wintersterfte hoe zit het nou

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door dickvanleeuwen » za 01 mar 2008, 17:51

Op naar Terschelling......

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door maartenkleijne » za 01 mar 2008, 18:39

Tinus zegt: "Alleen de uit spraak van bestuiving van 100 euro naar 300 euro per kast is voor mij een uit komst laat ze maar bellen".

Als ik loodgieter was à € 75,- per uur zou ik rekenen:
-1x 4 volken brengen voor 3 weken: 1 uur voorbereiden en opladen, 2x1 uur reizen, 4x half uur afladen, overleg en installeren (5 uur).
tussendoor nog een keer inspecteren à 2x1 uur reizen en 1 uur op locatie (3uur).
dan weer ophalen (dat gaat vlotter dan de heenweg) 2x1 uur reizen 4x0,5 uur (2 uur) opladen (4 uur).
Totaal 13 uur à € 75=€ 975,--
Dan de huur voor de bijenvolken å € 50 per week: 4x3x50=€ 600,--.
Bij elkaar zou mijn begroting dan dus € 1575, -- ex BTW bedragen, een kleine € 400 per volk voor 3 weken.
Als je meer volken op 1 plek moet brengen zijn de kosten per volk natuurlijk navenant lager.

Als dit waar is kan je uitrekenen hoeveel volken je minstens 12 weken per jaar moet verhuren om een bestaan te kunnen hebben, en alle kosten op te vangen bij een werkweek van 40 uren.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Gerard van Gastel » za 01 mar 2008, 19:04

Maarten,
volgens mij ben jij dan zo'n loodgieter die nooit gevraagd wordt. Trouwens, het bijenhouden is een hobby, dus dan zou je aan het beunen zijn, en de beunhaas vangt geen 75 euro/uur.

Overigens, zou je hier alsnog op willen reageren?
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8290

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Piet Jager » za 01 mar 2008, 21:36

De Nosema ceranea is een parasiterende schimmel en een eencellige organisme, die behoort tot de microsporidia. Bijen die daarmee besmet raken en geen weerstand daartegen hebben sterven binnen 8 dagen. Foeragerende bijen schijnen het meest besmet en verlaten het volk, maar zijn te zwak om terug te keren. Nosema ceranea zou wel eens een recente kandidaat en belangrijke mede-veroorzaker van CCD kunnen zijn. De kwaadaardigheid van de parasiet schijnt waarschijnlijk af te hangen van het immuunsysteem van de bij in samenhang met het gebruik van pesticiden of genetisch gemodificeerde organismen of allebei.

Bron: http://www.westernsawg.org/newsletter14.htm

!Piet

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Ria van den Berg » zo 02 mar 2008, 22:13

Nosema ceranea zou wel eens een recente kandidaat en belangrijke mede-veroorzaker van CCD kunnen zijn. schreef Piet

In de V.S. is niet in alle onderzochte CCD volken Nosema ceranae aangetoond, wel het IAPV (Israeli acute paralelosis virus of zoiets). In Spanje wijten ze de grote verliezen wel aan Nosema ceranae (werkt Romee niet samen met deze Spaanse onderzoekers ?).

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door zonregeditor » zo 02 mar 2008, 22:40

Bij beesource.com wordt de Nosema C. ook druk besproken afgelopen weken en sommigen zijn er erg van overtuigd dat het de boosdoener is maar de meningen zijn (zoals op bijna elk forum) verdeeld.
zie
http://www.beesource.com/forums/showthread.php?t=215933

Ik denk dat er heel wat antibiotica (Fumigillin) gaat vloeien in hun kasten. Ik ben daar nooit zo voor, maar ja als het je brood is en je hebt duizenden volken waarvan 80% sterft...

Ik vindt het verhaal van Nosema C. op zich wel een plausibele verklaring , maar ik zou dan ook hoge testresultaten verwachten,
en die zijn er kennelijk niet altijd.
Ik ben benieuwd hoe het onderzoek verder gaat.
groet peter

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Piet Jager » zo 02 mar 2008, 23:16

Voor degenen, die de engelse taal goed beheersen vinden in onderstaande link alle vermeende mogelijke oorzaken van CCD - tot nu toe - overzichtelijk bijeen gebracht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Colony_Collapse_Disorder

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Piet Jager » zo 02 mar 2008, 23:43

Dat klopt Ria, niet aangetoond behoeft niet altijd te betekenen dat het niet in een gezond volk aanwezig kan zijn.

De schimmel is eerder gezien, soms in volken die gezond waren. Eveneens gaat een imker uit de Staat Washington, die vertrouwd is met nosema ceranea in zijn eigen volken, er van uit dat het de oorzaak is van CCD.

Een studie uitgebracht in september 2007 meldde echter dat 100% van getroffen en 80% van niet-getroffen volken Nosema ceranae bevatten.

!Piet

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Bieboerke » ma 03 mar 2008, 16:10

Piet Jager schreef:
De schimmel is eerder gezien, soms in volken die gezond waren. Eveneens gaat een imker uit de Staat Washington, die vertrouwd is met nosema ceranea in zijn eigen volken, er van uit dat het de oorzaak is van CCD.

Een studie uitgebracht in september 2007 meldde echter dat 100% van getroffen en 80% van niet-getroffen volken Nosema ceranae bevatten.
!Piet
Zou Marc, met zijn stuifmeeltheorie, dan toch gelijk hebben?[:I] Een vroegere studie aan de RUG over het effect van stuifmeel op bijen met Nosema Apis Zander heeft aangetoond dat de ziekte verdwijnt bij het inschuren van vers stuifmeel.
Marco

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door chaussie » ma 03 mar 2008, 17:51

zelf ben ik 1 volk verloren afgelopen week, ze vlogen als een speer de afgelopen weken met dat mooie weer en ineens waren ze weg. een mooi schoon sterk volk, schone raten, schone kast. nou vroeg ik mij af of het ook mogelijk is om zo'n kast ergens te laten onderzoeken op ziektes(bacterien/schimmels etc)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten