Oxaalzuur! - Waar zijn we mee bezig?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Oxaalzuur! - Waar zijn we mee bezig?

Bericht door Astrid Schoots » za 16 feb 2008, 13:49

Ik vind het jammer dat in deze discussie zo weinig objectief gereageerd wordt op elkaars pogingen en bijdragen.
Wat betreft oxaalzuur is er steeds aangeraden om dit terughoudend te gebruiken.
Nu begint steeds meer duidelijk te worden, dat de bijen er flinke inwendige schade bij oplopen: dan is het alleen maar goed om kritisch te blijven, en open te staan voor nieuwe onderzoeksuitkomsten, ook als je zelf overtuigd voorstander was.
(Dit geldt voor het hele wintersterfte-onderzoek, ook naar de rol van virussen en stuifmeeltekort hierin).
Onderzoek gebeurt grotendeels in het lab en op het veld, maar kan ook door actief meedenken worden aangevuurd en bijgestuurd. Daarin hebben mensen verschillende stijlen en emoties; laten we elkaar daarin wat ruimte gunnen en er ons voordeel mee doen - uiteindelijk voor de bijen.
Astrid

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur! - Waar zijn we mee bezig?

Bericht door zoem zoem de bij » za 16 feb 2008, 14:45

De duidelijkheid van inwendige schade komt hier nog niet ter sprake aangezien er nog niets bewezen is ,

imkers die met oxaalzuur werken ,stel u voor ,er wordt gewerkt met dezelfde fles (dus dezelfde hoeveelheid samenstelling) bv. bij het druppelen waarom het een volk die het laat afweten en het ander niet ,

ik werk reeds een paar jaar met oxaalzuur ,zowel druppelen als verdampen ,ik heb verleden jaar mijn eerste volkje verloren niets noemend waardig dus,dit jaar tot nu toe nog niks dan gezonde volken.

Ik stel vast dat er snel een conclusie getrokken wordt door mensen die overigens zelf niet werken met oxaalzuur ,

waarom oxaalzuur de laatste dagen zo in de belangstelling staat op dit forum staat gewoon buiten kijf omdat er mensen zijn die zichzelf intellectueel achten met opzoekingen te doen op het net en daarna dit op het forum komen verspreiden .

Wat dacht je van mierezuur ,dit is reeds bewezen dat het bij sommige toepassingen op volken schade aanbrengt aan de koningin .

Nogmaals gebruik ieder produkt zoals het beschreven staat en kom niet aandraven als wetenschapper met oxaalzuur 10% als het reeds beschreven staat van om de 3,6 % te gebruiken dit zal ook reeds uit gemaakt zijn door onderzoek en wetenschappers,dit noem ik nalopers van onderzoeken die reeds gedaan zijn . Zij zouden zelf een voorbeeld moeten zijn voor de mensen om de produkten te gebruiken zoals het hoort.Dit noemen ze dan intellectuelen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten