De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » do 21 dec 2006, 23:24

Minne Bonnema schreef:
Wat ik tot nu toe mis in deze discussie over de verdwijnziekte cq besmetting met een virus is,dat een koningin ook een besmetting kan oplopen.Het gevolg kan zijn dat de feromoon werking op het bijenvolk niet meer optimaal is of helemaal niet meer werkt.Vgr, Minne.
Is een goede gedachte Minne voeg er wat aan toe: vind dat de laatste zes -zeven jaar er veel meer "stille wisselingen" plaatsvinden. zou ook kunnen dat een moer besmet is.
Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Oude Essink » vr 22 dec 2006, 12:58

Kennen jullie mijn "open nest nog"[?] Sinds vorige week terziele.
Te gronde gegaan: niet aan de "Verdwijnziekte"; niet aan "Wintersterfte" ( veroorzaakt door virus, bacterie, schimmel e.d.); gewoon door voedselgebrek. Het grote volk vindt je terug met kop in de raten.
.
Afbeelding
Het merkwaardige is, dat er geen spoor van broed te vinden is; het volk was in september na inwintering uitgezwermd; in de kast was een volwaardig volk achtergebleven. Het uitgezwermde volk bouwde een zesratig nest in de takken van een forse struik. Het wilde geen voer opnemen en is daaraan bezweken. Als er een onbevruchte moer was, zou er darrenbroed moeten zijn; bij een bevruchte moer: een werksterbroednest; niets van dat alles; ook darrencellen waren er niet.
Zou het volk zonder moer zijn uitgezwermd [?]; maar waarom dan niet teruggekeerd, zoals normaal zou zijn geweest.
Als er van verdwijnziekte sprake zou zijn, dan is niet het hele volk verdwenen en is bovendien het "verdwenen volk" niet verdwenen, maar als volk de struiken in gegaan.


Afbeelding
Geef ze meer en betere pollen




Hennie oes

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » vr 22 dec 2006, 20:09

Hennie, mooi die handtekening, of hoe de steun vanuit een kleine hoek kan komen en toch krachtig zijn.

Jammer voor het nestje, maar het was een aangekondigde dood.
Wel de moeite als experiment.
Het ging om een volwaardig volk, volgens mij kan je de moer er nu nog ergens (dood) in aantreffen. Waarschijnlijk is de ganse binnengehaalde dracht van de maand oktober opgebruikt ten voordele van de ratenbouw en later, bij aanvang van de eileg, om het kleine broednest proberen warm te houden, wat niet lukte. Mogelijk is de moer door gebrek aan stuifmeel ook helemaal niet aan de leg gegaan.
Waarom de bijen in deze arme situatie het aangereikte voedsel niet opnamen is een raadsel, misschien toen al te fel verzwakt, wie zal het zeggen.

Dit ontkracht wel de stelling dat de bijen het wel beter weten wat best voor hen is. De rol van de imker als bij-stuurder van het proces is hierbij bewezen.

Bij de aangehaalde factoren van bijensterfte hoort dit inderdaad niet thuis. Zet het maar op de lijst van gevallen zoals er nog velen zijn zoals het afwaaien van het deksel van de kast bij vriesweer, het omver lopen van de kast door een familie everzwijnen...

Als Hennie gewild had dan had dit volk een kans gehad om te overleven, als de imker het deksel goed had vastgelegd of verzwaard was het niet weggewaaid, als de imker zijn stand had omheind konden er geen everzwijnen bij...
Voeg daar nog bij : het slecht inwinteren van volken, het hobbeldebobbel verhuizen van volken in de sneeuw, takken die de ganse winter bij winderig weer tegen de kast slaan, een kast die onder een lekkende dakgoot staat, een deksel dat niet goed werd dichtgezet enz... dan hebben we een goede indruk van de nieuwe factor : de imker-factor.

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door mike » ma 25 dec 2006, 20:56

Bij mij heb ik nu voor het eerst vastgesteld dat er ook vier kasten leeg zijn. Twee 10 raams dadant en twee miniplus op drie rompjes die midden november nog volop vlogen. Nu volledig leeg in een heb ik de koninging dood op de bodem gevonden. Er was nog een massa voer stuifmeel en suiker in de raten.Het is de eerste keer in vier jaar dat ik volken verlies in de winter.Ik ken een collega die al 12 volken verloren heeft.

Mike

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Dirk C » di 26 dec 2006, 21:49

Hallo,

Gisteren op kerstdag even naar de volken gaan zien en ik moet zeggen dat ik al betere kerstdagen beleefd heb. Ik heb rake klappen gekregen, enfin de bijen dan toch.[B)][B)]
Daar waar ik al eerder drie van de acht volken was kwijtgespeeld, moest ik nu vaststellen dat er maar twee volken meer overblijven.[:0]
In de dode volken twee ramen met ruim een dm² afgekoeld broed en een vijftigtal dode bijen incluis de moer. Wintervoer mooi aanwezig.
Om echt stilletjes van te worden. Ben nu 35jaar en heb een veertiental jaar bijtjes. Als het zo doorgaat zit ik tegen het voorjaar volledig zonder bijtjes. Misschien tijd om een ander hobby te zoeken.[:o)][:o)]
Enfin, afwachten maar wat het gaat worden.

groeten
dirk

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » wo 27 dec 2006, 23:54

Dirk,
In welk statium was het gesloten broed?

Het is me opgevallen dat bij mij ALLE broed in dezelfde fase verkeerde ( begin aanzet van de pootjes )....... geen eitjes, geen larven en ook geen bijna volgroeide bijen. Toeval??? dat kan maar het irriteert me toch verschrikkelijk.

kg

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door lamheuv » do 28 dec 2006, 15:56

Ongerust door de vele bladzijden met meldingen over bijensterfte, ben ik al verschillende keren aan de kasten gaan luisteren met de stethoscoop. In alle kasten hoor ik nog bedrijvigheid. Het zijn er deze winter 29.
Ook in vorige jaren hebben wij wel bijensterfte gehad, maar altijd was er een duidelijke reden.
Ik hoop, dat ik na de voorjaarscontrole nog steeds kan melden, dat alles leeft en gezond de winter uit is gekomen.............

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door jacob mus » za 30 dec 2006, 21:14

Voor de statistiek: Deze week 17 kasten en 1 korf gecontroleerd of er nog leven in zit. De korf was leeg. De kasten deden het allen nog en zijn met oxaalzuur gedruppeld. En nu maar hopen dat de score in april nog zo is!

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Harmen vd Ende » za 30 dec 2006, 21:32

Hallo

Vandaag oxaalzuur gedruppeld, en er zijn al 9 volken weg/dood
Er zijn nog 5 volken waarvan ik denk dat het er nog goed zit, nog 4 andere volken heb ik heel erg mijn twijfels over

nog een aanvulling:
stand 1 8 volken weg 2 normaal 2 bezig te verdwijnen?
stand 2 1 volk weg 3 normaal 2 bezig te verdwijnen?

Alle volken die slecht zijn zijn naar de boschplaat (Lamsoor dracht juli tot september)geweest
De anderen niet



Groeten Harmen

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Els Kleijnendorst » za 30 dec 2006, 23:22

Mijn score van vandaag was, over 3 standen verspreid:
stand 1 : 9 volken goed
stand 2 : 7 verdwenen, 3 bezig te verdwijnen, 1 matig, 0 goed.
stand 3 : 1 volk goed.

Overal dezelfde soort bijen, op dezelfde manier mee geimkerd, zelfde wijze ingewinterd. Waarom op die ene stand wel verdwijningen en niets op de andere 2?
Wie weet het ?

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten