De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
leendert
Berichten:61
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door leendert » wo 03 jan 2007, 23:52

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Leendert,

Durven jullie daar nog steeds 'Natuurzuivere honing' op jullie etiketten te vermelden????
Ik dacht dat wij van het Apistantijdperk geleerd hadden. Maar schijnbaar toch niet heel veel!!!

Gerard Boswinkel
Het grootste deel van deze volken wordt ingezet voor bestuiving, zowel verhuur als verkoop. En de honing dan.... wij zijn echt geen voedsel- of milieucriminelen en we kunnen ook nog wel denken en keuzes maken ondanks al die chemicalien! Overigens hing men de Apistan soms wel de hele winter in het volk, dat is niet vergelijkbaar. Probeer mij eens duidelijk te maken waarom het verkeerd is om te kiezen voor overleven... Vergelijk het voor wat mij betreft (hoe erg dan ook) maar met een chemokuur, welke patienten die ernstig ziek zijn en weinig keuze hebben, moeten ondergaan.

Toch moet me van het hart dat niemand iets vraagt over het splitsen van volken (want dat is de oplossing) maar meteen begint over bestrijding. Een nieuw opgezet volk (of zwerm)kan meestal met minimale bestrijding overwinteren, overwinterde volken niet, te veel aangetaste bijen door te hoge varroadruk. De start in het voorjaar deugt niet. Geef je bijenstand een verjongingskuur....

Vorig jaar heb ik een artikel geplaatst over onze winteractiviteiten. Wij maken samen zo'n 1800 raampjes... waar denk je dat die voor nodig zijn?

Voor wat betreft het middel, DaanL heeft er naar gevraagd.

Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » do 04 jan 2007, 00:05

Leendert en andere formers er is voor de "snelle verbinding -jongens/meisjes-" een goede film op een Duitse site. Het is wel - een kleinbeeld - maar wel goed te volgen en geeft precies weer wat Leendert bedoeld met "de bijenstand vernieuwen". Rechts boven beeldschermpje aanklikken en de film gaat lopen. Duur 50 minuten.
Hans

http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/details.a ... 7C00000000

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » do 04 jan 2007, 08:47

Ja , ik hoorde(pardon ik hoor niks) Opnieuw, iemand schreef mij" dat is weer typisch Nederlands" Leenderd verteld een goed verhaal en er wordt ommiddelijk op het bestrijden gesprongen. ER WAREN OOK ZOVEEL GOEDE PUNTEN.
Bijvoorbeeld: de samenwerking en niet iedereen op zijn eilandje.
Bijvoorbeeld: zijn zeer goede drachtgebied met heide,veel stuifmeel denk ook aan mais en asperges en honing om de hoek in de herfst.
Bijvoorbeeld: altijd met jonge volken(koninginnen) de winter in. Wat ook hier gebeurd. In Brasil waar het verdwijnen ook voor komt, hebben ze drie punten Oude raat Oude koningin niet voldoende stuifmeel. Nee er zitten daar veel goede punten in bij die jongens daar in Sommeren.

Tenslotte iedereen die niet die twintig punten van zijn eigen stand hier druft te vertellen moet niet zeuren. Kijk naar Els die zegt begin bij je zelf.

leendert
Berichten:61
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door leendert » do 04 jan 2007, 08:57

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Leendert,

Durven jullie daar nog steeds 'Natuurzuivere honing' op jullie etiketten te vermelden????

Ik dacht dat wij van het Apistantijdperk geleerd hadden. Maar schijnbaar toch niet heel veel!!!

Groeten........

Gerard Boswinkel
Volgens mij mag dat volgens de regeltjes op geen enkel etiket meer staan....

het is al eerder onder de aandacht gebracht, maar niet iedereen heeft het toen gelezen denk ik: http://www.apimondia.org/apiacta/articl ... klukar.pdf

Verder heeft Bertus het goed gezien, we werken veel met zo'n 4 tot 6 man samen. De leden van onze vereniging hebben samen zo'n 550-600 volken.



Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » do 04 jan 2007, 09:39

Ik hoor vanuit de wereld (o nee dat kan niet) Ik leest in de mailtjes dat er toch zo af en toe wat gemor is op het forum en de gemoederen warm beginnen te lopen. Om weer een beetje op het rechte spoor te komen wou ik er maar even een vrolijke boel met humor van maken dan lachen we weer.:D:D:D:D
Afbeelding
quote]zo'n 550-600 volken.[/quote]

Hé Apiario.......Ja dat ben ik...... gezien hier boven? vijfenhonderdvijftig tot zeshonderd......en geen dooie. Nou lulje niet meer hé
Hemmmmmmm......Ehhhhhhhhh ......Pppfffffffff.

O, sorry, ik had het even tegen mij zelf

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » do 04 jan 2007, 11:22

:D

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » do 04 jan 2007, 11:32

Leendert schrijft:

Een kwestie van effectief en op het juiste moment de varroa bestrijden...
1. - In jouw 2e reactie leg je het accent speciaal op de bestrijding, als zijnde het middel tegen de bijensterfte.

2. - In jouw verder gedetailleerde uitleg doe je nogal geheimzinnig over een of ander middel.

Vind je het dan gek, dat de mensen daar direct op inspringen en de intentie van de rest van jouw verhaal niet in verband kunnen brengen met geen bijensterfte?

Als de rest van jouw verhaal minstens zo belangrijk is als het punt van dat middel, waarom dan niet een legaal middel gebruiken?

Jullie bedrijfsmethode is hierdoor primair gericht op de commercie en een hobby-imker kan hier moeilijk mee overweg.

A. hij wil niet met verboden middelen werken
B. hij wil niet op de commerciele toer
C. hij heeft dan over een paar jaar -tig volken.
D. hij wil ook nog graag wat honing verkopen / weggeven.

!Piet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » do 04 jan 2007, 11:59

Jullie bedrijfsmethode is hierdoor primair gericht op de commercie en een hobby-imker kan hier moeilijk mee overweg. Als die met 3 volkjes begint, dan heeft hij
A. geen verkoopbare honing / alleen een beetje voor zichzelf
B. over een paar jaar -tig volken.
Piet hier begrijp ik even niets van, de bedrijfsmethode is gericht op commercie. Nou en wat is daar mis mee Arno doet het ook voor zijn brood,
Ria van de Berg doet het ook niet voor de lol Het is even anders denken misschien maar er is niks mis mee. Of de hobby imker moeilijk mee overweg kan legd denk ik dan aan die hobby imker. Die niet gewend is samen te werken
A. Nou en..... het is toch zijn hobby Piet moet het dan altijd om meer gaan? En wat de meerder volken betreft dat heeft hij zelf in de hand.

Zo kunnen we nogal van gedachten verschillen en dat maakt het interresant Dankzij het forum

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » do 04 jan 2007, 12:50

De intentie van dit item is tweeledig.

1. Met elkaar de oorzaak van de heersende bijensterfte proberen op te sporen.
2. Een gezamenlijke aanpak voor dat probleem te zoeken, die zo mogelijk voor vrijwel iedereen aanvaardbaar en uitvoerbaar is.

!Piet

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door A.A. Staals » do 04 jan 2007, 13:11

Jullie bedrijfsmethode is hierdoor primair gericht op de commercie en een hobby-imker kan hier moeilijk mee overweg.

A. hij wil niet met verboden middelen werken
B. hij wil niet op de commerciele toer
C. hij heeft dan over een paar jaar -tig volken.
D. hij wil ook nog graag wat honing verkopen / weggeven.

!Piet


Beste Piet
Ik denk dat je niet goed op de hoogte bent.
A. Hij werkt met niet toegelaten middelen.
B. Heel veel hobby-imkers proberen toch door middel van verhuur van volkenwat te beuren.
C. Het aantal volken kun je prima regelen b.v. door verenigen, verkopen of weggeven zoal honing.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten