Wintersterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Wintersterfte

Bericht door Jaap v.Popering » ma 24 dec 2007, 18:53

Beste ad .
Je moet zeker ook in de winter het noodzakelijke onderhoud aan je volken doen .
Ik had toevallig vandaag een muis in een volk , Als je dan een volk openmaakt moet je er van bewust zijn dat er waarschijnlijk broed in zit , met een temperatuur van zo'n 30 gr C
Wat een energie zal dit voor een volkje kosten om weer op temperatuur te komen ??
Ik heb altijd bij een gedeelte de varoa bodem er onder, de schuif er even uit en je weet precies hoe groot het volk is ,(de straten met mul ), hoe ver het met zijn voer is (hoe ver naar achter) en hoeveel mijten er liggen , zonder verstoring van het volk .

Groetjes Jaap v P

ToontjeV
Berichten:43
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door ToontjeV » di 25 dec 2007, 12:32

Jaap, ik ben het helemaal met je eens nooit je kasten openmaken in de winter. rust is het allerbelangrijkst en als je een muizenroostertje plaatst heb je daar ook geen last van.
als ik die fotoos van thomas zie begrijp je toch wel dat dat een enorm warmteverlies oplevert bij 2 graden. je vraagt om ellende.
Je hebt ze erg zwak ingewinterd, verenigen was een optie geweest. kast 3 had veel varroa het was al een klein volk, je zet ze in de kou en dan zeg je dat ze aan verdwijnziekte ten onder gaan. waar zijn we mee bezig?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Oude Essink » wo 26 dec 2007, 12:02

Toontjev e.a.
waar zijn we mee bezig?
Dat "we" geldt bepaald niet voor mij; Al meer dan een kwart eeuw blijven mijn kasten gesloten tussen 1 okt. en 1 april. Verlies van een volk in de winter komt bij mij zeer zelden voor. De warmteregulatie in een bijenvolk 's winters is een zeer nauw luisterend systeem; hier verstoringen in aanbrengen is vragen om problemen ten koste van de betreffende volken. Collega's die hier al te nonchalant mee omgaan, hebben jaar in jaar uit problemen en moeten telkens weer hun verlies tellen; zij zoeken de oorzaak in allerlei uitwendige factoren behalve in hun eigen manier van omgaan met bijen. De foto's van Thomas zijn prachtig, mooie schone ramen, keurig nieuwe raat, hygiëne optimaal; jammer dat hij onnodig zijn bijen aan zo'n sessie blootstelt!
.
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/embleem.jpg[/img]
het embleem symboliseert het bijenvolk in de koesterende warmte van haar nest; ontleent aan het vierkant/driehoek symbool,dat in de Mararokkaanse weefkunst staat voor het bijenvolk.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door A.A. Staals » wo 26 dec 2007, 13:15

Toontjev e.a.
waar zijn we mee bezig?
Oude Essink schreef: .... jammer dat hij onnodig zijn bijen aan zo'n sessie blootstelt!
Hennie
Dit was geen onnodige blootstelling. Het ging namelijk om varoabestrijding. Zonder foto was het volk korter open geweest. Ik zou zelf de bestrijding niet uitgevoerd hebben bij 2 C maar bij een graad of tien. Dat het volk hier van lijdt is een menselijke veronderstelling. Denken dat er nog broed in zit en weer opgewarmd moet worden naar >30 C, klopt in deze tijd van het jaar meestal niet. Natuurlijk moeten we volken niet onnodig openen, maar als we er iets van kunnen leren waarom niet? Bijenvolken kunnen meer aan dan wij denken.

ad staals

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door piml » wo 26 dec 2007, 15:38

Normaal laat ik de kasten ook dicht. Maar wanneer ik bij het beluisteren van een volk geen gezoem meer hoor, maak in de kasten natuurlijk even open. Van de 35 zijn er inmiddels 12 dood......

Pim Lemmers

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 26 dec 2007, 18:16

Hallo forummers,

Kan het even niet laten om even te reageren. Er wordt mij nu even te veel onzin op dit medium geschreven:

Hennie jij schrijft:
De warmteregulatie in een bijenvolk 's winters is een zeer nauw luisterend systeem; hier verstoringen in aanbrengen is vragen om problemen ten koste van de betreffende volken.
Dan ga ik even met jou naar het Deutsches Bienen Journal (DJB), dat jij misschien ook wel in je kast hebt liggen, van afgelopen november. In de rubriek 'Alte Imkerregeln und ihre Tücken'(pag. 17) schrijft Guido Eich: (vrij door mij vertaald) Laat de bijen met rust en open de volken niet voor de kruisbessenbloei. In het stukje eronder schrijft hij dat dat helemaal niet meer waar is. Hij geeft aan wanneer de volken honger hebben, je de deze volken van nieuwe voerramen moet voorzien ook wanneer het heel koud is. In zijn laatste regel schrijft hij:
"Er zijn maar zelden wintervolken doodgevroren, echter er zijn er heel veel verhongerd".

Een paar zinnen verder schrijf je dan nog eens:
Collega's die hier al te nonchalant mee omgaan, hebben jaar in jaar uit problemen en moeten telkens weer hun verlies tellen; zij zoeken de oorzaak in allerlei uitwendige factoren behalve in hun eigen manier van omgaan met bijen.
Hennie, meen jij dit nou echt???? Dus de wintersterfte van de winter 2005 - 2006, met maar liefts rond de 20% sterfte, schrijf jij toe aan imkers die nonchalant met hun volken in de winter omgaan.

Ik ga je nog weer even meenemen naar het DJB van november en nu naar het artikel 'Mit Oxalsäure beträufeln - worauf ist zu achten' (pag 18). Dr. Liebig schrijft dat er bij zijn instituut in de vroege herfst 2007 veel meldingen zijn binnengekomen over zwakke en dode volken. Deze meldingen geven hem aanleiding te voorspellen dat er in de winter van 2007-2008 veel wintersterfte te verwachten is.

Verderop in het artikel beschrijft hij de toepassing van oxaalzuur, waarbij erop gelet moet worden dat het volk broedvrij moet zijn. In deze alinea beweert hij zelfs dat een oxaalzuurbehandeling beter kan worden uitgevoerd bij -5°C dan bij +5°C. In dezelfde paragraaf schrijft hij dat de z.g. 'Monitoringsimkers' (een flink aantal Duitse imkers die hun volken op de voet volgen en de resultaten doorspelen naar de Duitse onderzoeksinstituten) hun volken voor Kerstmis met oxaalzuur behandelen. Het sterftecijfer van deze imkers lag in 2005-2006 op slechts 2,2% (zeer ruim onder het landelijk gemiddelde) en in 2006-2007 op slechts 1,4%. En deze imkers hebben dus hun volken allemaal net voor Kerstmis open!!! Hoe verklaar je dit nou dan Hennie.

In de volgende alinea schrijft hij: Men heeft geen rook nodig wanneer men de volken bij vorst openmaakt. Het openen van de kasten schaadt de bijen niet!

Voor mij nieuw in dit stukje was het volgende:

Liebig schrijft: Oxaalzuur is een contactgif. (GB:niks dus suikerwater opname door de bijen.) Voor een goede werking van het contactgif, moet de werkzame stof door lichaamscontact van de bedruppelde bijen aan de niet bedruppelde bijen worden doorgegeven, hetgeen sneller gebeurd wanneer de bijen van het volk dichter op elkaar zitten. Vandaar zijn opmerking dat het karweitje beter kan worden uitgevoerd bij -5°C dan bij +5°C. Immers is bij die temperatuur de bijentros kleiner = zitten de bijen dichter op elkaar.

Voor de rest heb ik nog een tweetal links naar het Duitse forum waar nu ook over wintersterfte geschreven wordt. Misschien Hennie, wanneer je deze stukken gelezen hebt, jij je mening iets verder gaat nuanceren???

http://www.imkerforum.de/showthread.php?t=13119 (maar liefts 36 pag discussie)
http://www.imkerforum.de/showthread.php?t=13218


Hennie tot zover mijn commentaar op jou bijdrage

Groeten.............

Gerard Boswinkel

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Dirk Blanken » wo 26 dec 2007, 19:31

Volgens mij heeft een groot volk weinig nadeel van een tijdens de winter even openen en bijvoorbeeld oxaalzuur te druppelen.
Piepkleine volken zijn meestal niet voor niets piepklein en al ziekelijk en dus extra gevoelig voor verstoring tijdens de winterzit.
Met wat voor middel je ze ook behandeld er zijn altijd een aantal dode bijen.
Als het middel zoals bij oxaalzuurdruppelen in een suikeroplossing gegeven wordt hebben de bijen de neiging om uit te vliegen en die tientallen bijen verkleumen vaak.
Maar ondanks alle nadelen van de verstoring is er in het voorjaar nog een goed volk als er een goede varroabestrijding wordt uitgevoerd en dat lijkt me belangrijk.
Samen met de winterbestrijding is het heel belangrijk om ook tijdens de zomer het aantal varroamijten zo laag mogelijk te houden anders leggen er op den duur toch een aantal volken het loodje.
Maar zelf weten zelf baas, een devies wat ik m'n kinderen voorhou na een discussie.
Dirk

dertiende

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Ria van den Berg » wo 26 dec 2007, 19:40

Over koud kan ik, denk ik, wel mee praten. Wij hebben in 2002 een experiment gedaan met verschillende manieren van varroa bestrijding. In die twee standen lag het winterverlies duidelijk hoger dan in de rest van onze standen. Dat lag niet alleen aan het niet werken van de varroa bestrijding. Leen hoort bij de imkers die vindt, dat je je bijen met rust moet laten als ze op de tros zitten en vond deze resultaten een bewijs van zijn stelling. Het is ook zo, dat bereschade in de herfst veel groter is dan in het voorjaar of de zomer. De bijen worden duidelijk verstoord en we vinden nosema.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door maartenkleijne » wo 26 dec 2007, 20:35

De bijen kunnen tegen een (koude)stootje, de winterkou duurt soms een paar weken langer of korter, en we hebben ook al verhalen gelezen over bijenvolken die midden in de vorst werden omgegooiden het toch weer overleefden.
Maar ik ben het met Leen eens: ze zitten bij koude op de tros omdat ze op de tros zitten en niet om zodra de imker het past, even verstoord te worden, ook al gaan ze er niet gelijk dood van.
Er is al eens een hypothese voorbij gekomen dat de wintersterfte niet wordt veroorzaakt door de varroa, maar door de (overdadige) varroabestrijding in de winter. Zo is het nou ook weer niet, maar als de bijen rust willen moeten we ze rust geven.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Oude Essink » do 27 dec 2007, 11:09

Collega's die hier al te nonchalant mee omgaan, hebben jaar in jaar uit problemen

Even op Gerard reageren met twee opmerkingen en nóg een "ongenuanceerde stelling".
1.Een verstandig imker weet donders goed of hij zich door mijn stelling aangesproken moet voelen of niet. Ik richt mij niet tot een imker die iedere winter op een geschikt moment voorzichtig de dekplank even optilt, oxaal druppelt en snel weer sluit en vervolgens geen verstoring veroorzaakt of opmerkt, omdat zijn volken normaliter goed de winter uitkomen.
2. Imkers die in alle omstandigheden , als hun -in redelijke conditie ingewinterde- volken tijdens haar winterzit ziekte, zwakte, sterfte vertonen, zich beroepen op "Verdwijnziekte" , strooien zichzelf zand in de ogen en bemoeilijken het onderzoek naar de eigenlijke verdwijnziekte.
Volgende stelling in verband met winter-ellende: Het suikerverbruik van een aan onze winters aangepast bijenvolk is in de eigenlijke winterse periode niet groot; suikertekort ontstaat doorgaans pas in maart/april als de behoefte aan suiker enorm is toegenomen en tekorten door omgevingsomstandigheden niet worden aangevuld. Als een imker al in december/januari suiker moet aanslepen omdat hij bang is dat zijn volk anders verhongert, heeft hij ofwel zijn volk niet goed of niet tijdig genoeg ingewinterd met voldoende suiker ofwel hij imkert met volken (rassen) die niet zijn aangepast aan onze winterse omstandigheden of niet in staat zijn tot een redelijk snelle aanpassing.
In dit verband wil ik nog wijzen naar mijn verhaaltje over "broedritme en omvang bijenvolk" en opmerkingen van anderen daarover: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8089

Voldoende ingewinterd of het aanhouden van een aangepast bijenras, voorkomt veel winterellende en onjuist beroep op Verdwijnziekte.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/wolf.jpg[/img]







hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten