Wintersterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Dirk Blanken »

Zou het niet goed zijn als elke imker die volken verliest gewoon eerlijk weergeeft hoe hij zijn bijen in het vorige seizoen heeft behandeld en wanneer?
Bijvoorbeeld niet behandeld.
Alleen in herfst/ winter behandeld.
Zowel in zomer als in herfst/winter behandeld.
En natuurlijk waarmee.
Ik denk dat deze gegevens ons zolang er nog geen definitieve oorzaak van de verdwijnziekte bekend is toch de imkers een aanwijzing kunnen geven wat ze moeten doen.
Dirk


dertiende
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Romée van der Zee »

Dirk Blanken schreef:
Zou het niet goed zijn als elke imker die volken verliest gewoon eerlijk weergeeft hoe hij zijn bijen in het vorige seizoen heeft behandeld en wanneer?
Dag Dirk
Van inmiddels 644 imkers met 7460 bijenvolken is de bestrijding realtime te zien op http://www.beefriends.org voor degenen die de vragenlijsten hebben ingevuld. Het overzicht is per maand, zodat een nauwkeurige relatie onderzocht kan worden met de eventuele sterfte in het voorjaar.
Wie die (oktober 2007)vragenlijst nog niet heeft ingevuld, verzoek ik dit alsnog te doen. Kleine moeite en belangrijke informatie.
Romée

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org
luc
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door luc »

Romée van der Zee (mooie naam trouwens), ik heb al verschillende van die zogezegde vragenlijsten in de hand gehad, maar meestal worden de verkeerde vragen gesteld of is de vragenlijst onvolledig om goede conclusies te trekken. Op je site vind ik de vragen niet of moet je eerst geregistreerd zijn daarvoor ?
Blijft het bij het zoveelste zuiver bureelwerk met een hoop algemene vragen in de zin van hoeveel volken, welk ras, hoelang imker je, welke kasten, reis je, hoe behandel je, doe je aan broedbeperking, welke imkermethode, hoeveel ingewinterd, waarmee, hoeveel dood...? Dat dan met een programmaatje voor statistiek wordt opgesmukt of krijg je daadwerkelijk ook inzicht over de omgevingsfactoren van de bijenstand zelf, zoals het aanbod aan goede drachten gedurende het ganse jaar ? Welk vragen stel je daarover ?
Ik had vroeger in W.Vlaanderen (12 jaar terug) al regelmaig bijensterfte, sinds ik verhuisde naar de veel rijkere Ardense valleien ken ik nauwelijks nog sterfte. De omgeving is voor mij maatstaf nr. 1 in de bijensterfte. Varroa mijten zijn altijd aanwezig en ik behandel er nauwelijks tegen en toch gaan alle onderzoeken die richting uit.
Dus alvorens ik instap, had ik graag geweten hoe je de omgevingsfactoren aan de weet komt ? kan je dat gewoon vragen aan imkers waarvan velen hun drachten niet eens goed kennen of er gewoon op los bluffen ?
Volgens mij kan dat je dat met een simpele vragenlijst niet te weten komen, maar ik hoor graag je aanpak hiervan.
Luc
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Hans van der Post. »

Luc als je in discussie wilt over wat er in jou ogen fout is in de vragen die gesteld worden bij ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org lijkt mij dit in een persoonlijke mail naar Romee van der Zee te doen.
Deze vragen/opmerkingen horen hier niet.

Hans
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door labrador »

Hans van der Post. schreef:
Luc als je in discussie wilt over wat er in jou ogen fout is in de vragen die gesteld worden bij ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org lijkt mij dit in een persoonlijke mail naar Romee van der Zee te doen.
Deze vragen/opmerkingen horen hier niet.

Hans
Dit vind ik een beetje bekrompen hoor!
Juist in een forum over bijen, waarin besproken wordt over de bijensterfte, is het juist belangrijk open en eerlijk met vragen te komen, evenals adviezen. Zo zijn er meer discussies geweest over bijensterfte in relatie tot de varoa of EVB.

Romee is vrij om haar "kindje" hier te promoten.
Dat is ieder ander ook vrij om hier opmerkingen over te maken.

Zowel het streven van Romee alswel het streven van iedere imker is om de bijensterfte, varoa of welke (verdwijn)ziekte dan ook, de kop in te drukken. Dit kan door er over te praten en zodoende tot een bepaalde conclusie te komen, en dit kan ook door te monitoren of op andere wijze heldere inzichten te krijgen.

Romee's project wordt ook ondersteund door de NBV, evenals dit forum.
Dan mag kritiek of advies toch zeker ook wel geplaatst worden zodat iedere imker zijn/haar inzicht of gevoel kan toetsen?

Ik vond de opmerkingen nog niet eens zo raar. Het is juist positief als mensen kritisch naar bepaalde zaken kijken?
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Hans van der Post. »

Jaap vind je het positief dat?:
Blijft het bij het zoveelste zuiver bureelwerk met een hoop algemene vragen in de zin van hoeveel volken, welk ras, hoelang imker je, welke kasten, reis je, hoe behandel je, doe je aan broedbeperking, welke imkermethode, hoeveel ingewinterd, waarmee, hoeveel dood...? Dat dan met een programmaatje voor statistiek wordt opgesmukt of krijg je daadwerkelijk ook inzicht over de omgevingsfactoren van de bijenstand zelf, zoals het aanbod aan goede drachten gedurende het ganse jaar ? Welk vragen stel je daarover ?
Het kleinerende wat uit deze tekst naar boven walmt vind ik ergerlijk!!
Er zou een voorstel van vragen door Luc gegeven kunnen worden. Er is alleen kritiek van de wijze van vraagstelling.
En om het maar "plat" te zeggen daar baal ik van!!
Hans
luc
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door luc »

Hans, je zegt :
"Het kleinerende wat uit deze tekst naar boven walmt vind ik ergerlijk...daar baal ik van."
Eigenaardige uitspraak van de einbeheerder van een forum vind ik.
Ik dacht een terrechte opmerking te hebben gemaakt.
Ik kom regelmatig in verschillende landen en overal worden de imkers vragenlijsten onder de neus geduwd. Als je ziet wat men vraagt is het net alsof men de oplossing al kent en persé die richting uitwil. Met statistiekjes wordt dat dan opgesmukt. Als je niet alle aspecten van bijensterfte onderzoekt is al dat gedoe een maat voor niets. Dat bedoelde ik met mijn vorige mail. Daarom mijn interesse naar de vragenlijst van RvdZ.
Een tijd terug was ik op werfbezoek in een Amerikaanse Univ., ik had daar tussendoor de kans een brochure in te kijken van een conferentie over bijenonderzoek dat daar iets eerder was doorgegaan.
Eén van de 4 vernoemde hoofdoorzaken van de Amerikaanse bijensterfte waren volgens het rapport de grote monoculturen en de daarbij horende achteruitgang en het gebrek aan verschillende pollen voor de ontwikkeling van gezonde bijen.
Vandaar mijn vraag : hoe onderzoek je de drachten van een imker in een enquete, welke vragen stelt RvdZ hierover en kan je dit wel met vragen vanachter een bureau beoordelen ?
De geëmotioneerde reactie van één kant en het gemis aan een antwoord aan de andere kant, laat voor deze vragenlijst het ergste vermoeden.
Luc
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door LWPisa »

Kwaliteit van de eiwitintake van bijenvolken is ook "on my mind".

Ik denk dat je een grove schatting zou kunnen maken aan de hand van de lokatie van de imker, je zou imkers kunnen laten kiezen tussen een aantal "vegetatietypen" in een enquete. Om die vegetatietypen te gaan beoordelen op voedingswaarde wordt lastiger, of de totale diversiteit een indicator is of zaken zoals de hoeveelheid benutbare Rosaceae is de vraag. Maar daar moeten data over te vinden zijn zoals seizoensmatige pollenanalyses...

L
BarrySpeet
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 jan 2008, 22:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door BarrySpeet »

Hallo, ik ben vandaag ook even bij mijn bijen wezen kijken en ik toen kwam ik er achter dat er twee volken de verdwijn ziekte was toe geslagen er was bijna geen bij meer in de kasten te bekennen nou is mij vraag kan het bij de rest van de bijen volken ook nog gebeuren?

b.v.d Barry
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Piet Jager »

10 volken waren er ingewinterd, waarvan er momenteel 3 zijn 'verdwenen'. Alle drie vertoonden dezelfde verschijnselen: klein beetje gesloten broed, enkele 10-tallen dode bijen verspreid rondom, in en over het broednest en op de bodemplank een handvol dode bijen. Veel hagelwit, 100% verzegelde ramen met voer en volop stuifmeel. Wat mij opviel was, dat als je het kleine afdekplankje van het voergat haalde, je het eerst de dode moer op de toplat in het voergat zag. Dat was bij alle drie kasten precies hetzelfde. De volken zijn niet naar de heide geweest, maar hebben wel flink op de heide gevlogen over een afstand van 2 km. Twee van de drie volken hebben nog aardig wat heidehoning opgeleverd. Alle 3 volken hadden jonge moeren. Geen van de volken was behandeld tegen varroa. Ook de 7 nog overgebleven volken zijn niet behandeld. Ook niet mee gereisd! De ramen en raten waren kraakhelder, geen schimmel, droog en de geur was ook prima. Geen spatje vocht in de kast. De dode bijen zagen er alle zeer goed en gezond uit, hadden geen kwalijke reuk. Volgens mij is van de volken de hoofdmacht al in november of eerder verdwenen. Het restant dat achterbleef kon het letterlijk niet meer '˜bolwerken' en was ten dode opgeschreven. 30% sterfte tot nu toe! Als ik bij de andere 7 volken door het kleine voergaatje kijk, voel en ruik, dan heb ik echter goede hoop.

!Piet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten