De overblijvers vieren feest

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
De overblijvers vieren feest

Bericht door apiario » ma 08 jan 2007, 14:49

zet de oplossing maar op het forum, hèèl Europa zal je dankbaar zijn!!!!!" ??
Ik zeg toch niet dat ik de oplossing heb,
maar laat bijvoorbeeld mensen als
A.A.Staals
('Vandaag een telling onder 9 imkers (met ongeveer vijf honderd volken), een verdwenen')

en Leendert van den Bosch
('Ik heb in mijn omgeving naast mijn eigen 45 volken meer dan 100 volken van collega's staan. Nog nooit enige uitval van betekenis gehad, niet bij mij noch bij mijn collega's. Ook dit jaar is alles weer in orde!')
eens hun verhaal vertellen, zonder meteen allerhande commentaar op hun werkwijze te geven.
Je kunt misschien méér leren van volken die wél in leven blijven dan van dode volken.
Mee eens,

Laten we het positief bekijken. We beginnen een nieuw onderwerp en vertellen net zoals Leenderd het doet, over hoe ze tot deze prestatie zijn gekomen. We hebben hier al eerder een aantal punten genoemd (Els)welke van belang zijn om er eens van gedachten over te wisselen.

Ik moet dan aan een voorval denken in de medische wereld 8 van de 9 kinderen hadden een ziekte,in één familie,1 dus niet, daar lag de oplossing.

Ik kan altijd nog een standbeeld tekenen, dan valt het niet om en ik heb geen eik nodig:D:D

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Oude Essink » ma 08 jan 2007, 15:53

Ik zou graag hier eens wat meningen horen die er geen last van hebben.
Hallo Bertus,
Het lijkt mij dienstig om op jouw voorstel in te gaan en een nieuw onderwerp te openen voor degenen die (nog) niet met die "verdwijnziekte" te maken hadden; niet om de loftrompet te steken; daarmee doe je al degenen tekort , die verwoede pogingen doen de oorzaak van hun ellende te achterhalen. Geen reden dus om een feest aan te kondigen! Ik denk, dat degenen, die ontkomen zijn tot nog toe aan die "verdwijnziekte", ondergesneeuwd raken onder de lawine van rampspoed, terwijl hun bijdrage toch van belang kan zijn.
Vandaag was het hier 10 graden, matige zachte wind en een vaal zonnetje scheen op mijn kasten. Zoals ieder inmiddels kan weten, verstoor ik na 1 september mijn volken absoluut niet meer. vliegplank en Varroabodem leren mij hoe het er voor staat. "Nodeloos" en "uit voorzorg" een Varroabehandeling toepassen: ik doe het niet, hoe hard menigeen ook roept, dat ik mijn bijen naar de verdommenis help. Varroabodems lieten ook dit jaar wederom vanaf 1 oktober nauwelijks enige mijtenval zien en de bijen zitten op een viertal straten (menig imker noemt dat zwakke wintervolken!) aan de voorzijde van de kasten.
Vandaag kreeg ik de bevestiging, dat wederom alles in orde is; er werd druk gevlogen uit alle ingewinterde kasten:

Afbeelding
Van "verdwijnziekte" geen sprake! Ook het volk waaruit in september een zwerm is weggetrokken, vloog goed uit. "Reinigingsvlucht??" kan het mij niet voorstellen; zólang hebben ze niet achtereen binnen gezeten; bovendien vlogen ze druk op de volop bloeiende Mahonia.
.
Afbeelding
.
Oorzaken van "verdwijnziekte"? Ik weet het niet; ik weet alleen, dat ik geen Varroabehandeling uitvoer, zolang zich geen desastreuze populatie mijten aan dient; als een volk wèl rijkelijk besmet lijkt, probeer ik de mijtenpopulatie terug te brengen met bij voorkeur gesloten darrenbroed weghalen en/of de moer vervangen. Ik haal geen vreemde zwermen binnen en reis niet naar gebieden waar meer imkers staan, wier bijen besmetting kunnen veroorzaken; ik denk dan ook aan Vuilbroed, Nosema e.a. waardoor volken verzwakt raken en meer ontvankelijk worden voor Varroa en begeleidende Virussen.
Of ik daarmee de "Verdwijnziekte" buiten de deur houd, weet ik niet, ik constateer alleen, dat ik al jaren op genoemde wijze werk en nog geen verdwijnziekte aan mijn broek kreeg.
Afbeelding
Zorg voor voldoende pollen!




Hennie oes

Bertus, Kun je de titel "overblijvers vieren feest" niet veranderen in "verdwijnziekte: wie nog niet?" of iets dergelijks?
Ik ben een overblijver, maar zie geen reden tot feest.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Romée van der Zee » ma 08 jan 2007, 17:08

Ik heb geen enkele pretentie dat mijn manier van imkeren de oorzaak is van het feit dat bij 'mijn' bijenvolken nog geen sterfte opgetreden is. Maar gelukkig tot nu toe niet. De afgelopen 12 jaar heb ik geen varroabestrijding meer uitgevoerd.

Mijn methode is eenvoudig. Voorzwerm af laten komen en deze op kunstraat zetten. Na de eerste tuter doppenbreken. In het hoofdvolk wachten tot de moer aan de leg is en het eerste werksterbroed geconstateerd is. Daarna de (ooit) bebroede ramen uit het volk en vervangen door kunstraat.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Dirk Blanken » ma 08 jan 2007, 19:40

Dus tot dusver twee reacties en beide reagerenden behandelen niet.
Ik vind het een hele prestatie Romee 12 jaar lang niet behandelen dan zou je geloven dat het het vele verschonen en bouwen er iets mee te maken heeft.
Ik behandelde in 2006 met thymolkristallen en een cyclus bienenwohl in voorjaar en zomer beiden in drachtarme perioden en in december nog met oxaalzuurdruppelen.
Vooral in 2006 heb ik heel nauwgezet behandeld en het bleek na de oxaalzuurbehandeling dat er praktisch geen mijten vielen dus was het hoogstwaarschijnlijk niet nodig geweest.

Verdwijnziekte heb ik nog niet meegemaakt wel soms wat klontjes bijen voor de kast na massaal uitvliegen in het voorjaar vooral dwz bijen die niet kunnen vliegen.

Ongeveer 8 jaar lang heb ik alleen thymolkristallen gebruikt en dat ging goed tot ik merkte dat sommige volken te veel mijten kregen.
Maar soms kwam ik er niet toe en was niet konsequent genoeg.
Toen heb ik de oxaalzuur er aan toegevoegd.

Ik denk ook dat als je ongeveer 10 volken of minder heb je eerder geneigd bent om de beslissing niet behandelen te nemen.
Als je meer dan 50 volken inwinter dan wil je niet het risico lopen dat er in het voorjaar weinig van over is.

Als je waardevolle teeltkoninginnen hebt ga je ook niet over 1 nacht ijs, maar ik besef dat ze voor sommige mensen niet zo waardevol zijn als ze de varroa en de bijbehorende virussen niet goed de baas kunnen.
Een aantal grotere imkers en koninginnentelers gebruiken amitraz in december dat is hun keuze en die schijnt succesvol te zijn.
Ik ken een aantal imkers die dat zo doen en ze zijn er lyrisch over.
en ze hebben nooit last van welke ziekte dan ook.

Ik gebruik het niet en wil het ook niet promoten maar we moesten toch open zijn.

Ik denk dat het verschonen, veel laten bouwen een grote bijdrage is aan het voorkomen van ziekten en dat gaat bij mijn bedrijfswijze automatisch maar niet zo volledig zoals bijna bij Romee.

Ik selecteer elk jaar 1/3 van de volken die ik wil aanhouden dwz dat 2/3 verkocht wordt( daarom alleen moet ik behandelen)

Van de volken die verkocht worden worden de rest raten bijna allemaal omgesmolten.
Om van 20 volken weer naar 60 te komen wordt alleen maar kunstraat gebruikt op 2 broedraten per volk na.
Elke winter 300 a 400 nieuwe ramen maken.

Eind augustus staan er 40 prachtige volken.
Daaruit selecteer ik in het voorjaar de beste, meestal de volken die het grootst overwinteren en dat zegt ook iets over de ziektebestendigheid etc etc.
In 2004 heb ik al mijn kasten voorzien van afstandsstrippen met 35 ipv 38mm raatafstandafstand nu zitten de verwarmende bijen om het broed heen en alleen de verzorgende bijen op het broed, dat is duidelijk te zien als je een raat omhoog trekt.

Waarom gebruiken wij in Nederland standaard 38 mm als de natuurlijke afstand 35 mm is?
De bijen kunnen bij de afstand van 35 mm de broedraten veel beter afsluiten.
De oorzaak van de verdwijnziekte is voor mij ook een raadsel maar door het hele seizoen te behandelen met middelen die in de natuur voorkomen probeer ik de mijtendruk zolaag mogelijk te houden en dus de bijbehorende virussendruk en tot nogtoe lukt mij dat.

Dirk







dertiende

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door apiario » ma 08 jan 2007, 19:45

Ja Romée in principe is dat hier ook zo.
Ik ben nu een folk kwijt geraakt in zo ongeveer 30/35 jaar is dit de tweede. Nou dan mag ik niet klagen. Of ik het goed doe ook ik weet dat niet. Iemand vroeg of ik een oxzaalzuur behandeling wide doen dan kon ik het aantal mijten tellen.Het woord ken ik zin ik op het forum zit laat staan dat ik het ooit gezien heb. En dat is met mierezuur hetzelfde. Wel heb ik eens wat tymo uit een potje gebruikt maar spooradies. Nogmaals bij Arno in Brasil komt het ook voor en die zeggen daar,opletten bij, oude raat, koningin, en stuifmeel. Zoals jij het schrijft, lees ik "geen oude raat" en jonge koninginen.
En ik reis niet. Doe jij dat ook niet? Ook Hennie doet dat niet en ook geen varroabehandeling. Stemt tot denken,zou ik zeggen.
Morgen geven ze 14 graden op. En dat op 9 Januarie En ik was al beduust van de foto van Hennie je zag daar het halve folk een pilsie pakken op het terras op de vliegplank.

Bertus

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Dirk Blanken » ma 08 jan 2007, 20:23

Hennie, ik vind 4 straten echt heel kleine volken.
Jij vind dat normaal OK.
Mijn kleinste volken hebben 4 straten in 6 ramers en die blijken in het voorjaar groter te zijn.
Ze staan dan op 2 1/2 broedkamer
Mijn ervaring is dat de volken die in het voorjaar en winter bijna dood lijken te zijn dus absoluut nog niet vliegen vaak de beste volken zijn.
Ik heb vandaag al mijn volken gecontroleerd op voldoende voer, even het deksel eraf en de situatie inschatten en weer dicht dat geeft volgens mijn overtuiging geen schade.
Ik moest 4 van de 54 corrigeren.
Door al die berichten van mensen die vonden dat volken te weinig voer hadden was ik toch wat onzeker geworden maar het viel mee, wel grote verschillen.
Sommige volken zaten nog heel diep en andere volledig bovenin maar de meesten hadden voldoende voer.
Toch geef ik ze volgend jaar een aantal kg's extra zodat deze kontrole niet nodig is.

Dirk
.

dertiende

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door heidecap » ma 08 jan 2007, 20:34

Dirk, dat van die 4 straten, dat las ik ook. En dat bij 10 graden !!
Hoewel ik er jaloers op ben bezetten mijn volken tijdens mijn eerste imkerjaren zeker 6 ramen. Dat vind ik dan ook niet meer dan normaal voor deze tijd van het jaar.

Thomas

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door A.A. Staals » ma 08 jan 2007, 21:29

Romee
Een vraag: Begrijp ik het goed als ik zeg dat je het eerste gesloten broed van de jonge koningin wegneemt? Zo ja: Is dit geen bestrijden?
Dit heeft namelijk het zelfde effect als het inhangen van een raam bijna te sluiten darrenbroed voordat de jonge koningin gesloten broed heeft. En dat is een heel effectieve bestrijding.(als je het raam er op tijd uithaalt)

ad staals

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Romée van der Zee » ma 08 jan 2007, 23:05

Dag Ad
In het hoofdvolk loopt een jonge moer rond waarvan ik niet weet of ze bevrucht is. Als ik zie dat de moer werksterbroed produceert verwijder ik het als het maar om enkele gesloten cellen gaat. Als er al een groter broednest ontstaan is plaats ik dat boven een rooster, laat het broed uitlopen en vervang die ramen later door kunstraat.
In de zwermen hoef ik dit uiteraard niet te doen.

Wat betreft het niet bestrijden, ik zeg het nog maar weer is, er is geen enkele reden om daar lichtvaardig over te denken. Zie het dus niet als een advies om mij daarin te volgen. Ik wilde weten of het klopte dat volken in het derde jaar ten gronde gingen. Bij mij niet. Bij jullie misschien wel. Je moet daar in elk geval rekening mee houden.
Romée

Dag Bertus,
Ik reis tegenwoordig niet meer omdat ik uit mijn eigen onderzoek de conclusie getrokken heb dat met name op de hei een groot risico bestaat van overdracht van het pathogeen dat voor de bijensterfte zorgt. Ik heb twee standen. Eén bij huis in Friesland, en één in Drenthe. Daartussen verplaats ik soms enkele volken.
Romée
monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Romée van der Zee » ma 08 jan 2007, 23:16

Nog een toevoeging. Ik ben niet consequent. Soms heb ik een aantal prachtige ramen waar ooit een broednest in zat, en dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen die in de zonnewassmelter te gooien. Er zijn wel meer momenten dat ik me niet aan mijn methode hou. Het ligt eraan hoe mijn humeur op een bepaald moment is en hoe ik de situatie in het volk inschat.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten