wat te doen tegen hoornaars ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door m.kolsters. »

Hennie. Heb je ook donderdag 1 nov.om 19 uur naar het jeugd journaal gekeken,een groot wespen nest 30000-50000 wespen.Groetjes Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Oude Essink »

Hallo Tinus,
Ik heb niet gekeken, maar ik ken dat nest van 1 mtr.! zeer uitzonderlijk en onmogelijk aanwezig onder de door jou genoemde dakpannen en dan ook nog eens vier dakpannen verder nog een!:D
Ik heb begrepen, dat de woesteling, die het nest zinloos en nodeloos te gronde richtte, heeft nagelaten de kubieke inhoud te berekenen ter vergelijking met de inhoud van een bijenkast van 50.000 bijen. Ook over de bezetting van het nest heeft mij geen aanwijzing bereikt.
Hoe is de berekening van 30000 tot 50000 wespen tot stand gekomen?[?]. De afstand tussen beide getallen is wel erg groot en ruikt naar de bekende natte vinger. Een uitspraak dat het héél, héél veel wespen waren, zou mij beter hebben overtuigd.
aardig, dat je uiteindelijk toch op mijn reactie reageert!

hennie oes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Gerard van Gastel »

Ik wil hier toch even op reageren.
Hennie, jij gaat er van uit dat Tinus alle (55) nesten tegelijkertijd in hetzelfde huis heeft gevonden, maar volgens mij bedoeld hij meerdere nesten, over een langere periode en in verschillende huizen.

En Dirk, onlangs bekritiseerde iemand jouw verhalen, dit kon je niet goed hebben, en je schreef zoiets als: je hoeft dit niet te lezen.
maar volgens mij doe je zelf precies hetzelfde nu en ik vind je opmerking tegenover Tinus ietsje beneden peil.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door maartenkleijne »

wespennesten die op een goede plaats hangen kunnen jaar in jaar uit gebruikt worden, soms door meerdere moeren die in dit nest geboren worden. Het totale nest wordt dan steeds groter, maar er kunnen meerdere volkjes in huizen die klein blijven omdat ze ter plekke met elkaar concurreren.
Ooit heb ik eens een zeer groot verlaten wespennest uit elkaar geplukt, geen meter groot maar wel een stuk groter dan een grote voetbal.
Binnenin zat veel loze ruimte met oude halfvergane raten, er zaten diverse openingen in met elk een eigen verlaten recent wespennest. Toch zag het er bij eerste aanblik uit als een complete ronde bal.
Ik denk dat het persbericht over tienduizenden wespen een broodje aap is geweest, verzonnen door een overenthousiaste journalist naar analogie van een bijenvolk: 'als er bijen in hadden gezeten hadden het er wel 30-50.000 kunnen zijn'.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door m.kolsters. »

Hennie ik gaf aan dat er op afstand van 4 pannen een nest kan zitten het komt er op neer dat er veel nesten op kleinen afstanden voor komen,ik heb niet geschreven dat er meer dan 1000 wespen in voorkomen per nest.
De grote nesten vind je in het najaar tussen een balklaag,waar nu de koninginnen gaan uit vliegen,en die al van april aan het werk zijn en dat is 7 maanden en dat ze nu de werksters buiten zetten en dan krijg je binnen overlast.
Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door frits dalm »

ik heb vorige maand een nest verwijderd
van ongeveer 48 bij 40 cm., was ongeveer
20 cm breed.
Zo te zien was het dit jaar gebouwd boven
een oude stal.
er zat een stel raten in, bovenin kleine cellen
onder grote.
Moet nog kijken of het duitse of zwarte wesp was.
Maar je kijk wel ff vreemd op bij zo'n nest.

Frits
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 59 gasten