De overblijvers vieren feest

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 10 jan 2007, 00:08

Die defenitie is er al lang. Ergens in nummer van Bijen......

jp

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Wim Vos » wo 10 jan 2007, 00:49

Dat de bijen als groep/zwerm de kast verlaten is wel een interessante hypothese van Hennie.

Thomas merkt terecht op dat dit niet logisch is. Gelet op de periode, maar vooral omdat hij de moer nog aantreft (met enkele bijen) in een verdwenen volk. Een zwerm zonder moer is een onzinnige handeling. Dat doen bijen normaal gesproken niet. En zeker niet in november.

Misschien gaat het juist om onlogisch gedrag.

Er is ook (in een van de vele discussies) geopperd dat de bijen 1 voor 1 vertrekken.
Daarnaast, niet het zelfde, is ook gesteld dat ze 1 voor 1 vertrekken, niet met die bedoeling, maar dat ze de weg terug niet kunnen vinden. Het oriëntatievermogen is aangetast. Het is helemaal niet de bedoeling te vetrekken. Hooguit even de kast uit om een luchtje scheppen.
Immers, zodra het weer het toelaat (vandaag, dinsdag 9 jan, was het 14 graden in Dordrecht) gaan ze naar buiten. (Ik was wel zeer blij dat ik mijn 2 volken (darrenraat behandeling) zag vliegen).

Zowel het 'zwermen'

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door apiario » wo 10 jan 2007, 09:01

Ik heb het bij mijn hypothese hierboven over ogenschijnlijk sterke en gezonde volken, die goed zijn ingewinterd, maar al voordat de winter goed en wel is begonnen, volledig (dus met moer en al) verdwenen zijn, met achterlating van voorraden en broednest.
Jelte schrijft de definitie is er allang.
Oké ik zou het graag nog eens vernemen
Het zou kunnen dat er door een virus een hersenafwijking onstaat en ze daarom een voor een de kast verlaten. Ik heb nog nooit een zwerm de kast zie verlaten rond de verdwijnziekte net zoals bij Wim. Maar ik krijg wel het idee zoals Jelte schreef, het gebeurd wel snel. Hier dacht ik op een moment "die kast vliegt niet best. maak hem open en leeg"
Voor de goede gang van zaken geen dode bijen onder in de kast. Dus echt verdwenen. Zoals Hennie naar voren brengt.

Dan praat ik er met Arno over en ja oké het is daar nu eenmaal anders. Maar goed ze zwermen daar net zo goed als hier, halen voedsel enz.enz.
Maar het fenomeen verdwijnziekte kennen ze daar net zo goed. Het gebeurd daar ook onverwacht. Alles leeg volop voedsel, broed enz.enz.
en met de grootste volken. Op een gegeven moment moet er een comando komen, we gaan want het is hier niet pluis. Ze maken er daar niet zo,n punt van. Oorzaak zeggen ze daar Oude raat,Iets met de moer, of stuifmeel te kort. Hier valt het moment samen vlak voor de winterzit of in het beging er van en dat valt dan extra op.

Ik zou graag nog eens wat van Leenderd willen horen Een groep mensen 6/7 man goed op elkaar ingesteld. Zo ongeveer 600 volken. En je kan er niet om heen, goed of slecht, maar het zit daar verekt goed in elkaar zoals ik het inschat. Iets waar men maar vluchtig om heen gaat.De organisatie daar zou wel een een goed ijkpunt kunnen zijn. Temeer omdat Leender een eerlijk antwoord geeft. EN DAT IS HEEL WAT WAARD
Terug naar mijn idee over die vogeleilandjes met daar op 1 imker,dat is hier veel het geval en daar schiet je niets mee op.

Bertus

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Ruinerweg » wo 10 jan 2007, 10:34

"Overblijvers vieren feest", eigenlijk een wat wonderlijke titel vind ik. Ik prijs me altijd heel gelukkig wanneer de bijen eind maart nog leven. Mijn ervaring is dat er in maart nog veel volken kunnen sneuvelen.
Ik heb 5 volken, en te oordelen aan de strepen wasmul vooraan in de kast leven de volken nog; varraocontrole: varierend van 6 tot 12 mijten op de bodemplank.
Als het weer iets kouder wordt gebruik ik de oxaalzuurverdamper. In deze "winterzit" voor de eerste keer. Vorig seizoen heb ik ze niet behandeld; wel heb ik veel kunstraat laten uitbouwen.
"Overblijvers vieren feest" vind ik een titel meer passend voor eind maart; of het moet slaan op wat grotere hobby-imkers die volken in de aanbieding hebben.

Roel

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door Dirk Blanken » wo 10 jan 2007, 11:58

Roel, nu het zo warm is zijn ze al weer aan het broeden, tenminste bij mij halen ze water.

Als er broed in de volken zit heeft oxaalzuur niet veel zin.

Ik heb 22 december met oxaalzuur behandeld, het viel me op dat er heel weinig mijten vielen en dat kan twee oorzaken hebben.

Ik behandel met thymol en bienenwohl in drachtarme perioden het hele seizoen en er zaten daardoor zeer weinig mijten in de volken.
Of er was nog steeds broed aanwezig door de warme winter, om een volk 's winters op broed te controleren gaat me net iets te ver,en zaten de mijten in het broed.

In beide gevallen had ik beter niet kunnen behandelen.

Nu het 12 graden is zou je even kunnen kijken of er broed in zit
en beslissen of je behandelen kan.

Dirk





dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door A.A. Staals » wo 10 jan 2007, 12:31

Hallo Dirk
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef "VOLKEN ROND KERST AAN DE LEG IS DIT JAAR NIET WAAR". Volken die al meer dan een week in de kas staan zijn nog niet aan de leg. Gister bij ons 13,5C vlogen de bijen stuifmeel,en omdat ik dingen zeker wil weten enkele kasten open gemaakt. Geen broed (wel koningin). Wel aan de leg enkele Kirchainers, net eitjes.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door marc » wo 10 jan 2007, 13:07

Ik wil het nu even niet over stuifmeel hebben, waar sommigen niets willen van weten, maar over de verdwijnziekte op zich.

De VZ is een natuurlijke doodsoorzaak die inherent is aan bijenvolken. Aan het fenomeen werd voor het eerst de naam 'verdwijnziekte' gegeven in 1915 en het bestaat wellicht al zo lang er bijen zijn. Een virus is de meest voor de hand liggende oorzaak. Er zit een duidelijke evolutie in de VZ : de laatste decennia tot op de dag van vandaag wordt er steeds meer verdwijnziekte geconstateerd. Dat leidt bij mij automatisch naar de volgende vraag : is dat virus dan plots agressiever geworden of gaat het immuniteitssysteem (de weerstand) van de bijen erop achteruit ?
Mijn gedacht staat vast, maar ik durf het niet meer zeggen, wat denken jullie ?

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 10 jan 2007, 13:33

Lees mijn eerder geschreven stukje met verwijzing naar de VDV1, de Picorna-virus en de gevolgen hiervan.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6922



gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door apiario » wo 10 jan 2007, 13:34

"Overblijvers vieren feest",
Ja, wat moet ik daar nu van zeggen. Toen ik dat later nog eens overlas dacht ik, het had ook wel anders gekunt. Maar wonderlijke titels horen nu eenmaal bij wonderlijke mensen, zal ik maar zeggen.
Het doel er van was dat we even opnieuw zouden kunnen beginnen, even het lontje er uit. En dat is dan ook weer gelukt. Overigens dwing ik mij zelf wel een wat "wonderlijk" te denken los van vele vastgeroeste ideeen,zodat je kijk ergens op, eens van de andere kant is, en als kunstenaar mag dat, zegt men.Anders wordt je zo gehinderd door de kennis die je heb opgeslagen.

Grote kunstenaars waren in het verleden hun tijd soms ver vooruit. Ook Genieën brachten de wereld vooruit.Maar wij gewone mensen onderhouden de wereld en laten we dat maar proberen goed doen.

Bertus

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De overblijvers vieren feest

Bericht door A.A. Staals » wo 10 jan 2007, 13:51

Mark
In het stuifmeel verhaal geloof ik helemaal niet. Maar waar het mij om ging is duidelijk te maken dat je wel kunt denken dat iets is,( als ze stuifmeel halen is er broed, )maar om het zeker te weten zul je moeten kijken. Dit geldt ook b.v. de besmettingsgraad bij varoa. Je kunt wel denken dat.....,maar je zult op de een of andere manier moeten controleren of dit zo is. En om dit te kunnen doen moet je van alles weten, eigen onderzoek is in deze heel belangrijk. Er zijn hier op het forum veel dingen de revue gepasseerd. Het is moeilijk om hier de goede conclusies uit te trekken omdat, om het zo te zeggen, er te veel stoorzenders zijn. Hiermee bedoel ik: ieder zijn eigenbelang, wel / niet bestrijden-biologisch / chemisch- werkwijze-aantal volken (dit bepaald o.a. of iets toepasbaar is of niet).

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten