varoa's verdwenen ??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Gerard van Gastel » do 19 jul 2007, 08:21

Het oxaalzuur zoals wij dat gebruiken in de bijen is een vaste stof (in de vorm van kristallen), mierenzuur is een vloeistof.
Bij het druppelen of vernevelen met bloemenspuit gebruiken we oxaalzuur in een oplossing (water of suikerwater) het blijft dan werken als oxaalzuur. Het valt NIET spontaan uiteen in mierenzuur en CO2. Pas bij gebruik van de verdamper wordt de vaste stof omgezet in: eerst vloeistof, daarna gas en bij nog hogere temperaturen valt het uiteen in mierenzuur en CO2. De vraag is echter hoeveel dat dan nog is, of het grootste gedeelte al niet is verdampt voordat het uiteenvalt.

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Peter Bal » do 19 jul 2007, 08:42

LWPisa schreef:
Hahaha..opletten bij scheikunde...

sublimatie: van vaste stof direct naar gas met minimieme vloeistoffase.

Oxaalzuur (het dizuur van ethaan) is een vaste witte stof...mierezuur (enkelvoudig zuur van methaan) is een kleurlozige best wel vluchtige vloeistof. Beide bij kamertemperatuur.

Bij verhitting smelt oxaalzuur, daarna verdampt het en pas bij hogere temperatuur ontleedt het tot mierezuur en CO2.

Uit de soms in de kast kristaliserende damp blijkt dat er ook of vooral oxaalzuur in de damp zit.

Om te ontleden tot mierenzuur moet het heter worden worden dan de verdampings (kook!) temperatuur en dan is de 2 gram die je in een open verdamperverdampt al weg.

Oxaalzuur is effectief wanneer het wordt gedruppeld als waterige oplossing.

Als je het verdampt werkt het ook niet/niet goed in het broed.

Ergo: ik denk dat de werking van oxaalzuurverdamping berust op oxaalzuur zelf en niet op de ontleding tot mierezuur en CO2
Bedankt dat je de moiete hebt genomen om een en ander op te zoeken en helder uit te leggen!

Peter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Dirk Blanken » do 19 jul 2007, 19:32

Dus alles blijft bij het oude.
Mierenzuur kan je ook gebruiken als er broed aanwezig is.
Oxaalzuur alleen maximaal werkend in volken die broedschoon zijn.
En druppelen van oxaalzuur werkt beter.
Nu dat wist ik al maar na zo'n discussie is het soms goed om alles nog even op een rijtje te zetten.
Dirk

dertiende

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door LWPisa » do 19 jul 2007, 20:12

In mijn vorige bericht had eigenlijk "druppelen of sproeien" moeten staan...

De tendens in de literatuur is dat oxaalzuur sproeien beter werkt.
Maar bij al dat gedoe met zuur zijn de buitentemperatuur en tijdstip heel belangrijk voor het effect.

Nadeel van druppelen is denk ik dat je makkelijker over/onder doseert door manier van druppelen.
Nadeel van sproeien is dat het volk uit elkaar moet en je dus het perfecte weer moet hebben anders koelt het af als je overdoseert.

Bij sproeien valt idealiter 80 procent ofzo binnen een week (Hennie?) en bij druppelen houdt een lagere mijtenval langer aan.

L.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Kroese » do 19 jul 2007, 22:00

LWPisa schreef:
Bij sproeien valt idealiter 80 procent ofzo binnen een week (Hennie?) en bij druppelen houdt een lagere mijtenval langer aan.
L.
Lennard, Ik denk dat dit niet voor de zomer geld. Wel voor de winter, als ze broedloos zijn. Als je dan een suiker/oxaal oplossing druppelt, terwijl ze in de tros zitten, dan wordt waarschijnlijk de oplossing verdeeld in de tros, en wordt denk ik niet opgeslagen.

Maar nu in de zomer bij dracht omstandigheden, Het zou dan wel eens kunnen zijn dat de oplossing als honing wordt opgeslagen, en alleen onder de honing verwerkende bijen wordt verdeeld om het in te dikken. [?]
Als je de bijen besproeid met oxaal met water, en een klein beetje suiker erin(zoals roger het eens beschreef), dan moeten de bijen elkaar droog likken. Ik denk dat je het dan ook niet midden op de dag moet doen, omdat dan de meeste bijen uit huis zijn.

Ik heb onlangs 2 ramen eruit gehaald, in de opening naar beide zijn gesproeid. Vervolgens 1 raam doorgeschoven, en hetzelfde herhaald.
Ik vind dit wat makkelijker omdat je dan geen ramen eruit hoeft te halen, en ook niet vast hoeft te houden. Dit werkt redelijk snel.

Hennie......

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Gosse » zo 22 jul 2007, 15:34

Zou het niet zo zijn dat de werkzame stof in oxaalzuurÂ

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Kroese » zo 22 jul 2007, 16:16

p.weegels schreef:
Momenteel tref ik bij de wekelijkse inspectie van mijn 4 volkjes zeer weinig tot geen varoamijten meer aan. Omdat ik het verdacht vond heb ik een volk behandeld met Bienenwohl. In tegenstelling tot andere jaren vond ik na de behandeling nul varoa's. Hebben andere ook deze ervaring of ligt het aan het seizoen (of geluk) ?

Peter
Nog even reageren op de vraag steller.
Ik heb afgelopen vrijdag 8 (gesloten)broedloos gemaakte volken gesproeid met oxaal. Gelijktijdig heb ik bij een aantal de lade eronder geschoven.
Gisteren gekeken, en ook vandaag.
Er lagen nauwelijks mijten op de lades.
Ik ben benieuwd wat er straks uit de broedafleggers gaat vallen, als het broed is uitgelopen.

Groeten,
Hennie.....

ToontjeV
Berichten:43
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door ToontjeV » wo 25 jul 2007, 21:29

"natuurlijke selectie zorgt er wel voor dat ik volgend jaar met sterke volken de winter uitkom."

ik hoop het van harte voor je, maar zelf durf ik daar toch nog niet op te vertrouwen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Bart de Coo » do 26 jul 2007, 22:55

Ik heb precies dezelfde ervaring als Peter Weegels: nauwelijks/totaal geen mijten onder de volken. Kasten nog niet behandeld, omdat ik geen mijten zie. Ik heb een volk in een ronde korf zitten en die heb ik 's avonds bedruppeld met oxaalzuur, nadat de zwerm er iets meer dan een week in zat en inmiddels flink aan het bouwen was geslagen. In een maand tijd zegge en schrijven één (1) mijt onder het volk gevonden.

Maar dat was vorig jaar wel anders. Toen had ik schuifladen die bij het inwinteren en behandelen met mierenzuur rood zagen van de mijten. Ik heb mijn bijen op een verenigingsstal staan, samen met vijf andere imkers, en we hebben met zijn allen een massale wintersterfte gehad (Stal praktisch uitgeroeid). Bovendien was er vorig jaar sprake van gigantisch veel krabbelaars voor de kasten. Als je vluchtig keek, dan leek het wel alsof er een mierenhoop in de buurt was.

Maar dit jaar niks, niks, niks. Natuurlijke selectie (We hebben allemaal nieuwe volken inmiddels)? Geen mijten, geen krabbelaars, niks. Ik heb geen idee over oorzaken en zo, maar ik vind het allemaal best natuurlijk.

Na het weekeinde reis ik overigens met een paar volken naar de hei. De hei schijnt een enorme bron van ziektes te zijn. Als de hei bloeit, dan is onze verenigingsstal praktisch leeg: iedereen staat op de hei. Ik ben nu heel benieuwd hoe de bijen terugkomen.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten