Hoe moet je wespen en hoornaars verdelgen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap1
Berichten:3
Lid geworden op:di 06 mar 2007, 22:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hoe moet je wespen en hoornaars verdelgen

Bericht door Jaap1 » za 07 jun 2008, 21:59

Niet imkers verwachten vaak van een imker dat hij/zij ook wespen en hoornaars kan verdelgen. Nu wil ik dat best doen maar ik heb geen idee wat de werkwijze is en welk vergif het beste gebruikt kan worden. Kan iemand mij vertellen hoe je zo iets aan moet pakken en welk vergif je moet gebruiken?

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Hoe moet je wespen en hoornaars verdelgen

Bericht door Eddy Geurtsen » za 07 jun 2008, 22:11

Hoornaars zijn volgens mij bij wet beschermd dus niet zo maar bestrijden. Trouwens, de meeste bestrijdingsmiddelen zijn tegenwoordig zo "vriendelijk" dat het niet meevalt om wespennesten doeltreffend te vernietigen. Als het om een zichtbaar bolletje gaat zou je er een vuilniszak om kunnen doen, maar als een nest in een muur of boom zit, zou ik er helemaal niet aan beginnen.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe moet je wespen en hoornaars verdelgen

Bericht door Piet Jager » za 07 jun 2008, 22:56

Laat die beestjes a.u.b. leven!
Dan heeft de wespendief ook nog een redelijke kans!

!Piet

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Hoe moet je wespen en hoornaars verdelgen

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 09 jun 2008, 10:25

Als je met "vriendelijke" middelen een wespennest te lijf wilt moet je geduld hebben. Het spul wat tegenwoordig te koop is, is niet afdoende in een keer met een groot nest afterekenen. De overlast wordt meestal alleen maar groter door half dode wespen die overal heen gaan. Vooral naar binnen.
Ik koop meestal in Frankrijk spuitbussen die daar ook door de brandweer worden gebruikt en aangeraden. Die bussen zijn niet goedkoop maar wel doeltreffend. Ze hebben een veel hogere druk dan de flessen hier en komen dus veel verder in b.v. een spauwmuur.

Als er ergens een nest zit die echt overlast veroorzaakt zou ik dus zorgen voor een goed middel of het aan een professional overlaten. Anders lekker laten zitten.

Jaap

Jaap1
Berichten:3
Lid geworden op:di 06 mar 2007, 22:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe moet je wespen en hoornaars verdelgen

Bericht door Jaap1 » ma 09 jun 2008, 17:05

Bedankt voor jullie reacties. Als er geen overlast is, is het duidelijk dat er niets gedaan hoeft te worden. Het gaat om nesten die overlast bezorgen en meestal zitten die in of aan het huis.

Het vergif is tegenwoordig dus te vriendelijk waardoor je niet alle wespen in een keer kunt doden. Zijn de spullen die de profs hebben anders? Kun je hier als particulier dan niet aankomen?

Zijn er mensen onder jullie die dit vaker doen? Hebben jullie nog tips voor bijvoorbeeld een nest in een spouw of tussen het dakbeschot?

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Hoe moet je wespen en hoornaars verdelgen

Bericht door hans hoogendoorn » ma 09 jun 2008, 18:44

Als het echt een lastige plek is en je het nest in zijn geheel kunt pakken,
dan is her-huisvesten ergens in een bos o.i.d. misschien een optie.
los-schrapen met een plamuurmes, gelijktijdig een stevige (vuilnis)-zak er omheen
en vervolgens in een emmer vervoeren om zo min mogelijk te beschadigen.
Heb dit al meermalen gedaan.

Wel jezelf goed beschermen tijdens de operatie !
Verhuizen naar je eigen tuin of je eigen bijenstal mag ook[:)]

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe moet je wespen en hoornaars verdelgen

Bericht door Dirk Blanken » ma 09 jun 2008, 19:49

Wespen zijn zeer nuttige dieren, ik denk dat de meeste imkers dat wel met mij eens zijn.
Als de nesten op een gevaarlijke plaats zitten waar regelmatig kinderen spelen ben ik bereid om het nest op te ruimen.
Ik doe dat met een spuitbus 's avonds na de vlucht na de invliegopening te hebben gezien maar er zijn ook invliegopeningen waarbij het nest op afstand zit en dan moet je wel heel gemene middelen gebruiken.
Dan laat ik de mensen wijnflessen neerzetten voor 1/3 gevuld met bier en vertel ze dat vooral in de nazomer lege glazen met zoete drank wespen aantrekt.
Ze vliegen in de flessen en komen er niet meer uit.
Thuis laat ik de wespennesten gewoon zitten en zorg dat de volken ook de kleintjes zich kunnen verdedigen(vlieggat aanpassen en als de overlast voor de volken echt de spuigaten uitloopt flessen plaatsen, die zitten dan na een week vol.
Toch wat vriendelijker.
Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten