De overblijvers vieren feest

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door de vos roger » ma 08 jan 2007, 23:21

Misschien zitten Hennie en Romeé al met bijen die VSH eigenschappen vertonen ??.[;)]

roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 09 jan 2007, 11:47

Als er al een groter broednest ontstaan is plaats ik dat boven een rooster, laat het broed uitlopen en vervang die ramen later door kunstraat.
Wat is hier de functie van? Zo raak je geen varroa kwijt. Was dit een oud raam?? Steeds oude ramen naar boven hangen lijkt me nogal arbeidsintensief.....en verstorend werkend........maar aan de andere kant ook zo'n beetje de enige manier om een enkel broedraam te vernieuwen.

jp

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Germain Van Deursen » di 09 jan 2007, 12:04

.
probeer ik de mijtenpopulatie terug te brengen met bij voorkeur gesloten darrenbroed weghalen en/of de moer vervangen
Bij " oude essink " lees ik in het bovenstaande " en/of de moer vervangen "
Graag een woordje uitleg op welke manier dat kan bijdragen in het onderdrukken van een te grote varoabesmetting.
Dat bij kalkbroed de moer vervangen kan helpen is mij bekend , daar ligt het aan de kwaliteit van het broed afkomstig van die moer , In de strijd tegen varoa zie ik voorlopig geen verband .
Wie kent het ?
Groeten
Germain

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 09 jan 2007, 12:08

Een korte reactie: een of de andere manier merk ik een kentering op in denken: het probleem lijkt veel mechanischer dan ooit. Veel nieuwe schone raat en de volken staan weer op de rails en.....rijden weer verder. Of laat ik het anders zeggen, de oorzaken zijn nog steeds dezelfde difuse oorzaken, maar de oplossingen zijn mechanischer geworden. Eerst dachten we nog dat een bijenvolk (of mijten)lang genoeg aan mijten word blootgesteld er vanzelf met het verstrijken van generaties een bepaalde weerstand word opgebouwd. Daar lijken we nu zo langzamerhand vanaf te stappen.

Met de hele nieuwe discussie van raatverniewing blijf ik met aantal dingen/eigen waarnemingen in mijn maag zitten. Misschien een beetje warrig opgeschreven, maar reageer maar eens.

-per definitie hoeft een twee jarige K. niet slechter te zijn dan een jonge K. zijn;
-ik heb oude/productie volken op 1 dop gezet die het momenteel prima doen;
-als je een oud volk met jonge K. op dezelfde raat laat zitten is de beginsituatie wat bijen betreft gelijk dan met een jong volk op nieuwe raat;
-met gehele raatverniewing 'houden we dus de virussen weg bij onze bijen' in plaats van ze eraan bloot te stellen;
-moeten we toch niet meer inzetten/vertrouwen op de enorme selectieve kracht die uitgaat van de wintersterfte.

Nog een verdere aanvulling:
Een simpel experiment uit te voeren door elke imker (en ook PPO!!!) Zet xx jonge volken op zwarte/oude raat. Zet xx jonge volken op kunstraat. Laat de moeren standbevruchten. En dan maar afwachten. Zo simpel maar erg doeltreffend lijkt me. We kunnen dit experiment ook uitvoeren onder enkele imkers van het imkerforum. Het ontstijgt rassen en imkersmethodes. Resultaten zouden al beschikbaar kuunen zijn in 2008 voorjaar.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Romée van der Zee » di 09 jan 2007, 13:21

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Als er al een groter broednest ontstaan is plaats ik dat boven een rooster, laat het broed uitlopen en vervang die ramen later door kunstraat.
Wat is hier de functie van? Zo raak je geen varroa kwijt. Was dit een oud raam?? Steeds oude ramen naar boven hangen lijkt me nogal arbeidsintensief.....en verstorend werkend........maar aan de andere kant ook zo'n beetje de enige manier om een enkel broedraam te vernieuwen.

jp
Helemaal mee eens Jelte. Ik probeer inderdaad geen varroa kwijt te raken. Het is geen vangraammethode. Ik probeerde een vraag van Ad te beantwoorden die zich afvroeg of het per saldo niet neerkwam op een biologiese bestrijding. Op je andere opmerking over het meer mechanisch imkeren ga ik hier niet in omdat in deze reeks geprobeerd wordt ervaringen te verzamelen van imkers die tot nu toe niet geconfronteerd zijn met bijensterfte.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Oude Essink » di 09 jan 2007, 19:40

1. Ik kreeg een vraag over het vervangen van de moer bij ernstige besmetting. Zo'n ernstige besmetting komt bij mij zelden voor: b.v. één volk in de twee jaar. Waarom reageert het ene volk ernstiger op de aanwezigheid van Varoa dan de meeste andere in dezelfde omstandigheden, vraag ik mij dan af; zo'n volk moet minder weerstand hebben tegen door de Varroa ingebrachte virussen of minder zich tegen de aanwezigheid van de Varroa zelf verweren. De aanwezigheid van de mijt op zich is geen ziekte!
Welnu de verminderde weerstand tegen de omvang van de mijtenpopulatie (door een te grote omvang raakt het broed ontregeld)of de verminderde weerstand tegen ziektes die o.a. door de door mijten binnengebrachte virussen optreedt, kan zijn oorsprong hebben in het genenmateriaal in het volk. Voor het genenmateriaal is de moer verantwoordelijk: vervangen dus door een moer uit een kast met van nature weinig Varroa. Als ik bij die vervanging de Varroadruk in zo'n volk terugbreng met wegnemen van gesloten darrenbroed, dan is mijn ervaring dat in de betreffende kast de Varroadruk blijvend is afgenomen. Ik ga in zo'n geval de Varroa niet te lijf met chemische middelen of zuren, want dan zou ik alleen aan symptoombestrijding doen en dat werkt niet op den duur.
2. Verdwijnziekte: een teken van tropenmentaliteit??
In verband met de z.g. "Verdwijnziekte" heb ik ook wel eens gedacht, dat er wellicht een genetische kant aan kan zitten. Een op het eerste oog gezond en sterk volk met voldoende voer ( suiker en pollen) de winter in gestuurd, verdwijnt zomaar en laat alles achter. Op het eerste gezicht heeft Varroa en wat daarmee samenhangt (nog) niet tot ernstige verzwakking geleid: waarom vertrekt zo'n volk? Is "nestzit" en "overwinteringsdrang" ook niet in de genen vastgelegd bij volken die in ons klimaat daarmee te maken krijgen? Volken in de tropen (de Killerbees in Z.Amerika b.v. maar ook elders in de tropen) hebben die "nestzit" en "overwinteringsdrang" niet; die zwermen het hele jaar door uit naar streken waar voedsel te vinden is. Zou ons "gehussel" met genen en gesleep met rassen alle klimaten door, niet de oorzaak kunnen zijn van een optredend deficiënt in het genenpakket, dat de nestzit en overwintering moet regelen. In dat geval, als tegen de winter de dracht ophoudt, en "nestzit" ze niet tegenhoudt, zwermen ze uit, zoals haar zusters in de tropen ook doen, als de drachtomstandigheden veranderen. In dat geval is de remedie tegen "verdwijnziekte": terugkruisen naar "nestvaste" volken. Ook dan moet er iets met de moeren gebeuren en helpt het doodkniepen van al die Varroamijten niet. In dat geval is "verdwjnziekte" geen ziekte, maar een teken van "tropenmentaliteit" bij de geteelde volken.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen.jpg[/img]
think about





Hennie oes

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door depauws » di 09 jan 2007, 21:33

Aan Oude Essink

Op dit forum zitten tientallen imkers die in totaal honderden volken verloren zijn aan de verdwijnziekte.
Op geen enkel ogenblik heeft iemand een groep bijen of een zwerm zien vertrekken, ook is er nog nooit sprake geweest van een winter-zwerm.
Ook is er ooit sprake van een moerdop in een verdwenen kast.
Hieruit besluit ik dat de bijen niet in groep uit de kast vertrekken, maar eerder een per een.
Groetjes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Oude Essink » di 09 jan 2007, 21:57

Hieruit besluit ik dat de bijen niet in groep uit de kast vertrekken, maar eerder een per een.
Ook in dat geval kan er sprake zijn van verminderde "nestdrang"!
Overigens is mijn stelling niet meer dan een hypothese, zoals er al meer hypotheses op het forum staan.
Ik zou het een goede zaak vinden als diegene die volop meedoet aan de discussie duidelijk maakt, wat hij/zij onder "verdwijnziekte" verstaat in tegenstelling tot allerlei andere winterziektes; wij praten steeds volkomen langs elkaar heen omdat er geen eenduidige uitgangspunten zijn.
Ik heb het bij mijn hypothese hierboven over ogenschijnlijk sterke en gezonde volken, die goed zijn ingewinterd, maar al voordat de winter goed en wel is begonnen, volledig (dus met moer en al) verdwenen zijn, met achterlating van voorraden en broednest.
hennie oes

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door A.A. Staals » di 09 jan 2007, 22:16

Hennie

Als van een volk de moer met een honderdtal bijen over blijft, is dat geen verdwijnziekte? (Of heb ik het toevallig te vroeg ontdekt?)

ad staals

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door heidecap » di 09 jan 2007, 22:17

Oude Essink schreef: Ik zou het een goede zaak vinden als diegene die volop meedoet aan de discussie duidelijk maakt, wat hij/zij onder "verdwijnziekte" verstaat in tegenstelling tot allerlei andere winterziektes; wij praten steeds volkomen langs elkaar heen omdat er geen eenduidige uitgangspunten zijn.
Ik heb het bij mijn hypothese hierboven over ogenschijnlijk sterke en gezonde volken, die goed zijn ingewinterd, maar al voordat de winter goed en wel is begonnen, volledig (dus met moer en al) verdwenen zijn, met achterlating van voorraden en broednest.
hennie oes
Het is inderdaad goed om te komen tot een goede definitie van verwdijnziekte.
Ikzelf trof in bijna alle gevallen (dit jaar bij bijna alle van de 7 verdwenen volken) de moer nog aan tussen een handjevol bijtjes. De rest van het in september nog ogenschijnlijk grote en gezonde volk was compleet verdwenen, afgezien van een 10-tal bijen op het onderrooster. Ik geloof niet in een najaarszwerm, al helemaal niet zonder moer. De bijen zijn in mijn ogen dus letterlijk 1 voor 1 de kast uit gevogen (gevlucht?)

Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten