Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door Minne Bonnema. » za 05 apr 2008, 23:08

Piet.
Genetische manipulatie is een techniek om wijzigingen aan te .brengen in de erfelijke eigenschappen van een organisme. Ik neem aan dat je met 'genetisch gemanipuleerde volkjes.'

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door kreydt » zo 06 apr 2008, 11:59

Beste Arie,
Inderdaad ben ik een aanhanger van de stuifmeel-theorie, die Marc hopeloos verdedigde. Er wordt geen of toch onvoldoende aandacht geschonken aan de najaarsomgeving waarin de bijen moeten overleven. Dit is te gemakkelijk op te verhelpen en je kan er niet, pseudo-wetenschappelijk, over lullen.
Het klimaat is veranderd en de winter is niet meer de winter, van pak weg 20 jaar geleden. De term "winterbij" is volgens mij iets uit het verleden want bias vindt je nu praktisch de hele winter door en vraagt dus het voedersap van de werksters en vers stuifmeel om vitale voorjaarsbijen te krijgen. Stuifmeel dat alleen kan geleverd worden door najaarsbloemen.
Wat ook de oorzaak is van CCD, het staat vast dat het alleen optreedt in de winterperiode, dwz de bijen zijn niet vitaal genoeg om weerstand te bieden aan de "oorzaak".

kg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door Oude Essink » zo 06 apr 2008, 17:42

Reizen 'all over the world' is altijd geweest, maar nog nooit zo massaal als in de laatste decennia.
Het gaat uiteraard niet om het reizen op zich, maar het plaatsen van rassen naar gebieden waar zij niet inheems zijn, om ze vervolgens te mengen met het oorspronkelijke ras of ter vervanging van..
De eerste golf van "verslepen" vond plaats tijdens de kolonisatie van Amerika; Columbus en trawanten brachten er de Portugese- en vervolgens de Zwarte bij naar toe.
Afgezien van de Slovenen, die in de 18e / 19e eeuw Carnica's naar Duitsland transporteerden, vinden de grote "genetische" transporten plaats sinds 1850 (Dzierzon). Koninginneteelt in alle vormen was net uitgevonden als een supermederne uitvinding, waarmee de imkerij een hoge vlucht zou nemen. Ligustica's en vervolgens Carnica's moesten overal het inheemse bijenbestand vervangen. Om aan de Buckfast bij te komen werden van overal vreemde rassen binnengehaald; vermenging van onze "bijzondere" bijen met de anderssoortige Oosterse bij in de uiterste gebieden van Siberië zorgden er voor, dat de onze bijen soortvreemde Varroa binnenkwam met alle gevolgen daarvan. hoe zouden wij nu weer aan die vreemde nosema komen?
Misschien het woord 'gedomesticeerd'??
Heeft er op zich absoluut niets mee te maken; domesticeren is zo oud als de mensheid; men hale uit het oerwoud een boomsegment waarin een "wild" volk genesteld is; men zette dat in de tuin en het volk is gedomesticeerd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 06 apr 2008, 18:37

Je hebt gelijk Hennie! Feitelijk is domesticeren hoe jij het beschijft.

Ik zou misschien kiezen voor 'veredelen'. De dikke Van Dale geeft hiervoor de omschrijving: beter maken. Maar ja doen we het wel zo goed met onze bijen??


Manipulatie betekent:
1 het toepassen van kunstgrepen, meestal om iem. te bedriegen
2 het ongemerkt beïnvloeden
En dit woord komt inderdaad misschien nog wel het dichtste bij de huidige gang van zaken. Maar dan wel zonder genetich ervoor. Dat is iets voor de toekomst.

jp

PS. Verder moet de imkerij misschien wel gezegend zijn met zo'n grote sterfte!?? (Nu niet meteen allemaal boos op mij storten, want ik treur ook met de getroffen individuele imkers mee). Moet u eens kijken hoe een grote selectie hiervan uitgaat: met als gevolg een gezondere populatie. Er is geen landbouwtak waar dit het geval is.

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door J.L.Trip » zo 06 apr 2008, 20:03

Verder moet de imkerij misschien wel gezegend zijn met zo'n grote sterfte????. Moet u eens kijken hoe een grote selectie hiervan uitgaat: met als gevolg een gezondere populatie.
Hoe kan hier nu een grote selectie van uitgaan.
De verliezen zijn door alle bijen rassen heen, van Carnica tot Buckfast en Mellifera.
Als je over selectie praat, ga maar eens kijken bij Arbeits Gemeinschaft Toleranzzucht, AGT op www.bienenzucht.de Met 130 imkers is men bezig om te proberen, d.m.v. het bijna dood laten gaan van de volken, of er ook tussen zitten die het wel klaren. Lees ook vooral het handboek wat men heeft uitgegeven, dit om een indruk te krijgen van de inspanning die men zich getroost.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 06 apr 2008, 23:26

Hoe kan hier nu een grote selectie van uitgaan.
De verliezen zijn door alle bijen rassen heen, van Carnica tot Buckfast en Mellifera.
Heel simpel.....aangezien deze volken niet meer meedoen. Hun dynastie (de regerende genen van de K.) is over.... basta........Andere volken met naar alle waarschijnlijk net wat een betere afweer 'regeren' voort.
Selectie hoeft natuurlijk ook niet soortsspecifiek te zijn, wat het naar mijn mening ook niet is..... Je kunt zeggen dat alle Europese rassen even vatbaar zijn op het moment.
Voor de imker van belang dat hij of zij nateelt van volken die goed en sterk de winter zijn uitgekomen. Van materiaal dus wat vandaan komt bij succesvolle imkers., e.g. imkers met weinig sterfte.

jp

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door Oude Essink » ma 07 apr 2008, 09:41

Selectie hoeft natuurlijk ook niet soortsspecifiek te zijn, ..... Je kunt zeggen dat alle Europese rassen even vatbaar zijn op het moment.
Al die Europese rassen horen tot één soort: de apis mellifera; andere soorten, als de apis cerana/ florea en nog een vijftal andere, wonen héél héél ver weg. Als je al onze Westeuropese bijen
(de éne soort aps mellifera) laat omkomen, blijft er voor natuurlijke selectie geen soort meer over! De andere soorten komen uit de tropen en kunnen hier niet functioneren.

Afbeelding

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door Minne Bonnema. » ma 07 apr 2008, 11:08

>>Voor de imker van belang dat hij of zij nateelt van volken die goed en sterk de winter zijn uitgekomen. Van materiaal dus wat vandaan komt bij succesvolle imkers., e.g. imkers met weinig sterfte.<<

Daarin deze discusie gesmeten wordt met citaten kan bovenstaande er ook nog wel bij. Het gaat wat kort door de bocht om een volk te beoordelen wat eenmalig goed en sterk het winterseizoen overleeft. Om de dynamiek van een moer te beoordelen( deze is de bepalende factor ) moet deze minstens twee seizoenen zijn waarde kunnen bewijzen. Mijn ervaring is dat een dergelijke vitale moer, dan ook met gemak vier jaar mee gaat.
Maar dit geeft nog geen garantie dat nakomelingen niet door sterfte getroffen kunne worden is ook iets wat bij mij in des imkers rugzak zit.
Vgr Minne.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 apr 2008, 12:10

Goed nog even een opmerking naar aanleiding van reactie van beide heren (Hennie en Minne).
Al die Europese rassen horen tot één soort: de apis mellifera; andere soorten, als de apis cerana/ florea en nog een vijftal andere, wonen héél héél ver weg. Als je al onze Westeuropese bijen (de éne soort aps mellifera) laat omkomen, blijft er voor natuurlijke selectie geen soort meer over! De andere soorten komen uit de tropen en kunnen hier niet functioneren.
Als het om onze verschillende bijenrassen gaat denk ik altijd in soorten of ondersoorten. Dit zijn natuurlijk rassen of sub- of ondersoorten. Ik bedoelde te zeggen met soortsspecifiek: ras- of ondersoortspecifiek.


Verder wat betreft de reactie van Minne (dank voor de woorden als: 'des imkers rugzak'. Zo geschreven, lees je vaak niet meer):
Daarin deze discusie gesmeten wordt met citaten kan bovenstaande er ook nog wel bij. Het gaat wat kort door de bocht om een volk te beoordelen wat eenmalig goed en sterk het winterseizoen overleeft. Om de dynamiek van een moer te beoordelen( deze is de bepalende factor ) moet deze minstens twee seizoenen zijn waarde kunnen bewijzen. Mijn ervaring is dat een dergelijke vitale moer, dan ook met gemak vier jaar mee gaat.
Ik ben het met je eens dat je een moer het liefst minimaal twee seizoenen (of zelfs drie) moet controleren op uitwintering om een goed beeld te krijgen van haar vitaliteit en de daarmee gepaarde gezondheid van het volk. Ook zoals Dirk Blanken stelt, is uitwintering denk ik de beste graadmeter om selectie op uit te voeren.
Maar dit geeft nog geen garantie dat nakomelingen niet door sterfte getroffen kunne worden is ook iets wat bij mij in des imkers rugzak zit.
Garantie heeft men natuurlijk nooit.

jp

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Meningen en bevindingen over de bijensterfte

Bericht door LWPisa » di 08 apr 2008, 19:41

Wie weet is Varroatolerantie (of andere eigenschap) niet "rasgebonden"?

Yep JP...die verliezen zouden veel meer zin hebben in selectieopzicht als de buren ook matig/niet bestreden. Als de "verdwijnziekte" Varroagerelateerd is kan ik de pech hebben dat mijn eventueel tolerantere moeren paren met darren van volken zonder Varroa selectiedruk waardoor mijn eigenschappen verdund worden.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten