zeg 50 niet-bestrijdende imkers met in totaal 500 volken
-analyse
-rapportage
dan kom ik op een bedrag van 30.000-50.000 €€..
Dus als ik zeg 50.000 is dat nog inclusief een bedragje om de internetresearch van Romee wat financiele duurzaamheid te geven.
En volgend jaar verder net weer zo'n bedragje.

(Begrijp me niet verkeerd: ik ga niet zelf zo'n onderzoek doen omdat ik me met onderzoek bij mensen bezig houd i.p.v bijen -hoewel: imkers zijn ook mensen- , maar het lijkt me sterk dat een onderzoek met bijen zoveel duurder zou moeten zijn.)

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door frits dalm » ma 25 dec 2006, 00:33

Romee,
Wij hebben in zuidlimburg een paar jaar eerder dan de rest van Nederland een grote wintersterfte gehad.
UIt gesprekken in de afdeling bleek dat de meeste volken die de winter overleefden bijna allemaal opzetters waren geweest en de sterfte niets te maken had met al of niet bestrijden, de mensen die zeer veel bestreden hadden de zelfde uitval als de mensen die niet of weinigbestreden hadden.
Denk dus dat ook hier volken zich ontwikkelen die de varoa dus zelf aan gaan kunnen.
Frits

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 25 dec 2006, 14:07

Romee, en andere forumlezers.
Daar ik zelf een van de getroffen imkers ben met verdwenen volken volg ik de diverse discussies met belangstelling.
Al vroeg constateerde ik dat ik zes van de zeven volken kwijt was.
Toen ik dat melde op het forum kwamen de suggesties los die varieerden van spuitschade, onvoldoende Varroa bestrijding, te veel Varroa bestrijding, verkeerd voer, te veel, te weinig of verkeerd stuifmeel, en nog tientallen mogelijkheden.
Alle vermoedens zijn welkom maar zijn soms verre van de realiteit.
Dat begrijp ik want voor de verdwijning van de volken heb ik ook met vreemde blik aangekeken tegen dit probleem.
Door wat aandacht van verschillende partijen werd bij 'Vroege Vogels'

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel wilt u betalen?

Bericht door Ed Pieterse » ma 25 dec 2006, 15:29

Hoi Romee,
Eindelijk je ei kwijt. Gefeliciteerd het zal een opluchting voor je zijn. Ik geef je 100% gelijk.
Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten