discussie broed in de winter

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » za 16 feb 2008, 10:32

Dag Thomas
Het artikel is online te raadplegen. Dat zette ik erbij toen ik er in eerste instantie de letterlijk vertaalde samenvatting van gaf. Verder heb ik later de inhoud in het Nederlands uitvoerig toegelicht. Die heb je nu gelezen. Kunnen we het eens zijn dat er sprake was van een misverstand na lezing van de samenvatting?
grtn
Romée

ps. Je richt je in je andere opmerking vooral tot Piet. Ik neem aan dat je bedoelt uitsluitend tot Piet. Want ik heb aangegeven dat ik zijn conclusie niet deel en heb dat met enig cijferwerk ondersteund. Er is voor mij geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat oxaalzuur verantwoordelijk is voor de toenemende bijensterfte die zich sinds eind jaren negentig in Europa begon te manifesteren. Het is wel aangetoond dat behandeling met oxaalzuur tot enige sterfte leidt. Meermalig gebruik op dezelfde generatie bijen wordt door iedere serieuze wetenschapper om die reden afgeraden.

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door DaanL » za 16 feb 2008, 11:08

Deze foto's 12 februari gemaakt bij De Werkbij. Vliegt goed en haalt goed stuifmeel. Ziek, Romee?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » za 16 feb 2008, 14:43

Nee Daan, vast niet niet ziek. Lees even wat ik eerder in deze reeks (pagina 2) schreef daarover.
Romée

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door DaanL » za 16 feb 2008, 15:12

Dit jaar beleven we opnieuw een zachte winter, met als gevolg dat gezonde volken in de loop van januari een broednest opbouwen, waarbij de omvang van het volk, zoals Dirk opmerkt, natuurlijk ook een rol speelt. Houd er wel rekening mee dat daardoor de nosemaproblematiek kan verergeren omdat de kans groter wordt dat bij een eventuele koudeperiode de nu uitlopende jonge bijen in contact komen met geïnfecteerde bijenpoep binnen het volk.
Wil je hiermee zeggen, dat als het nu koud wordt, dat volk alsnog ziek wordt of de kans daar op groot is? Ook na deze mooie dagen van de afgelopen twee weken?

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door zoem zoem de bij » za 16 feb 2008, 20:06

de reinigings vlucht is reeds verdwenen ,als ze nu nog in contact komen met geinfecteerde bijenpoep ,u zegt het zelf geinfecteerd ,is het reeds een volk die niet in orde zit. de grootste vuiligheid is reeds uit de kast .Lijkt mij eerder goed dat ze zo vroeg verlost zijn van deze poep kunnen ze terug en tijdje verder.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door heidecap » za 16 feb 2008, 21:06

Romée van der Zee schreef: Dag Thomas
Het artikel is online te raadplegen. Dat zette ik erbij toen ik er in eerste instantie de letterlijk vertaalde samenvatting van gaf. Verder heb ik later de inhoud in het Nederlands uitvoerig toegelicht. Die heb je nu gelezen. Kunnen we het eens zijn dat er sprake was van een misverstand na lezing van de samenvatting?
grtn
Romée
Misverstand ?
Romee, ik doe mijn best, maar ik kan nu echt helemaal niet meer volgen waar jij het over hebt.
Je gebruikt een hoop moeilijke kreten waardoor ik me een beetje overdonderd voel.
Ik probeer dan tussen de regels door te lezen wat je bedoeld.
Als ik de kern zolas ik die gelezen en begrepen heb mag samenvatten is dat jij een artikel aanhaalt waarin de gevolgen van een plaatselijke 10% behandeling met oxaalzuur beschreven wordt.
De uitkomst is dat dit voor de bijen funest is.
Nou, ja, dat begrijp ik wel, want volgens wetenschappers is de maximale dosering nog geen 4% !!!???
Hoezo misverstand, hoezo het eens worden ?
Kun je me svp in Jip en Janneke taal uitleggen waarom de gangbare 3,6% oxaalzuuroplosssing funest voor de bijen zou zijn ?

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Dirk Blanken » za 16 feb 2008, 21:35

Romee,
10 % of 3 % kan een boel verschil uitmaken maar ik heb toch besloten om een ander controle middel te gaan gebruiken.
Ik heb al geconstateerd dat in de volken die met thymolkristallen consequent maart-juni-begin aug-eind sept werden behandeld maar weinig mijten meer laten vallen bij de oxaalzuur behandeling.
Ik heb voor die thymolbehandeling speciale verdampertjes gemaakt die aan de bovenkant van twee ramen te schuiven zijn, ze hangen op plaats 4 van beide zijden.
Vandaag hoorde ik dat een collega imker slechte ervaringen had met thymol, hij had zakjes gemaakt met thymol en tussen de raten gelegd.
Het gevolg was dat bijen uit elke kast konden gaan roven door de sterke thymolgeur.
Hij voerde opgeloste suiker.
Dit heb ik nog nooit opgemerkt maar kan het me voorstellen bij buckfastbijen.
Als er 1 bij ongestoord kan roven is het hek van de dam.
Maar volken slinger ik nooit kaal, dus behoeven ze zelden of nooit gevoerd te worden.
Van het koolzaad slinger ik de volste bak en de rest gaat naar de deelvolken.
Meestal worden de koolzaadvolken door drie gedeeld.
Volken die ik deel krijgen een klein vlieggat en bovendien gaan ze naar een andere stand.
Ik deel mijn volken vanaf het koolzaad wat meestal op een afstand van minder dan 10 km staat.
De laatste volken die naar de thuisstanden gaan zijn de volkjes op 1 BK met de oorspronkelijke koningin en die komen ook allemaal op 1 stand bij elkaar te staan.
Op die manier hou je overzicht.
Dat kan zeker als je meerdere standen hebt.
Maar ook als je maar 1 stand hebt als je het in fases doet.
Mijn advies is behandel je volken ook in het actieve seizoen om de varroadruk zo laag mogelijk te houden en geef ze rijkdom dan overkomt je de verdwijnziekte niet gauw.
Dirk



dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Gerard van Gastel » zo 17 feb 2008, 13:49

Als je 15 minuten in de volle zon ligt wordt je lekker bruin, er worden wat vitamines gevormd en je krijgt het lekker warm.
Verhoog je die tijd teveel (Langdurige blootstelling/ hogere concentratie) dan zal het behoorlijke schade kunnen opleveren.
Zo werkt het volgens mij met oxaalzuur ook; hou je je aan de regels en voorschriften dan gaat het goed. (PPO schrijft: Alleen als er volgens de spelregels wordt gewerkt, is oxaalzuur een goed bestrijdingsmiddel en veilig voor de imker).Waarom die proeven met 10 of 20 % hier beschrijven? Dat het dan schade oplevert kun je op je klompen aanvoelen en het geeft weer een negatief beeld.
Dat het niet is toegestaan in de bijenteelt in Nederland kan ik wel begrijpen; dan moet toelating worden aangevraagd, en dat kost hopen geld, veel meer dan dat het opbrengt. In de glastuinbouw wordt het geleverd in zakken van 25 kg (ongezuiverd)om de glasopstanden schoon te maken,dan is het blijkbaar rendabel, die grammetjes die wij gebruiken niet.
Enige terughoudendheid is echter nooit verkeerd, wellicht komt er nog gedegen onderzoek naar het gebruik van oxaalzuur, maar als de voorgeschreven concentratie zoveel schade oplevert dan had dat toch al wel langer opgevallen moeten zijn dunkt mij. Bij mij in ieder geval niet, en ik denk bij vele andere ook niet.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » ma 18 feb 2008, 10:28

heidecap schreef:
Romée van der Zee schreef: Dag Thomas
Het artikel is online te raadplegen. Dat zette ik erbij toen ik er in eerste instantie de letterlijk vertaalde samenvatting van gaf. Verder heb ik later de inhoud in het Nederlands uitvoerig toegelicht. Die heb je nu gelezen. Kunnen we het eens zijn dat er sprake was van een misverstand na lezing van de samenvatting?
grtn
Romée
Misverstand ?
Romee, ik doe mijn best, maar ik kan nu echt helemaal niet meer volgen waar jij het over hebt.
Je gebruikt een hoop moeilijke kreten waardoor ik me een beetje overdonderd voel.
Ik probeer dan tussen de regels door te lezen wat je bedoeld.
Als ik de kern zolas ik die gelezen en begrepen heb mag samenvatten is dat jij een artikel aanhaalt waarin de gevolgen van een plaatselijke 10% behandeling met oxaalzuur beschreven wordt.
De uitkomst is dat dit voor de bijen funest is.
Nou, ja, dat begrijp ik wel, want volgens wetenschappers is de maximale dosering nog geen 4% !!!???
Hoezo misverstand, hoezo het eens worden ?
Kun je me svp in Jip en Janneke taal uitleggen waarom de gangbare 3,6% oxaalzuuroplosssing funest voor de bijen zou zijn ?
Thomas,
Ik kan je niet in Jip en Janneke taal uitleggen waarom een oxaalzuurbehandeling voor bijen funest is. Ik heb dat nergens geschreven. Ik heb een artikel aangehaald waarin een mogelijk nadeel van oxaalzuur beschreven wordt. De conclusie was dat er terughoudend mee moet worden omgegaan. Je hebt het blijkbaar niet gelezen.

In dat artikel dat ik later in deze reeks uitvoeriger heb weergegeven is sprake van 3 onderzoeken, waaronder een veldonderzoek met de gebruikelijke lage oxaalzuur concentratie (3 %). De andere 2 testen met hogere concentraties betroffen laboratoriumonderzoek waarbij individuele (verdoofde) bijen plaatselijk met hogere concentraties behandeld werden. De uitkomst daarvan was dat oxaalzuurschade na verloop van tijd toeneemt en dat die schade niet de buitenkant, maar de inwendige organen van bijen betrof. Wellicht is dat mede te danken aan kleine concentraties oxaalzuur die in het weefsel en in de haemolymfe (= "bloedsysteem" van de bijen) worden opgenomen.
Waarom vindt dat laboratoriumonderzoek plaats? Om uit te vinden waarom er schade aan bijenvolken plaats vindt bij oxaalzuurtoepassing in lage concentraties. Dat is n.l. door verschillende onderzoekers vastgesteld. Waarom wordt er dan laboratoriumonderzoek verricht bij hogere concentraties? Omdat dan het effect beter zichtbaar is. Mochten die beschadigingen er zijn (en dat zijn ze dus) dan is de veronderstelling dat bij een lagere concentratie eveneens, maar kleiner, weefselbeschadigingen optreden. Dit kan een verklaring zijn van de schade bij een 'gewone' oxaalzuurbehandeling.
Nogmaals oxaalzuurbehandeling (3%) leidde in dit experiment tot een significant hoger aantal dode bijen dan met coumaphos, en beide middelen hadden significant meer dode bijen tijdens de onderzoeksperiode dan een controlegroep die niet behandeld werd.

Bij ieder bestrijdingsmiddel is sprake van voor- en nadelen. Het gebruik is daarom een afweging die een imker moet maken. Nu kun je als onderzoeker 2 dingen doen.
1. Een simpel Jip en Janneke advies, doe dit wel en dat niet of
2. Het geven van inzicht in voor- en nadelen waarbij je zelf moet nadenken over wat je doet.

Voor de een werkt het eerste het beste, voor de ander het tweede.

Je opmerking dat ik een "hoop moeilijke woorden en kreten gebruik" doet geen recht aan mijn uitvoerige beantwoording van je eerste reactie ("insinuerend artikel"). Als je van mij een verdere reactie verwacht, zoek dan een andere toon.

Romée

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » ma 18 feb 2008, 10:58

Dirk Blanken schreef:
Romee,
10 % of 3 % kan een boel verschil uitmaken maar ik heb toch besloten om een ander controle middel te gaan gebruiken.
Ik heb al geconstateerd dat in de volken die met thymolkristallen consequent maart-juni-begin aug-eind sept werden behandeld maar weinig mijten meer laten vallen bij de oxaalzuur behandeling.
Ik heb voor die thymolbehandeling speciale verdampertjes gemaakt die aan de bovenkant van twee ramen te schuiven zijn, ze hangen op plaats 4 van beide zijden.
Vandaag hoorde ik dat een collega imker slechte ervaringen had met thymol, hij had zakjes gemaakt met thymol en tussen de raten gelegd.
Het gevolg was dat bijen uit elke kast konden gaan roven door de sterke thymolgeur.
Hij voerde opgeloste suiker.
Dit heb ik nog nooit opgemerkt maar kan het me voorstellen bij buckfastbijen.
Als er 1 bij ongestoord kan roven is het hek van de dam.
Maar volken slinger ik nooit kaal, dus behoeven ze zelden of nooit gevoerd te worden.
Van het koolzaad slinger ik de volste bak en de rest gaat naar de deelvolken.
Meestal worden de koolzaadvolken door drie gedeeld.
Volken die ik deel krijgen een klein vlieggat en bovendien gaan ze naar een andere stand.
Ik deel mijn volken vanaf het koolzaad wat meestal op een afstand van minder dan 10 km staat.
De laatste volken die naar de thuisstanden gaan zijn de volkjes op 1 BK met de oorspronkelijke koningin en die komen ook allemaal op 1 stand bij elkaar te staan.
Op die manier hou je overzicht.
Dat kan zeker als je meerdere standen hebt.
Maar ook als je maar 1 stand hebt als je het in fases doet.
Mijn advies is behandel je volken ook in het actieve seizoen om de varroadruk zo laag mogelijk te houden en geef ze rijkdom dan overkomt je de verdwijnziekte niet gauw.
Dirk



dertiende
Dirk,
Ik kan me goed vinden in je manier van imkeren. Ook in de conclusie dat een lage varroadruk handhaven door gedurende het jaar de vinger aan de pols te houden belangrijk is. Bij een aanzienlijke varroaproblematiek krijgen allerlei andere bijenziekten een grotere kans.
Als Nosema het weefsel van de middendarm beschadigt kunnen allerlei ziekteverwekkers (virussen tgv varroa) de inwendige organen van bijen bereiken en sterfte veroorzaken. Bij Nosema speelt o.a. een onvoldoende aanvoer van kwalitatief goed stuifmeel een rol in de periode dat een broednest wordt onderhouden een rol.
Ik maak deze opmerking om aan te geven dat een opzichzelf goede varroacontrole onvoldoende kan zijn als andere ziekteverwekkers kansen krijgen door b.v. gebrekkige omgevingsfactoren.

Wat betreft de mogelijke nadelen van thymol. Ik ken geen onderzoek gericht op roverij bij thymolgebruik, maar het lijkt me zeker mogelijk dat roverij zich voordoet. Ik krijg ook af en toe post van imkers die waarnemen dat de moer onmiddellijk stopt met broeden na het leggen van de thymolstrookjes. Daar staat tegenover dat in mijn monitoring de bijensterfte bij de 'thymolimkers' lager is dan in de andere groepen. Hecht daar nu niet teveel waarde aan, omdat met name de combinatiebestrijdingen met andere middelen het verschil lijken te maken. Over enkele maanden, na de uitwinteringsvragenlijst 2008, kan ik die berekening heel precies maken.
Romée

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten