discussie broed in de winter

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » ma 18 feb 2008, 11:21

Gerard van Gastel schreef:
Als je 15 minuten in de volle zon ligt wordt je lekker bruin, er worden wat vitamines gevormd en je krijgt het lekker warm.
Verhoog je die tijd teveel (Langdurige blootstelling/ hogere concentratie) dan zal het behoorlijke schade kunnen opleveren.
Zo werkt het volgens mij met oxaalzuur ook; hou je je aan de regels en voorschriften dan gaat het goed. (PPO schrijft: Alleen als er volgens de spelregels wordt gewerkt, is oxaalzuur een goed bestrijdingsmiddel en veilig voor de imker).Waarom die proeven met 10 of 20 % hier beschrijven? Dat het dan schade oplevert kun je op je klompen aanvoelen en het geeft weer een negatief beeld.
Dat het niet is toegestaan in de bijenteelt in Nederland kan ik wel begrijpen; dan moet toelating worden aangevraagd, en dat kost hopen geld, veel meer dan dat het opbrengt. In de glastuinbouw wordt het geleverd in zakken van 25 kg (ongezuiverd)om de glasopstanden schoon te maken,dan is het blijkbaar rendabel, die grammetjes die wij gebruiken niet.
Enige terughoudendheid is echter nooit verkeerd, wellicht komt er nog gedegen onderzoek naar het gebruik van oxaalzuur, maar als de voorgeschreven concentratie zoveel schade oplevert dan had dat toch al wel langer opgevallen moeten zijn dunkt mij. Bij mij in ieder geval niet, en ik denk bij vele andere ook niet.
Dag Gerard,
Zie voor je opmerking over de concentraties oxaalzuurgebruik in laboratorium onderzoek mijn bovenstaande reacties.
Wat betreft de kosten voor toelating van oxaalzuur misschien nog een interessante opmerking:

Apidologie 37 (2006) 98'“120
© INRA/DIB-AGIB/ EDP Sciences, 2006
DOI: 10.1051/apido:2005063

titel:
Oxalic acid for the control of varroosis in honey bee
colonies '“ a review
Eva RADEMACHER*, Marika HARZ


In all EU countries, government approval is
only given to a new veterinary drug after the
European Union's Agency for Evaluating
Medical Products (EMEA) has determined the
maximum residue limit (MRL) of the active
ingredient allowed in the final food product
according to Council Regulation (EEC) 2377/
90 (Mutinelli and Rademacher, 2002). This
procedure is intended to protect consumers
from dangerous residues in food resulting from
medicines used on animals. Conducted as a
common European project by scientific institutes
and beekeeper organisations from most
European countries,
oxalic acid was listed in
Annex II of Council Regulation (EEC) 2377/90
in December 2003 (Rademacher and Imdorf,
2004). This means that the substance is
declared not dangerous and that no residue
limit is needed to protect the consumer. On this
basis every European country can apply for
legal approval of oxalic acid as a drug in bee
colonies.


Eindconclusie is dat oxaalzuur niet gevaarlijk is voor consumenten en dat ieder EU-land een wettige goedkeuring van oxaalzuurgebruik bij bijen kan aanvragen.

Aangezien controle op door imkers gebruikte bestrijdingsmiddelen in de praktijk binnen Nederland nauwelijks een realiteit is worden alle bestrijdingsmiddelen gebruikt die imkers als aantrekkelijk voorkomen. Toegelaten of niet. En dat is begrijpelijk, omdat toelating van middelen vanwege de kosten, zoals je schrijft, slechts tot stand komt als er een commercieel belang is.
Dat legt echter een nog grotere druk op goede informatievoorziening en voortdurende alertheid op de gevolgen van het gebruik. Toch?
Romée



ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » ma 18 feb 2008, 11:40

Tenslotte,
Daan en Zoem zoem de Bij gaan door op mijn opmerking dat een vroeg broednest gevolgd door een koudeperiode het nosema-risico vergroot. Zoem zoem de Bij denkt van niet omdat er immers onlangs een reinigingsvlucht geweest is. Correct gedacht. Maar als de bijen er nu gedurende enkele weken niet uitkunnen (een koude periode) ontstaat er een vergroot infectiegevaar. Fries heeft daar in 1995 uitvoerig over geschreven. Het ontbreekt mij nu aan tijd om naast de "broed in de winter" en de daarop gevolgde "oxaalzuurdiscussie" ook nog heel precies te omschrijven hoe een Nosema infectie zich ontwikkelt gedurende het jaar. Hopelijk lukt me dat binnenkort wel. Maar op het internet is op zichzelf voldoende te vinden.
Romée

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door DaanL » ma 18 feb 2008, 17:25

Waarom is, als ze er nu een poos niet uit kunnen, de kans groter op besmetting dan als er in de winter niet uit kunnen?

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » ma 18 feb 2008, 20:15

Daan,
Als er nu een koude periode aanbreekt zijn er, als gevolg van het opgebouwde broednest, jonge, net uitgelopen bijen aanwezig in het volk.

Nosema wordt binnen het volk met name verspreid bij het schoonmaken van cellen door jonge voedsterbijen. Het lijkt er bovendien op dat jonge bijen meer vatbaar zijn voor Nosema. Bovendien hebben geïnfecteerde bijen onderontwikkelde voedersap klieren, waardoor het door hen verzorgde broed er bekaaid vanaf komt.

Als er langere tijd niet kan worden gevlogen neemt de kans op geinfecteerde poep op de raten toe, en blijft de pollenverzorging uit, wat op zichzelf de infectie versterkt.

De eerste Nosemapiek ligt in het voorjaar als er veel jonge bijen zijn. Als in het jaar daarvoor een slecht eiwit/vet lichaam is opgebouwd en er bovendien een slecht weer periode geweest is kan er een massale bijensterfte plaatsvinden.

Nu, in deze periode zijn er uiteraard veel minder jonge bijen dan in mei. Maar die jonge bijen zijn wel van belang in het voorjaar. Als deze generatie sterk geinfecteerd raakt wordt de opbouw van de meigeneratie negatief bëïnvloed.
Romee

Zo, en nu ga ik koffiedrinken en naar spoorloos kijken.


ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door heidecap » ma 18 feb 2008, 22:45

Romee, mijn toon staat jou dan wel niet aan, maar ik heb bovenstaande reeks nog eens aandachtig doorgelezen en ik ben blij dat ik gereageerd heb.
Ik blijf bij mijn standpunt dat de discussie een heel suggestieve wending kreeg door de door jou aangehaalde samenvatting van een Spaans onderzoek.
Linksom of rechtsom; de samenvatting gaat over een 10% behandeling.
Als je je verplaatst in de gemiddelde forumlezer dan kun je je voorstellen dat die al snel het spoor bijster is ...
Jouw methode van schrijven vind ik uitermate suggestief omdat je je beperkt tot deze ene samenvatting. Verder heb ik nog vele vraagtekens. O.a. over volken die doorbroeden in de winter en dan vatbaarder zijn voor nosema ; en ga zo maar door.
Maar, goed, ik zal mijn bijdrage hier beperken, er staat genoeg geschreven zodat iedereen zelf zíjn of haar beeld kan vormen ...
Mijn mening is en blijft : "oxaalzuur is een prima middel in een geintegreerde varroabestrijding mits de voorgeschreven dosering wordt toegepast".

Thomas

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door DaanL » ma 18 feb 2008, 22:49

Als er langere tijd niet kan worden gevlogen neemt de kans op geinfecteerde poep op de raten toe,


Als de poep geinfecteerd is, is het volk al besmet en maakt het niet uit of er wel of niet gevolgen wordt, nosema zit er toch al in. Het kan dus alleen het probleem vergroten.
en blijft de pollenverzorging uit, wat op zichzelf de infectie versterkt.
Ook hieruit maak ik op dat het volk al besmet is.
Bovendien hebben geïnfecteerde bijen onderontwikkelde voedersap klieren, waardoor het door hen verzorgde broed er bekaaid vanaf komt


En hieruit ook.

Dus als je je koffie op hebt en spoorloos afgelopen is, vraag ik je om mij het toch nog even uit te leggen.

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door zoem zoem de bij » di 19 feb 2008, 12:41

Romee,

Een goede raad ,het is niet zo verstandig van zo laat nog koffie te slurpen ,beter een kop thee of warme melk met natuurlijk niet te vergeten een goede lepel van onze eigen honing.

peter

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » di 19 feb 2008, 13:57

DaanL schreef:
Als er langere tijd niet kan worden gevlogen neemt de kans op geinfecteerde poep op de raten toe,


Als de poep geinfecteerd is, is het volk al besmet en maakt het niet uit of er wel of niet gevolgen wordt, nosema zit er toch al in. Het kan dus alleen het probleem vergroten.
en blijft de pollenverzorging uit, wat op zichzelf de infectie versterkt.
Ook hieruit maak ik op dat het volk al besmet is.
Bovendien hebben geïnfecteerde bijen onderontwikkelde voedersap klieren, waardoor het door hen verzorgde broed er bekaaid vanaf komt


En hieruit ook.

Dus als je je koffie op hebt en spoorloos afgelopen is, vraag ik je om mij het toch nog even uit te leggen.
Nosema is schadelijk in een volk als het zich in korte tijd kan uitbreiden over veel individuen. In het voorjaar kan er dan een Nosema piek ontstaan omdat verspreiding van Nosema tussen de bijen in een koudweerperiode kansen krijgt doordat meer geïnfecteerde poep in contact komt met meer jonge bijen met als gevolg een volk dat in korte tijd spoorloos, maar niet sporenloos is.
Het gaat om de voorwaarden voor een snelle verspreiding van de infectie binnen het volk, niet of er enkele bijen geïnfecteerd zijn.

Geinfecteerde bijen sterven in de zomer buiten de kast, reeds schoongelikte ramen/cellen leiden niet tot herbesmetting. In het najaar ontstaat er een nieuwe piek als de pollenvoorziening onvoldoende is, koud weer ontstaat, en de bijen eventueel in een koude julimaand, zoals vorig jaar, mogelijk een slecht eiwit-vetlichaam hebben opgebouwd. Bij langdurig slecht weer kan dan in september weer een snelle infectieoverdracht tussen bijen plaatsvinden. Gevolg dode volken aan het begin van de winter.

Van de Nosema apis Zander is dit patroon bekend, en werd het vroeger o.a. aangeduid als mei- of verdwijnziekte. Bij de Nosema apis ceranae kan het anders liggen. Daar doe ik nu onderzoek naar. Ik hoop ook het komend jaar zicht te krijgen op hoeveel Nosema er zomers in volken voorkomt zonder dat het, bij goede omstandigheden, tot ziekte leidt. Tussen allerlei landen zijn wat dat betreft grote verschillen waargenomen. Van 2% tot bijna 100% in de zomer.

In verband met mijn gebrek aan tijd, en af en toe ook motivatie, stop ik nu voor enige tijd met reageren.

En Zoem zoem de Bij, Peter, vanavond maak ik pepermuntthee met avocadohoning.
met vriendelijke groeten van
Romée




ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door DaanL » di 19 feb 2008, 14:33

Mijn vraag was

" Waarom is, als ze er nu een poos niet uit kunnen, de kans groter op besmetting dan als er in de winter niet uit kunnen?"

Je eerste antwoord daarop ging over een volk dat al besmet was dus heeft niet met mijn vraag te maken en in je tweede reactie leg je uit hoe een nosema infectie kan ontstaan en verspreiden dus ook geen antwoord op mijn vraag en ook in je tweede reactie heb je het weer over geinfecteerde poep.
In verband met mijn gebrek aan tijd, en af en toe ook motivatie, stop ik nu voor enige tijd met reageren.
Als je geen motivatie hebt om te reageren moet je geen dingen gaan onderzoeken, het hier bekend maken en dan geen zin meer hebben om je conclusies te verantwoorden of antwoord te geven op vragen

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door labrador » di 19 feb 2008, 14:56

ik heb ook wat "poepvragen":

1. Poept de varroamijt?
2. deze poep blijft dus achter in de cellen als de jonge bij (en dus de varroa's) uit de cel kruipen.
3. Deze cellen worden gepoetst?
4. Kan dit een veroorzaker zijn van vormen van nosema?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten