Alarmkreet van "onze"bijenprof. F.Jacobs

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Alarmkreet van "onze"bijenprof. F.Jacobs

Bericht door de vos roger » ma 11 feb 2008, 20:02

Vandaag in onze krant en op de radio F.Jacobs Gents professor zööfysologie en gerenomeerd bijenexpert luidt de alarmklok.
In de bijenkasten van de universiteit blijkt 30 à 40% van de bijenvolken overleden te zijn.De schuldige zou de varroamijt zijn die door hun beten de bijen verzwakken en door hun dodelijke virusziekten die ze overdragen.
Internationale studies stellen dat de mijten met hun Israëli Acute Paralysis Virus en Mary Celeste Syndroom een grotere bedreiging voor de planeet kunnen worden dan de globale opwarming van de aarde.
In de mondiale rangschikking van economisch belangrijkste "landbouwdieren" staan de bijen op de tweede plaats.Enkel de runderen brengen nog meer geld op.Bijen zijn economisch belangrijker dan varkens en kippen.Een fikse bijensterfte zou een derde van de landbouwproducten kunnen treffen.Honingbijen zorgen voor 80 tot 85% van alle bestuivingen.
Volgens Jacobs:Dat 5à 10% van de bijen sterft is normaal.Vanaf 20% is het abnormaal.


roger

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: Alarmkreet van "onze"bijenprof. F.Jacobs

Bericht door mike » di 12 feb 2008, 00:03

zie ook
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... bouw.dhtml

Was ook te zien op VTM- Laat

Mike

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Alarmkreet van "onze"bijenprof. F.Jacobs

Bericht door Bart de Coo » di 12 feb 2008, 23:53

Vanavond mijn vader aan de telefoon. Hij had een dergelijk bericht gehoord op de Nederlandse radio en was nieuwsgierig naar wat ik ervan vond. Kon hem alleen vertellen dat ik vorig jaar de pineut was, maar dat ik dit jaar de dans lijk te ontspringen. Verder lees ik op het forum wat vervelende berichten, maar geen verontrustende.

Ik hoor dit soort 'alarmerende' berichten al vele jaren achtereen. Hele oogsten zouden mislukken en het menselijk ras wordt met de ondergang bedreigd.

Zodra echter de zwermtijd achter de rug is, dan lijkt het gewone imkerleventje weer zijn normale gang gevonden te hebben en lijkt iedereen weer vergeten te zijn dat het leven op aarde zojuist opnieuw aan de apocalyps ontsnapt is.

Mag ik er verder op wijzen dat Hugo onlangs dat totindentreure en vervelens toe herhaalde Einstein-verhaal overtuigend weerlegd heeft met een paar mooie links? Bekijk ze eens zou ik zeggen:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8207

Mag ik er bovendien op wijzen dat Gerrit Plas op het forum geen enkele respons krijgt op zijn inititatief van een 'Bijenbank'? (Trouwens, Gerrit: hulde!):

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8238

Natuurlijk is het verschijnsel bijensterfte zeer vervelend - ik spreek helaas uit ervaring - maar zullen we niet wat voorzichtiger zijn met eindtijdverhalen en de Grote Kladderadatsj? Straks worden we niet meer serieus genomen, want waar blijft die ramp nou?

Meneer Jacobs?


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Alarmkreet van "onze"bijenprof. F.Jacobs

Bericht door Gerard van Gastel » vr 15 feb 2008, 09:20

vandaag in de krant (BNDeStem):

Bijensterfte bedreigt landbouw
door Hein Flach en Cyril Rosman


Vrijdag 15 februari 2008 - BREDA - Onder imkers is grote paniek uitgebroken. De bijen hebben een rampzalige winter doorgemaakt.



Driekwart van de volken is dood als gevolg van ziekten. Door de bijensterfte komt wereldwijd eenderde van de landbouwproductie in gevaar.

De Belgische professor Frans Jacobs van de universiteit van Gent en vermaard bijendeskundige, luidt de noodklok. "Zonder bijen geen bestuiving en geen landbouw. In de mondiale rangschikking van economisch belangrijkste 'landbouwdieren' staan bijen op de tweede plaats. Alleen runderen brengen meer geld op."

Grote boosdoener is volgens Jacobs de oprukkende varroa destructor mijt. "Economisch kan dit probleem erger worden dan de opwarming van de aarde." Dertig tot veertig procent van de honingbijen in de bijenkasten van de Gentse universiteit blijkt in de winter te zijn doodgegaan als gevolg van de virusziekten. Aan de Amerikaanse westkust is afgelopen drie seizoenen naar schatting zestig procent van de commerciële bijenkolonies weggevaagd, aan de oostkust zeventig procent.

In West-Brabant zijn ook verschillende imkers zwaar getroffen. Jan Dams uit Zundert had voor de winter nog 24 volken. Toen hij onlangs in de korven keek, waren er nog maar drie volken in leven. "Dat is schrikken. Ik heb me laten vertellen dat het verschillende oorzaken kan hebben: de varroa-mijt of de nozema-ziekte. Maar zelf kan ik dat niet vaststellen, daar zijn deskundigen voor nodig", zegt de imker.

"Bijenhouden is een hobby voor me. Maar door honing te maken en geld te verdienen met bestuiven, haal ik de kosten eruit. Dat gaat dit jaar dus niet lukken."

Imker Harry Broeren uit Sprundel verloor 'maar' drie van zijn 32 korven. "Daar ben ik wel blij mee. Maar omdat collega's opeens een stuk minder bijen hebben, moeten we wel op zoek naar bijen. Want we moeten binnenkort naar een kersenboer om te bestuiven."

cyril.rosman@bndestem.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Alarmkreet van "onze"bijenprof. F.Jacobs

Bericht door Bart de Coo » zo 02 mar 2008, 22:55

Uit het Leidsch Dagblad van ongeveer een week geleden:


Zorgen om massale bijensterfte

BOSKOOP - Boskoopse kwekers van sierbessen maken zich zorgen over de massale bijensterfte in de omgeving. Zonder bijen heeft er geen bestuiving plaats en komen er geen sierbessen. ,,Dan gaan we naar de bijstand'', zegt een kweker uit Boskoop die niet met zijn naam in de krant wil.

Zo rond het begin van de zomer laat de ondernemer tien bijenvolken komen van de kinderboerderij uit Gouda. Ze mogen een paar weken lang de planten bestuiven. Daarna gaan de vruchten groeien. Hij weet nog niet hoe het dit jaar gaat lopen. ,,Bij de kinderboerderij zijn ze ook allemaal dood. Als we in Nederland een tekort aan bijen hebben, dan moeten ze maar uit het buitenland komen. We zijn een Europa, dus hebben we één bijenvolk. Tegenwoordig weet je het niet met al die regels.''

Boskoper Maap Groenendijk, voorzitter van de Imkervereniging Hollands-Midden, bijenhouder en voormalig sierbessenkweker ziet het somber in voor de sector.

Zelf heeft hij de afgelopen maanden 48 van zijn vijftig bijenvolken dood zien gaan. Een volk bestaat op dit moment uit 20.000 bijen. Groenendijk houdt zijn hart vast voor de laatste twee. ,,Ik had dertig klanten die mijn bijen gebruiken voor de bestuiving. Ik heb ze nu niet, veel collega's ook niet.''

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Alarmkreet van "onze"bijenprof. F.Jacobs

Bericht door jaap » ma 03 mar 2008, 09:46

hoe is de werkelijke toestant van de bijen sterfte in nederland.ik hoor goede en slechte uit wintering en veel paniek verhalen. wie telt per provincie en het pecentage sterfte in vergelijk met verleden jaar. de prijzen van de volken zie ik ook nog niet omhoog gaan want dat is een goede indikatie naar mij mening. gr jaap jager TEXEL

jager

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Alarmkreet van "onze"bijenprof. F.Jacobs

Bericht door Oude Essink » ma 03 mar 2008, 15:54

Hallo Jaap,
De enige die een zo volledig mogelijk overzicht kan bieden is Romée; dit werkt nog beter als jij ook meedoet. Zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8316

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten