Vreemd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Vreemd

Bericht door Piet Jager »

Vandaag 22 april 2008 twee vegers gemaakt voor een oude imker van 88 jaar, die 100% verlies had. Deze vegers heb ik gemaakt bij iemand op ca 2 km vanaf mijn lokatie. Deze imker had 2 volken ingewinterd en deze 2 volken stonden ieder nu al op 3 bakken en de darren vlogen al. Hij was al bang voor zwermen, daarom mocht de oude imker gratis 2 vegers van hem hebben.

Alle twee zijn geen lid van onze afdeling, die een verlies heeft van 50%. Het waren tamelijk donkere bijen. Zelf heb ik zonder kap en handschoenen gewerkt en geen steekje gehad.

Ik krijg sterk het vermoeden dat de CCD aan de vitaliteit van de bijen ligt en niet direct aan de varroa.

!Piet
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door Gerard van Gastel »

conclusie: je hoeft geen lid te zijn van jullie afdeling om 50 % uitval te hebben...........?
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door Romée van der Zee »

Dag Piet,
Tijdens de bijeenkomst in Athene, 2 weken geleden, van de werkgroep van onderzoekers die zich bezighouden met bijensterfte, werd teruggelopen vitaliteit van de bijenvolken genoemd als één van de mogelijke oorzaken van bijensterfte. Met name door te eenzijdige selectie en het verdwijnen van bijenrassen die goed zijn ingespeeld op de plaatselijke omstandigheden. Wat er nog over is aan plaatselijke rassen verdient bescherming, ook in Nederland.

Je schrijft dat je vermoedt dat CCD niet direct aan de varroa ligt. Het hoeft geen concurrentie te worden tussen veroorzakers van leed. Varroa is ongetwijfeld een belangrijke factor, naast andere. Varroadruk biedt kansen aan secundaire ziekteverwekkers.

Romée

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door Dirk Blanken »

Piet,
Ik denk dat de methode die deze oude imker toepaste meer van belang is dan de konstatering dat hij zeer vitale volken uitwinterde!
Had hij sinds jaren hele sterke volken?
Heeft hij steeds nieuw bloed geimporteerd van collega's imkers op afstand.
Heeft hij klein uitgewinterde volkjes voordat hij oud werd altijd verenigd en er in het zwermseizoen een andere koningin opgezet?

Ik denk dat varroa wel degelijk invloed heeft op CCD.
Als een volk het voorjaar ingaat met een behoorlijk aantal mijten en ze kunnen zich in de zomer tig keer vermenigvuldigen dan is dat een grote belasting voor het volk.
Ook voor normaal vitale volken
Een eenmalige oxaalzuurbehandeling in december decimeert de meeste mijten maar het kwaad is al geschied, en een zwak wintervolk wintert niet goed uit.
Als de varroapopulatie in de zomer laag was gehouden had het volk normaal vitale winterbijen kunnen aanzetten.
Als men een bericht zet,dan kan men het beste alle feiten weergeven,
anders heeft het weinig waarde.
Waarom winteren sommige imkers gewoon heel sterk uit en de buren niet.
Als men alles vermeld dan moet de oorzaak op te sporen zijn.
Je zou het eerst eens kunnen bekijken bij de stadimkers die hebben minder te maken met omgevingsfactoren en gewasbestrijdingsmiddelen.
dus daar zou varroa alleen een grotere rol kunnen spelen.
Ik heb een imkervriend die altijd veel sterfte heeft en de volken van de dezelfde koninginnenafkomst doet het bij mij prima, hoe kan dit.
Ik denk dat de varroapopulatie in de zomer laaghouden wat ik sinds 3 jaar zeer consequent doe met middelen die geen resistente varroa's veroorzaken een grote stap in de goede richting is.
Als niemand meer zou bestrijden dan zou meer dan 90% van de bijen op den duur dood gaan,maar dit is niet te verwezelijken.
Dan zou men met een vitale bij door kunnen gaan.
In je eentje dit proberen is onzin.
Bijen importeren die al langere tijd met de varroa te kampen hebben en daardoor enigzins resistent zijn zoals de primorsky lijkt me ook niet haalbaar om het probleem op te lossen maar het is een goed initiatief.
Men zou ze konstant raszuiver moeten houden om invloed uit te kunnen uitoefenen, hun genen te kunnen verspreiden.
Een groot aantal imkers zal mee moeten doen!
De meeste imkers haken af omdat niet bestreden mag worden!
Ik denk dat je juist wel een aantal jaren moet bestrijden als eenmaal vastgesteld is dat de primorsky volken varroaresistent zijn zuiver en alleen omdat ze dan zeer actief hun genen kunnen verspreiden.
Dirk





dertiende
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door Gerard van Gastel »

Wat voor bijen had die oude imker, Piet? en hoeveel volken is in dit geval 100% verlies?
Het feit dat iemand 2 zware volken inwinterd en weer uitwinterd zegt toch ook eigenlijk niet zoveel over CCD.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door Piet Jager »

Gerard en Dirk,

Die oude 88 jarige imker had 4 volken van het 'vuilnisbakken' rasje, maar zit heel dicht bij twee buckfastimkers met samen 40 buckfastvolken van een gecertificeerde buckfastteler. 100% verlies is in dit geval dus 4 volken en bij alle vier de verdwijnziekte. De 2 buckfast-imkers hadden ca 75% verlies (verdwijnziekte).

De imker waarbij hij 2 vegers mocht komen halen, had ook het 'vuilnisbakkenrasje', maar deze woonde veel verder bij die buckfast-imkers vandaan in een bosrijke omgeving. Alle twee hebben de volken goed behandeld tegen varroa. Alleen de oude imker is ermee naar de heidedracht geweest en de andere imker reist er nooit mee.

Het vreemde is nu dat er in ons dorp 50% verlies is en bij die ene imker, die de 2 vegers leverde, 0% verlies en deze machtig mooie volken heeft en zo vroeg in het voorjaar al. Andere komen op 1 april met amper 6 ramen bijen uit de winter en bij hem staan ze al op 3 bakken met rondvliegende darren. Vorig jaar om deze tijd had hij al een zwerm van zijn volken. Bij het ene volk zag ik grote plakken broed zonder 1 gaatje hagelschot en bij het andere volk ook veel broed met ca 5% hagelschot.

!Piet
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door labrador »

Piet,

Ik vind het vreemd dat je "vreemd" boven je stukje zet.

In alle schrijfsels die je plaatst pleit je altijd voor meer varieteit en vitaliteit voor de volken door met hybride kruisingen te werken. Hoezo vind je dit vreemd dan? Het bevestigd toch eigenlijk datgene wat je zelf altijd roept?
Enige aanvulling is wellicht dat de lijngeteelde rassen blijkbaar te eenzijdig geteelt zijn, en derhalve zwak de winter uit komen, terwijl de bijen die "hun eigen dopjes mogen pellen" er blijkbaar goed uit gekomen zijn.

Jaap
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door Gerard van Gastel »

Piet,
wellicht is de standplaats van de oudere imker (dichtbij de Buckfastimkers) en de daardoor ontstane overbevolking de reden van verminderde vitaliteit. Dit zou ook de ca 75% uitval van de Buckfastimkers kunnen verklaren. En misschien niet zozeer het feit dat het Buckfast bijen betreft.
De imker met de zware volken heeft blijkbaar meer ruimte voor z'n 2 volken beschikbaar en daardoor bijen met een betere vitaliteit. En wederom misschien niet omdat het 'zwarte'bijen zijn.

Overigens zeggen de procenten uitval niets, zolang je niet in aantallen spreekt; de twee door jouw genoemde imkers hebben gemiddeld ook 50% uitval. En 50% uitval in jullie dorp kan ook betekenen dat een aantal imkers 0% uitval heeft en een aantal 100%

(We kennen hier wel: "je eigen boontjes doppen", maar "je eigen dopjes pellen" die kende ik nog niet.)
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door Dirk Blanken »

Ik snap het echt niet, Piet.
Je zegt dat de imker met de nu al grote volken in het voorjaar zijn volken behandeld heeft tegen varroa, maar hoe dan???
Alles is veel te vaag.
Natuurlijk kan er van toeval sprake zijn, maar waarom wordt niet uitgezocht hoe imkers met goede resultaten tot de goede resultaten kwamen.
Zeker in de gebieden waar er een grote sterfte is.
Dat zou een hint kunnen geven waar we naar moeten zoeken.
Ik vind het erg vreemd dat wereldwijd geen directe oorzaken gevonden worden voor CCD.
Alleen maar gissingen.
Zou men dan door de weinige imkers die geen sterfte hebben en juist sterke volken uitwinteren niet sneller de oorzaak van CCD kunnen opsporen.
Dirk


dertiende
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd

Bericht door Piet Jager »

Dirk,

Ik kende die imker helemaal niet en daarom wilde ik niet direct alles vragen. 'k Heb nog wel gevraagd waarmee hij heeft behandeld. Antwoord: van die strips! Tegenvraag: maar daar zijn de mijten toch resistent voor? Zijn antwoord: De oude wel, maar de nieuwe niet. Tijdens het maken van de veger rook ik echter de geur van thymol. Wat jij wilt is prima, maar dat moet je eerst terdege voorbereiden en dat kan niet bij een eerste ontmoeting. En dat was trouwens ook niet het doel van onze komst!

!Piet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten