Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door heidecap » zo 14 dec 2003, 22:05

Ha DIE A DRIE!

In het laatste blad "bijen", bij mij afgelopen vrijdag in de bus gerold staat dat een bijenvolk minstens 5000 bijen groot moet zijn voor een redelijke werking van de wintertros.
Als jij gelooft in kleine volkjes voor inwintering, prima, wellicht brengt dit ook iets, maar volgens mij is het een zwaktebod en moet je dit niet willen. Het volkje verliest te veel warmte en energie en komt zeer verzwakt de winter door. Waarom zou je zwakke volken selecteren ?
Wat de lage temperatuur betreft, ik ben dit jaar begonnen met imkeren. Ik ga geen enkel leereffect uit de weg. Als volgens de literatuur de bijen geen probleem hebben met +0 graden dan heb ik het ook niet. Broed is immers niet meer aanwezig. Mijn collega imker die al jaren meeloopt wil volgende week graag met mij meekijken hoe ik mijn overgebleven volkje behandel tegen varroa met de druppelmethode. Zelf wacht hij even af om te zien wat bij mij het resultaat is. Wat heet nieuwschierig !!!
Stilstaan is achteruitgang zei ooit iemand ...


Groeten, Thomas

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door kole.amj » zo 14 dec 2003, 22:49

Heidecap,
Ook ik ben een beginner,nieuwsgierig en vind experimenteren leuk.
Deze zomer heb ik je gevolgd met je probleemvolkje en erop gereageerd.
Omdat we met uitersten bezig zijn heb ik je verteld over de ervaring
van Maarten.Die had een klein volk overgehouden van een sterk ingewinterd volk.Met dit kleine volkje is hij het voorjaar en de zomer ingegaan met heel goed eindresultaat.Juist dat klein maar dapper vind ik boeiend.Wel realiseer ik mij dat sterk en dapper per saldo te preferen valt,maar met nul beginnen is toch wel heel minimaal.
Maar we vernemen wel van je resultaat en wellicht zoeken we dan weer naar verklaringen,we zijn beginners en zuigen alle info op,zonder het allemaal te kunnen doorgronden.

Groet,
A-3

W.Blauwkop
Berichten:5
Lid geworden op:zo 20 okt 2002, 13:19
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door W.Blauwkop » wo 17 dec 2003, 16:32

Ik heb een hele tijd bijenforum niet bezocht en vind de discussie wel leuk. Ik heb net mijn volken met oxaalzuur behandeld. Met een verdamper, die ik zelf gemaakt heb van een elementje van een sigarettenaansteken van een auto en een bodemtje van zo'n tomatenblikje. Omvormer van 220 naar 12 volt gelijkstroom een beetje prutsen en klaar is kees.
Rook komt uit de kast, dat ga je natuurlijk niet expres in staan ademen, dat gaat ook moeilijk, want die snijd je adem af.
Maar verder niet zo krampachtig doen.
Dit is het 2 jaar dat ik het zo doe. Met goed resultaat. Ik leef nog steeds alleen nu een beetje verkouden.
Groeten

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door kole.amj » wo 17 dec 2003, 18:40

Blauwkop,

Het is een unieke benadering maar wel interessant om te horen en te lezen.Ik wens je in het kader van JP-s onderzoek nog vele gezonde jaren toe.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door Harmen vd Ende » do 18 dec 2003, 14:00

Hallo Blauwkop en anderen,

Ik heb nog een vraag over de behandeling met oxaalzuur.
Ik hoor je doet het nu voor het tweede jaar. Is 1 behandeling voldoende om de volken het hele jaar door gezond te houden of pas je ook nog andere manieren van bestrijden toe.

mvr Harmen

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door kole.amj » do 18 dec 2003, 21:34

Thomas,

Ik selecteer noch op kleine volken,noch op wat anders.Dat zou te hoog gegrepen zijn na 3 seizoenen bijenhouden.We hebben het over behandeling met oxaalzuur.Ik ken het werkings mechanisme niet en daar ben ik naar geinteresseert.De kleine volkjes waar ik over praat ontstonden uit ingewinterde sterke volken,die volken bleken in seizoen 2003 te kunnen uitgroeien tot sterke volken in September.
En hoe klein dat kun je zelf lezen.
De 5000 bijen die je noemde voor een redelijke tros zegt mij nog niks omdat ik geen voorstelling kan maken hoe die hoeveelheden erin een kast uitzien.Maar dat zal ook een kwestie van ervaring zijn.
Zoals gezegd heb ik diverse volken,groot en klein,100% of gedeeltelijk
overwinterend op eigen honing.
Dus afwachten.
Wat misschien wel interessant is om te melden dat bij ons de eerste wilgekatjes al open gaan!Ik ben benieuwd wanneer ik de bijen de eerste stuifmeel zie halen.De kleur van WILGENSTUIFMEEL is toch
geel?

Groet,
A-3

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door heidecap » do 18 dec 2003, 21:59

Ha, DIE a DRIE !

Ik zit nog steeds im ijn eerste jaar als imker.
Als je je een voorstelling wilt maken hoeveel 5000 bijen zijn ...
ik heb net de cellen in een broedkamerraam geteld. Dit zijn er bij mij 2 x 2378, dus afgerond bestaat 1 broedkamerraam uit 5000 cellen.
Voila, als 1 raam bevolledig bezet zou zijn heb je dus 5000 bijen ...
Maak je verder niet te druk over het uitvliegen van jouw bijtjes in december. Pas vanaf eind februari, begin maart heeft eht eherstel in de natuur voor de bijen weer enige betekenis en dan nog moet het weer in februari meezitten.
Bij jou is een piepklein volkje groot geworden. Dat hoor je wel meer. Waarschijnlijk heeft het afgelopen zomer dan ook niet gezwermd.
Het laat zich makkelijk raden dat grotere volken veel sneller groeien in het voorjaar ...
Zaterdag ga ik bestrijden. Wellicht breng ik verslag uit ...

Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door Oude Essink » do 18 dec 2003, 22:13

Zaterdag ga ik bestrijden.

Thomas, zou je dat wel doen!! Laat die dieren met rust; als je nu een "winterslaper" nog zou verstoren, is ook hij ten dode opgeschreven. Bijen houden geen winterslaap, maar de warmteregulatie luistert zeer nauwkeurig. kortom: "Zaterdag ga ik bestrijden." Ik zeg: niet meer doen. laat ze met rust tot na de reinigingsvlucht in februari.
hennie oes

Afbeelding

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door heidecap » do 18 dec 2003, 22:16

Hennie, zaterdag is het 8% boven nul.

Deze reaktie had ik niet verwacht van een kenner.
DE huidige (broedloze) periode is het enige moment in het jaar waarop je de druppelmethode succesvol kunt toepassen. De bijen kunnen echt wel een kleine verstoring en 8% boven nul weerstaan. Daar ben ik absoluut niet bang voor.
Trouwens zo werkt deze manier van bestrijden nu eenmaal ... lees de folder er maar op na ...
Ik heb niets te verliezen. Ik verwacht met een relatief sterk, bijna mijten vrij volk de winter uit te komen.

Groeten, Thomas

...en je hoort mijn ervaringen wel ...

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door kole.amj » do 18 dec 2003, 22:26

Thomas,
Voorjaar 2003 vlogen bij ons de bijen ook vroeg op wilg,hazelaar of
els.Ik had zelfs het idee dat de op de vorstperiodes na altijd wel wat haalden,ik kon dat ook zien.Het resultaat was al een redelijk
broednestje in febr/mrt.
Ook in 2002 hadden we een vroeg voorjaar wat resulteerde in zeer vroeg zwermende volken.
Ik heb het idee dat niet de kalendere maar het weer bepalend is.
Daarom ook kan ik nu met je meegaan dat bij 8 graden je probeert
de varroa te bestrijden mede omdat ik er niet van sta te kijken als er eind dec/begin jan belegde cellen zullen zijn.
Je info over de 5000 bijen en 1 BK-raat waren overduidelijk.Zeer goed bedankt.

Groet,
A-3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten